Side 1 av 3

Lufting av clutch T16

Lagt inn: 01 jan 2006, 21:11
av Petter_N261
Har en 1984 T16 med en clutch som bare tar helt innerst, dvs bare 20-30% av vandringa på pedalen. Får såvidt flyttet bilen rundt i gården før det lukter svidd. Er ganske sikker på at problemet er luft.

Har fått forklart en framgangsmåte for lufting:
"Pedal inn med luftenippel lukket, åpne luftenippel og slipp pedalen opp. Gjenta til clutchen tar ordentlig. Sjekk at nivået i beholderen synker når pedalen slippes."

Er detta helt på jordet? Prøvde igår, men fikk det ikke til...

Lagt inn: 01 jan 2006, 21:19
av TurboLars N383
Det beste er vel å få lånt seg kløtsjlufteverktøy :wink: .
Det er gjort på nullkomma svisj og ikke noe stress .
Metoden som står i haynes boka med overtrykk funker jo også , eller den med "ketsjupflasken" som jeg ikke har skjønt helt :?

Lagt inn: 01 jan 2006, 21:28
av ut218
Å lufte kløtsjen er ganske enkelt. Husk bare på en ting. Beveger du pedalen for hurtig. Dvs tramper og slipper kan du risikere at pakningen i hovedsylinderen ryker. Du kan også suge luft. Så beveg pedalen med gode jevne bevegelser. Forøvrig så kjøpte jeg et bremselufteverktøy på cd-cardic. Det består av et lokk til bremsebeholderen og en slange med skrukobling for dekkventil. Koster ca 200kr. Husk bare på å ikke bruk dekk med for høyt trykk. Tipper en halv bar holder. Når dette lokket er påskrudd holder det å åpne nippelen på slavesylinderen og la det renne til det er boblefritt, og skrur igjen. SÅ er det bare å gi pedalen noen trykk for å presse ut slavesylinderen.

Lagt inn: 01 jan 2006, 21:30
av Frode N220
TurboLars N383 skrev:, eller den med "ketsjupflasken" som jeg ikke har skjønt helt :?
Min erfaring er at denne metoden er den beste. Ketsjup eller annen "klembar" flaske med slange som passer på flaska og luftenippel på slavesyl.

Luftinga skjer ved å presse bremseveske fra slaven og opp i reservoaret. Dette er en metode som lett gir gode resultater (blir kvitt lufta).
Husk å "tømme av" beholderen.

Lagt inn: 01 jan 2006, 22:34
av Dag_N353
er det ikke bedre å kjøre det i motsatt retnig ?? så man får den gammle væska ut, og den nye blir igjen ?

Lagt inn: 01 jan 2006, 22:45
av KongerudN344
Jeg har alltid gjort det på følgende måte: Pump klutsjpedalen 5-6 ganger, hold pedalen inne, få en medhjelper til å skru opp lufteskruen mens du holder pedalen inne. Skru igjen og gjenta prosedyren til det ikke kommer mer luft.

Kan ta litt tid, men det funker 8)

Lagt inn: 01 jan 2006, 23:08
av Pål N526
KongerudN344 skrev:Jeg har alltid gjort det på følgende måte: Pump klutsjpedalen 5-6 ganger, hold pedalen inne, få en medhjelper til å skru opp lufteskruen mens du holder pedalen inne. Skru igjen og gjenta prosedyren til det ikke kommer mer luft.

Kan ta litt tid, men det funker 8)
dette vil jeg si er den rette...

Lagt inn: 02 jan 2006, 00:50
av alex_ander3@hotmail.com
Datapaal N526 skrev:
KongerudN344 skrev:Jeg har alltid gjort det på følgende måte: Pump klutsjpedalen 5-6 ganger, hold pedalen inne, få en medhjelper til å skru opp lufteskruen mens du holder pedalen inne. Skru igjen og gjenta prosedyren til det ikke kommer mer luft.

Kan ta litt tid, men det funker 8)
dette vil jeg si er den rette...
Rett og rett fru Blom.. Kan vel ikke definere rett her, men hva som er mest effektivt. Og den han nevner her er i hvertfall ikke mest effektiv.

Låner alltid pumpe av saab jeg. Er så deilig å slippe og trykke med beinet en evighet, som du ofte må hvis f.eks cluchpumpa har vært av.

Lagt inn: 02 jan 2006, 09:45
av Petter 900 T
Lufting av 90, 99 og 900 blir best fra slaven og opp.

Men dette er jo et tett system, hvordan kom luften inn?. Se etter denne feilen, ellers så kan du bli nødt til å lufte mye...

Kan også være at pedalen og evt. pumpa er slitt i anleggsflaten ved bolten. Sjekk om det er slark i pedalen..

Lykke til.

Petter

Lagt inn: 02 jan 2006, 10:35
av Audun N346
Men til noe litt anna... Har prøvd alt det, samt bytta slange og bytta pakninger i hovedpumpa, så da er det vel bare slavepumpa igjen som kan være synderen da... Men er det mye arbeid å få ut og få reparert den?
(OG900 t16)

Lagt inn: 02 jan 2006, 12:42
av Jørgen N237

Lagt inn: 02 jan 2006, 13:11
av Mortimer-N18
Freshmaker N237 skrev:
audun N346 skrev:Men til noe litt anna... Har prøvd alt det, samt bytta slange og bytta pakninger i hovedpumpa, så da er det vel bare slavepumpa igjen som kan være synderen da... Men er det mye arbeid å få ut og få reparert den?
(OG900 t16)
Nei, denne kan man vel ta fra innsiden av bilen..
Skulle likt å sett den som fikk ut slaven fra innsiden av bilen :roll: :shock: 8) :wink: Men det går sikkert med veldig lange og tynna armer... hehe.
Det er ikke noe hokus-pokus å få ut den. Dra på Saab og lån clutchbytte verktøyet de har, eller kjøp et på biltema. Sett inn ringen i trykkplata, skru løs skruene på slave og trykkplate så tar du ut begge samtidig. Enkelt og raskt gjort ;):)

Lagt inn: 02 jan 2006, 19:26
av Audun N346
Er jo ganske lang og tynn, så kanskje :roll: :lol: :twisted:
Hvor mye bør en bytte når en først har ute clutchen da? Bare kontrollere eller bytte for sikkerhets skyld?

Takk for hjelp!
Audun

Lagt inn: 02 jan 2006, 20:50
av TurboLars N383
audun N346 skrev:Er jo ganske lang og tynn, så kanskje :roll: :lol: :twisted:
Hvor mye bør en bytte når en først har ute clutchen da? Bare kontrollere eller bytte for sikkerhets skyld?

Takk for hjelp!
Audun
Har du lyst kan du bytte utløserlageret også , enkelt og billig bare du ikke kjøper det på saab :lol:
Nye pakninger på slaven er vel også kjekt å bytte :)

Lagt inn: 02 jan 2006, 21:39
av Audun N346
Takk!

Da blir det å bestille deler i mårrå, repsett og lager... (og kanskje finne seg en plass å skru der det er litt varmere enn 10 blå :?