Side 1 av 2
Oljelekkasje v/ fordeler
Lagt inn: 27 des 2005, 13:13
av Wiik
Jeg har oljelekkasje ved (eller i) fordeler på min 1996 Mod 900 CAB 2.0i. I følge min lokale SAAB-forhandler må hele fordeler byttes for å få bukt med denne lekkasjen. Er dette korrekt/ Andre med erfaring?
I følge overnevnte SAAB-forhandler er dette et kjent problem på SAAB.
Har ikke hatt denne bilen så lenge og er ikke kjent med SAAB. Håper derfor på tips her på forum.
Re: Oljelekkasje v/ fordeler
Lagt inn: 27 des 2005, 13:19
av Bent N208
Wiik skrev:Jeg har oljelekkasje ved (eller i) fordeler på min 1996 Mod 900 CAB 2.0i. I følge min lokale SAAB-forhandler må hele fordeler byttes for å få bukt med denne lekkasjen. Er dette korrekt/ Andre med erfaring?
I følge overnevnte SAAB-forhandler er dette et kjent problem på SAAB.
Har ikke hatt denne bilen så lenge og er ikke kjent med SAAB. Håper derfor på tips her på forum.
Du kan jo prøve å bytte bare o-ringen i fordeler,,, kan hende det hjelper, denne får du kjøpt hos saab.
Prøv dette før du kjøper ny fordeler

Lagt inn: 27 des 2005, 13:28
av Wiik
Takk for tips. Antar dette er O-ring som skal tette mellom fordeler og motor blokk (?) Vennligst bekreft om mulig.
Lagt inn: 27 des 2005, 13:35
av Surbotaab N369
Wiik skrev:Takk for tips. Antar dette er O-ring som skal tette mellom fordeler og motor blokk (?) Vennligst bekreft om mulig.
det stemmer.....
det er en o-ring som sitter på "akselen" som "puttes" inn i hullet...
Lagt inn: 27 des 2005, 13:35
av Pål N526
Ja.. du kan også dra på skroten å se om du finner en lignende fordeler, men se etter at bilen ikke har gått så mange km da..
Mvh. Pål
Lagt inn: 27 des 2005, 13:55
av Wiik
Takk for kjappe svar! Er så langt imponert over dette forum.
Ang lekkasje: Jeg antar at jeg ikke er kompetent til en slik reperasjon selv - det blir nok verkstedet som får oppdraget.
Mvh, Wiik.
Lagt inn: 27 des 2005, 13:59
av kenny n277
Wiik skrev:Takk for kjappe svar! Er så langt imponert over dette forum.
Ang lekkasje: Jeg antar at jeg ikke er kompetent til en slik reperasjon selv - det blir nok verkstedet som får oppdraget.
Mvh, Wiik.
det er en gaske grei operasjon å bytte den, det er vel en skrue som holder fordeleren, bare sett et overens merke på fordeler og topp, løsne skrue, ta ut fordeler bytte o ring å sette på plass igjen, order den greit selv.

Lagt inn: 28 des 2005, 13:23
av Macgeier
Hvis det er utvendig lekkasje, det vil si lekkasje mellom fordeler-røret og blokka så er det bar eå bytte O-ring. Men hvis det er innvendig i fordeleren mellom akselen og fordeler-røret akselen roterer inni så blir det værre, da må nok hele fordeleren byttes... Dra på hoggern og skaff en ny en.
Lagt inn: 28 des 2005, 23:39
av kenny n277
mener at det helst er den o ringen som sitter mellom topp pg fordeler som er den som pleier å lekke,
Lagt inn: 29 des 2005, 07:17
av Wiik
Ser ut som om det er en innvendig lekkasje. Lekkasje høres kanskje noe dramatisk ut, det er mer "svetting" (ingen drypping) fra fordeleren. Har dette noe praktisk betydning?
Mvh, Wiik.
Lagt inn: 29 des 2005, 09:41
av kenny n277
Hmmm, lekker det inni fordeleren? det har jeg ikke sett før tror jeg, ikke lagt merke til ialle fall, det er vel noe man kan bytte der å, men det er kansje ikke så ille at det er verd å bry seg med det.

Lagt inn: 29 des 2005, 11:59
av sabbus-N252
på min 94 modell, bytta jeg hele fordeleren ei gang... det var da den o-ringen på innsiden som hadde morkna istykker slik at olja gikk gjennom fordeleren, inn i fordeler lokket og klussa det til for hallsensoren... fiks problemet før bilen begynner å fuske

Lagt inn: 16 jan 2006, 11:11
av Macgeier
Hei, gjorde jobben i helgen (1990, 900T16S).
Min fordeler lakk olje internt via akselen inne i huset, dråper ned på varmeskjoldet luktet ikke godt
Tok en 9000T fordeler fra hoggern, nesten lik men anderledes konnector.
Demonterte begge og laget en 900T fordeler ut av huset til 9000T fordeleren. Måtte skjære/file ut en større utsparring for at 900 konnektoren skulle passe, snakker da om konnetoren til Hall-sensoren.
Pakningen som holder tett mellom aksel og fordelerhus er ikke byttbar, så det med egne øyne.
Kan legge ut bilder etterhvert hvis det er interesse.
Lagt inn: 16 jan 2006, 13:13
av Pål N526
Jeg var på imaas bil i dag(saab).. Der kunne jeg ikke få deler til min fordeler:P den O-ringen som sitter mellom blokka og fordeler er STEINE hard, så jeg undersøkte OVERATLT! men neeeejda.. ingen O-ring å oppdrive... så dro jeg på et sånn typisk verksted og der fikk jeg to oringer som jeg la ved siden hverandre.. slik at de tetter:D også mangler jeg en slags sånn "pappring" som skal sitte rett bak den saken som går på cammen.. slik at det ikke blir slakke "med" i akslingen.. noen som har noen tips? kan jeg banke ut av pakning pappir?
Lagt inn: 16 jan 2006, 14:36
av Macgeier
Tja, denne pakningen er en slags fiberpakning med "vaffelmønster".
Antar at den har vaffelmønster for at de roterende flater ikke skal "klebe" og at oljen lett slipper inn mellom flatene:?:
Hvis denne teorien stemmer så bør du nok ikke bruke papir...