Side 1 av 1
9000 Lekker kjøleveske (haster litt)
Lagt inn: 29 des 2005, 14:04
av 9000 Geir N371
Hei!
I morgen reiser eg av gårde fra Bergen til Kristiansand og håper Saab'en holder...skal i bryllup med tre passasjerer i bilen, så da bør det gå smertefritt.
Men ser at den har nettopp begynt å pisse litt kjøleveske. Ser ut som der renner ut der med termostaten i radiatoren. (Der fremme med grillen...e vel det det heter..)
-Er det o-ring tetting eller kan eg prøve å teite til litt? Rekker ikkje få tak i noe deler no, så den får heller drikke litt på turen hvis ikkje det hjelper å teite til termostaten...
Lagt inn: 29 des 2005, 14:44
av Mortimer-N18
Den termobryteren som sitter der kan godt tettes med en O-ring, men det er vel en kobberskive eller pappskive som sitter der originalt.
Lykke til på turen.

Håper det går bra!
Lagt inn: 29 des 2005, 14:55
av Pål N526
løsne litt å stram litt igjenn, men ikke for hart, og ikke når motoren er glovarm! alu er mykt
Lagt inn: 29 des 2005, 15:55
av 9000 Geir N371
Lagt inn: 29 des 2005, 15:57
av TurboLars N383
Røyk bensinpumpa også

.
Dæven uheldig du var da
Du får ha lykke til påturen da

Lagt inn: 29 des 2005, 20:18
av kenny n277
Det skal ikke være enkelt nei,
Får ha god tur.

Lagt inn: 29 des 2005, 21:54
av 9000 Geir N371
Etter MYE frem og tilbake fikk eg liv i pumpen...
Mens fattern prøvde starte satt eg i bagasjerommet og lyttet på pumpen
- Ingen tegn til liv
- Tok av pluggen og målte spenning mens han vridde om nøkkelen...var ca 10 volt til pumpen i pluggen...altså må pumpen være død...(siden det er spenning i pluggen og pumpen ikkje går)
- Setter 12 volt rett på pumpen fra en liten strømforsyning...pumpen hakker og går...
- Setter på igjen pluggen...plutselig starter bilen...
Rart...men bilen og pumpen går...
Konklusjon
- Dårlig kontakt eller pumpen synger på siste verset...men har hatt et par prøveturer og virker bra.
Har vært på kjøretur (i far&mor's bil) og lånt/kjøpt en brukt pumpe av Otto Rassmusen her i klubben. Takk til Otto for god service. Fikk skrudd den ut av delebilen hans i dag. Har den med i reserve på turen. Skulle min stoppe helt går det vel kjapt og bytte den.
(Også takk til TT og Freshmaker som ble plaget litt på telefon da jeg hadde den værste panikken.)
Avreise til Kristiansand om ti timer...skal bare støvsuge bilen, stryke sjorten og pakke og redigere en liten videobit...
Ligger litt etter sjema nå....
Lagt inn: 30 des 2005, 03:01
av Pål N526
9000 Geir N371 skrev:Etter MYE frem og tilbake fikk eg liv i pumpen...
Mens fattern prøvde starte satt eg i bagasjerommet og lyttet på pumpen
- Ingen tegn til liv
- Tok av pluggen og målte spenning mens han vridde om nøkkelen...var ca 10 volt til pumpen i pluggen...altså må pumpen være død...(siden det er spenning i pluggen og pumpen ikkje går)
- Setter 12 volt rett på pumpen fra en liten strømforsyning...pumpen hakker og går...
- Setter på igjen pluggen...plutselig starter bilen...
Rart...men bilen og pumpen går...
Konklusjon
- Dårlig kontakt eller pumpen synger på siste verset...men har hatt et par prøveturer og virker bra.
Har vært på kjøretur (i far&mor's bil) og lånt/kjøpt en brukt pumpe av Otto Rassmusen her i klubben. Takk til Otto for god service. Fikk skrudd den ut av delebilen hans i dag. Har den med i reserve på turen. Skulle min stoppe helt går det vel kjapt og bytte den.
(Også takk til TT og Freshmaker som ble plaget litt på telefon da jeg hadde den værste panikken.)
Avreise til Kristiansand om ti timer...skal bare støvsuge bilen, stryke sjorten og pakke og redigere en liten videobit...
Ligger litt etter sjema nå....
Grunnen til at pumpa stopper slik KAN være pga. at den synger på det siste verset sitt:P når bøstene er slitt ut, begynner metallet som holder børstene fast å subbe borti der børstene går.. dette gjør at det blir så og si metall mot metall og det er ikke bra.. Jeg var like "heldig" i sommer

.. jeg hadde overhalt toppen før jeg dro på ferie, så skulle jeg overhale vestre drivknute på bilen. Finner jeg ut at indre kryss var knust:P nålelageret var borte:P Da tenkte jeg, ingen problem.. jeg har jo 3 kryss lignende, så jeg henter de, men tror du ikke at det er den "gamle" typen kryss:P så jeg ble forbanna og gikk inn å la meg! neste dag da jeg EGENTLIG skulle kjøre om morgenen, raste jeg rundt om kring å undersøkte deler her og der, men siden det var fredag, så fikk jeg ingen av delene før over helga. så ringte jeg til fause bilhøggeri, og de hadde et kryss liggende:D raste av gårde(ca 2 timer kjøring tur retur), skrudde sammen.. rydda og vaska verktøy og raste av gårde:P BTW så kjørte jeg i fra BODØl kr sand på 20 timer å 27~28 minutter INKL. stopp:D

Lagt inn: 30 des 2005, 05:31
av Paradigm N558
Datapaal N526 skrev: BTW så kjørte jeg i fra BODØl kr sand på 20 timer å 27~28 minutter INKL. stopp:D

Hadde du blitt stoppa på f.eks saltfjellet hadde du slete maks tipper jeg

Lagt inn: 30 des 2005, 07:51
av Jørgen N237
9000 Geir N371 skrev:
(Også takk til TT og Freshmaker som ble plaget litt på telefon da jeg hadde den værste panikken.)
Det var ingen problem, kjekt å kunne hjelpe.. Håper du får en grei tur da, uten bensinpumpeproblemer på veien..
Lagt inn: 30 des 2005, 16:07
av Pål N526
ParADigM N558 skrev:Datapaal N526 skrev: BTW så kjørte jeg i fra BODØl kr sand på 20 timer å 27~28 minutter INKL. stopp:D

Hadde du blitt stoppa på f.eks saltfjellet hadde du slete maks tipper jeg

næsh.. kjørte rooolig å fint:D tok igjen toget etter mosjøen:D men dette er offtopic og ødeleggelse av en annenmanns tråd..
Lagt inn: 01 jan 2006, 18:59
av 9000 Geir N371
Nettopp kommet tilbake fra turen. Den gamle pumpen holdt hvertfall hele veien frem og tilbake...

Hadde ikkje vært så gøy å bytte pumpe underveis. Så det var bra...så får vi se hvor lenge den varer får den takker for seg for godt...
Lagt inn: 01 jan 2006, 21:56
av TBiel
Jeg hadde bytta pumpe snarest mulig under kontrollerte forhold, den kan ellers ta kvelden når det absolutt ikke passer. Problemet med bytte når det er kaldt (= ta jobben ute om nå om vinteren) er at plastdetaljer blir ekstra sprøe og har lett for å knekke.
Ellers er det jo mulig at du beskyttes av loven om at "det man har reservedel til går ikke istykker"
TBiel, Hamar