Side 1 av 3
Varsellamper "TCS Controll" og "AntiLock"
Lagt inn: 03 jan 2006, 14:52
av TurboTor_ N579
Har for tiden det problemet at disse to lampene begynner å lyse av og til.
Som regel forsvinner AntiLock lampen, men TCS Controll lampen fortsetter å lyse (noen ganger forsvinner den) helt til jeg slår av og på tenningen.
Er det en føler på et hjul som kødder seg? ABS og TCS får vel info fra samme føler.
Lagt inn: 03 jan 2006, 17:23
av Skaten N671
Har vært borti problem med ABS på andre bilmerker, men ikkje Saab. Dersom ein Abs-føler er øydelagt, begynner Abs'n å jobbe nett før du har bremst heilt ned,i ca 5-0 km/h. Kjenner da den karakteristiske Abs-ristinga i bremsepedalen.
Det beste du gjer er å få tatt ein diagnose på bilen din....så er du sikker på ka som e gale. Trur prisen på Abs-følarane ligg rundt 1k og oppover.....
Lagt inn: 03 jan 2006, 21:03
av TGM N363
Sent TT (tor) en pm eller ring han på 90054154. Så får du nok et svar, han fiksa min når jeg hadde samme problem.
Lagt inn: 04 jan 2006, 11:04
av Trond N47
Ja, hør med TT! Det vanligste problemet på TCS systemene fra 91-92 er feil med noen små vacuumventiler. Symptomene dine tyder på at dette eller feil med gasspjeld er problemet. Du har ikke havnet i "limp home mode" ennå? (det merkes ved at gasspedalen blir hard og tomgangen forsvinner).
Lagt inn: 04 jan 2006, 11:42
av TurboTor_ N579
Trond N47 skrev:Ja, hør med TT! Det vanligste problemet på TCS systemene fra 91-92 er feil med noen små vacuumventiler. Symptomene dine tyder på at dette eller feil med gasspjeld er problemet. Du har ikke havnet i "limp home mode" ennå? (det merkes ved at gasspedalen blir hard og tomgangen forsvinner).
Hadde for kort tid siden problem med en slik vakumventil. da gikk bilen i "limp home" når TCS'en skulle slå inn, men den feilen er fixa.
Lagt inn: 04 jan 2006, 16:47
av TurboTor_ N579
Var på saab nå nettopp å fikk lest ut feilkoder. Han sletta alle feil, så skal jeg stikke innom i morra å se hva som kommer opp igjen.
Feilen kom i alle fall tilbake rett etterpå, så noe er i alle fall galt.
Får bare håpe det ikke blir DYRT å reparere.

Lagt inn: 04 jan 2006, 18:46
av Tor N12
TurboTor_ N579 skrev:Var på saab nå nettopp å fikk lest ut feilkoder. Han sletta alle feil, så skal jeg stikke innom i morra å se hva som kommer opp igjen.
Feilen kom i alle fall tilbake rett etterpå, så noe er i alle fall galt.
Får bare håpe det ikke blir DYRT å reparere.

Hei.
Hvilke feilkoder fikk du og leste de av feilkodene med ISAT eller Tech2?
Leste de kun ut feilkodene eller kalibrerte de systemet også?
Jeg har alle verkstedbøkene på 9k og har feilsøkt mye på TCS-systemet så jeg skal nok kunne bidra med litt hjelp. Har også liggende de fleste delene til dette systemet...
Lagt inn: 04 jan 2006, 19:07
av TurboTor_ N579
TT N12 skrev:TurboTor_ N579 skrev:Var på saab nå nettopp å fikk lest ut feilkoder. Han sletta alle feil, så skal jeg stikke innom i morra å se hva som kommer opp igjen.
Feilen kom i alle fall tilbake rett etterpå, så noe er i alle fall galt.
Får bare håpe det ikke blir DYRT å reparere.

Hei.
Hvilke feilkoder fikk du og leste de av feilkodene med ISAT eller Tech2?
Leste de kun ut feilkodene eller kalibrerte de systemet også?
Jeg har alle verkstedbøkene på 9k og har feilsøkt mye på TCS-systemet så jeg skal nok kunne bidra med litt hjelp. Har også liggende de fleste delene til dette systemet...
Hei du.
Tror det var ISAT(har den firkanta hvite knapper?)
Han fikk ut noen tall som han måtte sjekke opp mot ei bok, Jeg skulle stikke innom i morra, da skulle han sjekke opp de feilene som kom opp igjen.
Om han kalibrerte vet jeg ikke, han sa ikke noe om det i alle fall.
Hva tror du feilen kommer av? Noe jeg kan sjekke nå ikveld?
Lagt inn: 04 jan 2006, 19:19
av Tor N12
TurboTor_ N579 skrev:
Hei du.
Tror det var ISAT(har den firkanta hvite knapper?)
Han fikk ut noen tall som han måtte sjekke opp mot ei bok, Jeg skulle stikke innom i morra, da skulle han sjekke opp de feilene som kom opp igjen.
Om han kalibrerte vet jeg ikke, han sa ikke noe om det i alle fall.
Hva tror du feilen kommer av? Noe jeg kan sjekke nå ikveld?
Da var det ISAT ja

