APC, Turbotrykk og Chiptrimming

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Sted: 7730 Beitstad

APC, Turbotrykk og Chiptrimming

Legg inn av Rufati » 14 des 2005, 20:35

Hei

Først, hva betyr "og9000"? Har selv en 9000 2.0 Turbo som har en litt turbulent fortid. Bilen er originalt en vanlig 16V, men den forrige eieren (mekaniker, friend of the family) bygde om bilen til turbo. Såvidt jeg vet er bilen i utgangspunktet helt lik en original turbo nå. Jeg lurer tho på hva som er forskjellen utover det motortekniske på vanlig 2.0 16V, og med Turbo. Understell, girkasse, bremser osv, greit å vite. Nå til saken igrunn. Bilen har ikke APC systemet til Saab montert, og jeg har i ettertid funnet ut at wastegaten heller ikke er koblet til. Original 3 veis dumpventil er heller ikke koblet til. Dette gjør naturligvis at bilen går rimelig bra, men kveles ofte ved brå slipp av gasspedalen(turbotrykket stenger innsugsspjeldene, eller noe lignende?). 10k betalte jeg for den, og etter 1mnd røk toppakningen. Jeg kjøpte ny pakning og brukte de neste 3 ukene på å gjøre jobben selv, med min venn Haynes som følgesvenn. Toppen ble overhallet med planing og sliping av ventiler++. Selve skruvingen var utrolig lærerik, iallefall for en som knapt hadde sett en turbo før. Monteringen av pakningen ble vellykket, og etter tenningsjustering à 16grader ved 800rpm på tomgang går den enda bedre enn før.

Men jeg er litt bekymret. Jeg har ikke turbotrykkmåler i bilen enda (skal monteres i luftekanalen i senter dach denne helgen), men ifølge saab sin måler har jeg veldig mye trykk. Ettersom turboen ladder fritt går nålen over (nei, tuller ikke) det røde feltet under maks pådrag, og fra 2500-3000rpm er den rimelig kjapp.

Spm.

1: Ca. hvor mye trykk har jeg uten APC og Wastegate?

2: Hva kan skje om jeg fortsetter å kjøre bilen uten å begrense turboen?
-Selv vet jeg at for lite bensin kan være katastofalt, og det er det jeg egentlig er redd for at skal skje.

3: Om casen er at bilen får for lite bensin, hva konkret kan jeg gjøre for å forhindre dette? (Chip: Isåfall hvordan/Hvor. Gjerne forslag)

4: Hvor mye trykk kan jeg kjøre på med den normale styringa uten at jeg risikerer bilens liv og helse på veldig kort sikt? En boostcontroller er ikke mye pes å montere om jeg må justere trykket litt ned.

Forøverig er bilens interiør fra en 91'modell kjøpt i Svergie. Det er røde seter og bilen har nesten alt av ekstrautstyr. Minus er AC da forrige eier valgte å fjerne AC enheten når bilen ble ombygd (har den liggende iallefall).

Har fundert mye på disse spørsmålene, håper dere kan besvare de.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 14 des 2005, 20:42

Grunnladetrykket uten APC er 0.4 Bar.
1.2 Bar tåler motoren uten videre modifikasjoner.

Det er det jeg vet, lykke til

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 14 des 2005, 21:19

OG9000 = old generation 9000 (1985-1994)?

NG9000 = New generation 9000 (1992-1998)?
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 des 2005, 22:02

Tja, eg trur vi må få oppklara ein del ting her.

Den saken du kallar "3 veis dumpventil" er nok magnetventilen, og høyrer til APC-systemet. Er ikkje APC-systemet innkopla har denne ventilen inga nytte, og er derfor logisk nok utkopla.

Og turbotrykksmålar har du, skillet mellom det gule og raude feltet er ca. 0.75 bar, du lagar nok eit bra stykke over 1 bar om du er inne på det raude feltet. Går du over det raude er du vel snart over 1.4-1.5 bar?

Problemet er nok som du nemner for lite bensin ved slike ladetrykk om du køyrer originalt, det finns vel bensinchip til LH systemet på Speedparts om eg ikkje huskar feil. Ellers kan det være ein fordel med større bensintrykksregulator.

Til slutt, begrepet "og9000" er ukjent for meg, 9000 er som kjent produsert i 3 "etappar": 9000 CC, 9000 CD med gammal front og 9000 CS og CD med ny front.

