Side 1 av 1

SAAB 99 ---> T8, T16 ombygging...! Erfaringer??

Lagt inn: 15 des 2005, 16:27
av Griffin N430
Lurer litt på hva slags 99 modeller det er best å bygge om til turbo. Tenker da både på T8 og T16 motor. :)

Hva må bygges om?
Hva må til for at det skal bli godkjent? :?

Noen av dere vet jeg driver med samme prosjekter selv,
så kom med deres erfaringer og tips til turbo konvertering av Saab 99.

Lagt inn: 15 des 2005, 18:06
av kenny n277
Far min bygde om en 80 mod 99 til t16, byttet alt av el nett satt i en t16 motor, fikk godkjennings papirer fra SAAB, tut å kjør, enkelt dette, :lol: (tok han ca 1 år å bli fornøyd og ferdig da) men det var ikke noen skjer i sjøen på veien annet en litt trangt mot torpedoveggen.

Lagt inn: 15 des 2005, 20:23
av Rune N35
99 med B-motor: for å få ned H-motor (B202) må torpedoveggen modifiseres for å få plass til reimhjul. dette gjelder altså fram tom -81.
82-84 99 har H-motor, så der er det mer tutog kjør, 99'n er vel 10 mm smalere mellom høla til motorfestene, så de må flyttes 5 mm på hver side, pluss at du må bruke det fremre festet fra en 99 selvsagt. Altså bruke den originale primærkåpa.

Lagt inn: 15 des 2005, 21:36
av Griffin N430
Hvordan blir det med T8 H-motor da? Er det bolt-on på en 83 - 84`mod?

Lagt inn: 16 des 2005, 08:06
av Børre N17
Alle turbo H motorer går inn (B201 -B202), ikke noe enklere med T8 enn T16, like jævlig trangt! :wink:

Lagt inn: 16 des 2005, 08:44
av ut218
Ja nå må man ikke glemme at eksosmanifoilen ikke passer helt. Om du prøver å montere en original turbo med nedførselsrør (eksos) så går ikke det ned akkurat der det skal på en 99. Må ha en annen manifoil eller en bend for å få det til. Og batteriet, det er nærmest obligatorisk å flytte det på en 99 turbo, og da helst i bagasjerommet. Når det gjelder motorfester så gjør mange suksess med å sage av toppen på motorfestene på donormotoren og sveise de fast i et forkortet 99 feste. Og som tidligere sagt fremre feste kommer av primærkåpa på en 99kasse, eller en 99kasse. Og det har du vanligvis liggende. Er forøvrig av den oppfatning at det er litt enklere å montere en t8, rent teknisk. Da har du ferdige motorfester, du har bedre klaring fremme under panserkanten. Det gamle CI innsprutet synes jeg også er litt mer lettfattelig å montere, og du slipper ventilløftere som lager bråk når motoren begynner å bli slitt, og atter en masse slitne ventilforinger...m høyt oljeforbruk.
Jeg ville montert en t8 med væskekjølt turbo i 99en. Knallgod motor som passer bilen finfint, men det blir jo veldig subjektivt. Har forøvrig montert begge deler tidligere, i 900..

Lagt inn: 16 des 2005, 10:20
av Rune N35
selvfølgelig overhaler man motoren i hobbybilen når man først gjør en slik operasjon. Jeg gidder iallefall ikke å gjøre ting halvveis.

B202 med LH 2.4 og DI+blåkran [/i]eller T5 er tingen spør du meg.

Lagt inn: 16 des 2005, 12:10
av ut218
Enig. En overhalt motor er å foretrekke. Og det er jo egentlig ganske interessant å skru på, og veie inn og balansere. Mye å hente der både i motorgange og effekt. Synes TS-motor nevnte at det kunne være bortimot 14 hk eller noe, bare på en vanlig 2 liter som er innenfor fabrikktoleransene.
Dessverre selges det endel rask med ukjent kmstand og påstanden god stand, eller ferdig overhalt (av ukyndige). Har selv kjøpt en av disse såkalte overhalte marerittene. Hvis man vil ha en garantert motor så kan det beste være å betale det lille ekstra for en ganske ny og lite brukt motor fra en demontering. En komplett overhaling kan jo være ganske kostbar, bare i delekostnader, selv om det kan gi mye morro, og i de rette hender en glimrende motor.

Lagt inn: 20 des 2005, 15:37
av Liebak
holder på med et sånt prosjekt selv.
bilen er en 83mod rustfri flott 99=)
startet med å sende en søknad om godkjenning til biltilsynet.
har fått positivt svar derfra.
kjøpte t16 motor fra en 900s 90 mod tror jeg det var.
skrudde alt fra hverandre og vasket delene.
porta toppen. vektjuster råder og stempler.(letta rådene litt. hvis man letter stempler og råder 100 gram per sylinder kan man varve 1000rpm mer uten økt belastning.men må gjøres riktig!!! )
sendt veiv på balansering.
setter den nok sammen igjen over nyttår.
vidre planer er å bestille t60 turbo. chip og blåkran fra speedparts...
har og snart alt jeg trenger til å sette sammen kokill kasse.
håper å få alt ferdig og på veien i løpet av våren...
og sikkert en hel del jeg har glemt å skrive....
har foresten laget meg shortshift spak=)