Bra, for den kommuniserer bedre med de eldre systemene. Vanskelig å komme med tips uten feilkodene, få ham til å gi deg dem. Det eneste som er enkelt å sjekke selv er alle vacumslangene, viktig at de er hele!
Du merker om han kalibrerte, for da starter han bilen og den ruser opp på ca 3000 rpm av seg selv....
Send meg feilkodene så skal jeg komme med tips....
Lagt inn: 04 jan 2006, 19:24
av TurboTor_ N579
Ok. da tror jeg ikke han kalibrerte. Han starta riktig nok bilen, men den rusa seg ikke opp. Hva skjer om dette ikke blir gjort?
Skal ta å sende deg feilkodene i morra.
Lagt inn: 04 jan 2006, 21:46
av Tor N12
TurboTor_ N579 skrev:Ok. da tror jeg ikke han kalibrerte. Han starta riktig nok bilen, men den rusa seg ikke opp. Hva skjer om dette ikke blir gjort?
Kalibreringen skal i utgangspunktet bare gjøres når enten pedalgiver, ets-hjerne eller spjellhus byttes.... Men det skader ikke å gjøre det om det er lenge siden det er gjort.
Lagt inn: 07 jan 2006, 02:03
av Tor N12
Hvordan gikk det, fant du feilen eller fikk du kodene?
Lagt inn: 07 jan 2006, 02:25
av TurboTor_ N579
TT N12 skrev:Hvordan gikk det, fant du feilen eller fikk du kodene?
Jeg fikk ikke dratt på saab før nå iidag.
Først sendte jeg en kamerat bortover med bilen(Noe jeg ikke skulle gjort!), da ble kodene utlest med Tek2.
Feilkode: 129B0 "Bilen kan gå, men går kun på grunnladetrykk"
-> Jeg har forøvrig ikke problem med ladetrykket
Jeg ble jo lite imponert over at de hadde brukt Tec2 å ikke ISAT, så jeg dro bort igjen med bilen for å få lest ut feilen på nytt. Denne gang med ISAT. Den feilen som står over her kom ikke opp igjen, men han fikk en opp feil på ETS.
Feilkode: 24020
Ble ikke noe klokere jeg
Kom du næremere problemet med dette?
PS: kan også nevne at når jeg står i ro med bilen å svinger fram å tilbake på rattet, så blinker TCS lanpa i turtelleren og relè tikking.
Lagt inn: 07 jan 2006, 12:02
av Tor N12
Hei igjen.
Feilkode 24020: Information between ETS control module pin 32 pin 29 and TC/ABS-TC pin 4 & pin 24 incorrect
Mao... at koden starter med tallet 2 betyr at den er periodisk...
Sjekk og rens alle kontakter på ABS-boksen (ved batteriet eller i akvariet) og ETS-boksen (under førerstolen) Sjekk også den store runde kontakten i akvariet ved vinduspussermekanismen.
Mål mellom:
ABS pinne 4 og ETS pinne 32
ABS pinne 24 og ETS pinne 29
Du kan også med fordel sjekke alle koblingene på ABS-pumpa og på spjellhuset.
Problemet med feilsøking på TCS er at du ofte vil oppleve at det er andre komponenter som kan være synderen enn den aktuelle delen du får feilkode på. Har feks opplevd at feil på selve ABS-pumpa kan gi de feilsymptomene du beskriver.
Jeg ville gjort følgende:
Renset alle kontakter både til TCS og ABS og sjekket de kablene nevnt ovenfor
Byttet/sjekket alle vacumslanger (husk at det ofte kan være vanskelig å se sprekker på disse... bytt gjerne alle, bilen er jo gammel)
Tilslutt ville jeg slettet feilkodene og kalibrert systemet på nytt, hvis du etter dette får feilkoder så må du nok begynne å feilsøke på hver enkelt komponent....
Lagt inn: 27 jan 2006, 21:37
av TurboTor_ N579
Jeg fann synderen idag
Det viste seg at det har vert brudd i kabelen på ABS føleren til v.framhjul.
En eller annen tulling har skøyta denne med en sukkerbit å litt tape, noe som har resultert i rust å dritt. Fikk lodda å lagt på krympestrømpe, så nå er problemet mitt borte vekk
Takker for all hjelp!