Rufati
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Rufati » 15 des 2005, 00:08

Hjelle, N6 skrev:Den saken du kallar "3 veis dumpventil" er nok magnetventilen, og høyrer til APC-systemet. Er ikkje APC-systemet innkopla har denne ventilen inga nytte, og er derfor logisk nok utkopla.
Det er denne ventilen jeg sikter til, og den er lite trolig magnetisk: http://quasimotors.com/images/bypass%20valve%201.jpg

Den er uansett standard, og sitter like ved lavtrykkssiden av turboen. Min er koblet i systemet, med slange direkte fra røret som går fra intercooler->manifold, men styringen (vakumet) er tettet igjen, så ventilen åpner aldri. Jeg kan koble styringen på trykksiden av turboen, men jeg mangler uttaksmuligheter for dette. Den vil faktisk ha en funksjon uten APC systemet med litt innsats, selv om det er APC (Soleonid ventilen) som har den egentlige jobben med å styre denne ventilen som du nevner.
Hjelle, N6 skrev:..det finns vel bensinchip til LH systemet på Speedparts om eg ikkje huskar feil.
Den bensinchippen du nevner har jeg aldri hørt om før, men det kan virke som det er det jeg trenger. Får sende en mail å se om de vet hva jeg leter etter. Takk for tipset!

Til slutt kan jeg nevne at før jeg skiftet toppakning, så lagget (eller lugget om du vil) motoren ved høyt turbotrykk. Av en eller annen merkelig grunn får jeg ikke denne laggingen etter at jeg byttet pakningen. I en eldre post så jeg at dette trolig var en overttrykkssensor som kuttet bensintilførselen, men hvor er denne sensoren? Begynner å lure på om jeg har glemt å koble til noe, for jeg regner med den skal slå inn på trykket jeg kan kjøre på. Inntil jeg leste om luggingen her på forumet tok jeg det for gitt at det var feilstilt tenning som var årsaken.

Edit: Skrivefeil

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 15 des 2005, 01:04

Rufati skrev:
Hjelle, N6 skrev:Den saken du kallar "3 veis dumpventil" er nok magnetventilen, og høyrer til APC-systemet. Er ikkje APC-systemet innkopla har denne ventilen inga nytte, og er derfor logisk nok utkopla.
Det er denne ventilen jeg sikter til, og den er lite trolig magnetisk: http://quasimotors.com/images/bypass%20valve%201.jpg

Den er uansett standard, og sitter like ved lavtrykkssiden av turboen. Min er koblet i systemet, med slange direkte fra røret som går fra intercooler->manifold, men styringen (vakumet) er tettet igjen, så ventilen åpner aldri. Jeg kan koble styringen på trykksiden av turboen, men jeg mangler uttaksmuligheter for dette. Den vil faktisk ha en funksjon uten APC systemet med litt innsats, selv om det er APC (Soleonid ventilen) som har den egentlige jobben med å styre denne ventilen som du nevner.
Hjelle, N6 skrev:..det finns vel bensinchip til LH systemet på Speedparts om eg ikkje huskar feil.
Den bensinchippen du nevner har jeg aldri hørt om før, men det kan virke som det er det jeg trenger. Får sende en mail å se om de vet hva jeg leter etter. Takk for tipset!

Til slutt kan jeg nevne at før jeg skiftet toppakning, så lagget (eller lugget om du vil) motoren ved høyt turbotrykk. Av en eller annen merkelig grunn får jeg ikke denne laggingen etter at jeg byttet pakningen. I en eldre post så jeg at dette trolig var en overttrykkssensor som kuttet bensintilførselen, men hvor er denne sensoren? Begynner å lure på om jeg har glemt å koble til noe, for jeg regner med den skal slå inn på trykket jeg kan kjøre på. Inntil jeg leste om luggingen her på forumet tok jeg det for gitt at det var feilstilt tenning som var årsaken.

Edit: Skrivefeil
Når det er snakk om DUMPventil, så les følgende.. ventilen skal sitte mellom trykksiden på turbo, og slippes ut på sugesiden ETTER luftmassemåler(mellom turbo og lmm).. ang den slangen som sitter på topp, må sitte ETTER spjeldet på innsuget, slik at du får vacum når du slipper opp gassen. hvis ikke vil det ikke fungere som det skal.. ang wastegate.. har du ikke det? hvilken turbo er det du har? har du bilder av den? sitter det en sånn slags aksling på den, alla denne? (akslingen nederst under på bildet)
Hvis du har en slik lignende turbo, så har du wastegate, men det er ikke sikkert den er i bruk da:P da må du se etter på hvor den slangen som går på den klokka(metallrundeboksen:P).. se etter slangen, så får du videre svar..

