Side 1 av 1
Dumpventil, wtf??
Lagt inn: 14 des 2005, 20:32
av Paradigm N558
Snakker med en hyggelig kar fra Bergen som kan en del om Saab!
Jeg står på mitt:
når du slipper gassen, lukkes luftspjellet, og turboen får mottrykk, å må spoole opp fra scratch igjen.
Svar:
er derfor du har en resirkulasjons ventil for å slippe trykket tilbake til sugesiden på turboen
Argumenter, for/imot?
Lagt inn: 14 des 2005, 20:46
av Rufati
Det er en slik ventil på 9000 iallefall. På min er den riktignok tettet av uvisse grunner. Har lest at om ventilen ikke er tilstede eller er defekt fører til at turtallet faller meget når du slipper gassen etter pådrag, kanskje tilogmed faller til 0 og kveler motoren (gjør det hos meg, så det stemmer nok). Den er 3 veis og sitter helt nede ved innsuget til turboen. APC systemet, eller en slange opp mot innsugsmanifold regulerer om den åpner eller ikke. Jeg har også fundert på ventilen, og har funnet ut at den utjevner trykket i innsugsmanifold ved å slippe det tilbake på lavtrykksiden av turboen (alt før selve turboen er på atmosfære trykk - correct me if I'm wrong). Du vil ikke tjene noe ekstra på dette i forhold til en 2'veis standard dumventil da den også slipper trykket rett i atmosfæren (1bar), bare at du kan oppnå Kapysh lyden tho og at du utjevner trykket i "åpen" luft.
Vet ikke helt om dette var det du lurte på, men håper det hjalp.
Lagt inn: 14 des 2005, 22:04
av Paradigm N558
njaa.. var egentlig om dump lønner seg eller ikke.. mht. til effekt.
Lagt inn: 15 des 2005, 00:30
av ko_dez
wikipedia har svaret som regel
http://en.wikipedia.org/wiki/Dump_valve
Dersom man ikke har noen form for dump eller "blow off" ventil, så herper man turboen fryktelig fort.
-Ko_deZ-
Lagt inn: 15 des 2005, 00:52
av Pål N526
ParADigM N558 skrev:njaa.. var egentlig om dump lønner seg eller ikke.. mht. til effekt.
en avlastnings ventil lønner seg ikke mye på effekt, men misker spool up tiden drastisk.. se for deg en vann turbin som snurrer og. plutselig snur retninga på vannet seg.. dette kan man jo tenke seg til at det sliter:P (ikke 100% rett teori, men bare et reint eksempel).. så, hvis man tar å slipper ut trykket på sugesiden, så holder turboen momentet, og man slipper å bruke masse tid på å få fart på turbinbladene etter giring...
Lagt inn: 15 des 2005, 13:25
av Rune N35