Mvh. Pål
Bilde
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Rufati
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Rufati » 15 des 2005, 01:43

Når det er snakk om DUMPventil, så les følgende.. ventilen skal sitte mellom trykksiden på turbo, og slippes ut på sugesiden ETTER luftmassemåler(mellom turbo og lmm).. ang den slangen som sitter på topp, må sitte ETTER spjeldet på innsuget, slik at du får vacum når du slipper opp gassen. hvis ikke vil det ikke fungere som det skal.. ang wastegate.. har du ikke det? hvilken turbo er det du har? har du bilder av den? sitter det en sånn slags aksling på den, alla denne? (akslingen nederst under på bildet)
Hvis du har en slik lignende turbo, så har du wastegate, men det er ikke sikkert den er i bruk da:P da må du se etter på hvor den slangen som går på den klokka(metallrundeboksen:P).. se etter slangen, så får du videre svar..

Mvh. Pål
Jeg har den vanlige Garret AIReasearch turboen som er original på 9000 Turbo. Når det kommer til Wastegaten er problemet at den rett å slett ikke er tilkoblet. Wastegaten er der, men uttaket på trykksiden av sneglehuset er tettet igjen med en hette, så den fungerer kort å godt ikke. Den var slik da jeg kjøpte den, og jeg synes den går så bra nå at jeg nødig vil justere ned. Men på en annen side vil jeg ikke ha brente stempler heller. Hva anbefaler du? Montere en boostcontroller og justere ned trykket noen hakk?

Vi er igrunn enige ang. ventilen. Tror forvirringen kommer av begrepet mitt "lavtrykksiden av turboen" som er ved atmosfæretrykk, og ja, den sitter mellom LMM og selve innsuget på turboen. Litt for direkte oversatt fra utenlandske forumet jeg har lest på.

Hvor er spjeldet på innsugsmanifolden plassert som jeg kan plassere en vacuum slange etter? Om jeg monterer en T plugg i slangen som går til den "fortenningsklokken"(Ufoen) på toppen av fordeleren, vil det fungere som styring til en dumpventil med vacuum? Jeg tror det blir på riktig side.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 15 des 2005, 07:59

Rufati skrev:

Mvh. Pål
Jeg har den vanlige Garret AIReasearch turboen som er original på 9000 Turbo. Når det kommer til Wastegaten er problemet at den rett å slett ikke er tilkoblet. Wastegaten er der, men uttaket på trykksiden av sneglehuset er tettet igjen med en hette, så den fungerer kort å godt ikke. Den var slik da jeg kjøpte den, og jeg synes den går så bra nå at jeg nødig vil justere ned. Men på en annen side vil jeg ikke ha brente stempler heller. Hva anbefaler du? Montere en boostcontroller og justere ned trykket noen hakk?

Vi er igrunn enige ang. ventilen. Tror forvirringen kommer av begrepet mitt "lavtrykksiden av turboen" som er ved atmosfæretrykk, og ja, den sitter mellom LMM og selve innsuget på turboen. Litt for direkte oversatt fra utenlandske forumet jeg har lest på.

Hvor er spjeldet på innsugsmanifolden plassert som jeg kan plassere en vacuum slange etter? Om jeg monterer en T plugg i slangen som går til den "fortenningsklokken"(Ufoen) på toppen av fordeleren, vil det fungere som styring til en dumpventil med vacuum? Jeg tror det blir på riktig side.
jeg vil anbefale at du får deg en boost controller... på den klokka som staget går inn i, skal det være en slange.. ta den slangen (andre enda) å monter den fast på den lippelen på trykksida av turboen(se på det øverste bildet.. det er en slange HELT i topp av bildet, den er på trykksiden av turboen), for da kjører du på grundladetrykk.. det er det lureste du kan gjøre inntil du får deg en blåkran(boostcontroller)..ang. det vacumet er spjeldet det som stenger igjenn for lufta på bilen(se det nederste bildet. gull-aktig farge på en rørstuss).. det er bare å ta av den vacumslangen du snakker om å kjenn om det blir vacum når bilen er i gang... så får du noen til å ruse litt, så kjenner du om vacumet forsvinner.. hvis det gjør det, kan du sette T stykket inn dær... men har du ikke noen bildet om hvordan dette er kobla opp? er litt vansklig å forklare hva, hvor og hvordan, uten å vite hvordan motoren din ser ut:)

Mvh. Pål

Bilde
Bilde
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar