skal bytte clutch på ein 900 motor som eg har stående. Kan nokon fortelle
meg framgangsmåten for dette?. Har enmlig hørt eit par forskjellige versjoner.
bytte clutch
Moderator: Moderatorer
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Det er litt vanskeligere å gjøre dette hvis motoren ikke sitter i bilen, dvs clutchen ikke er tilkoblet. Hvis den sitter i bil er det bare å få noen til å holde inne clutchen og legge i en grov kabel (ca 4mm) rundt fjærdelen på clutchen slik at den blir spent opp. Hvis den ikke sitter i bil er det mest hensiktsmessig å låne seg verktøy fra et Saab verksted slik at man får spent den opp. Når dette er gjort kan man løsne slavesylinderen (3 stk umbrakoskruer) og løsne lokket foran på gearkassa. Da kommer du til akslingen som går inn på svinghjulet/clutchen. Skru så av plastikkrysset som sitter i enden av akslingen og sett i en passende skrue istedenfor. Så finner du et stort skrujern slik at du kan "dra" ut akslingen. Det sitter en låsering på akslingen så den bør tas med rykk. Deretter er det bare og løsne clutchen fra svinghjulet ved å løsne boltene samtidig som man vrir rundt motoren. Slavepumpa og clutchen tas ut samtidig. Det sitter antakeligvis en gummiring mellom slavepumpa og kassa som du må passe på at ikke blir klemt/ødelagt.
Samme måte å sette det inn igjen på som ut men pass når akslingen skal på plass igjen. Vri rundt motoren/gearkasse slik at den treffer sporene på akslingen. Puss gjerne svinghjulet litt med et fint pussepapir og skift gjerne utløserlager.
Det ble en litt forenklet beskrivelse, men denne måten har alltid funket for meg. Mulig det er noen andre som har noen tips/andre måter å gjøre ting på.
Lykke til.
Samme måte å sette det inn igjen på som ut men pass når akslingen skal på plass igjen. Vri rundt motoren/gearkasse slik at den treffer sporene på akslingen. Puss gjerne svinghjulet litt med et fint pussepapir og skift gjerne utløserlager.
Det ble en litt forenklet beskrivelse, men denne måten har alltid funket for meg. Mulig det er noen andre som har noen tips/andre måter å gjøre ting på.
Lykke til.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
Hadde samme problem, motoren stod ikke i bilen. Jeg lagde meg et verktøy. Tok en liten alminiumskloss, som jeg borrt opp et hull gjennom, og gjenget. dertetter tok jeg en skrue som jeg slipte ned slik at den gjekk inn i umbrako skruen, og alu klossen la jeg an mot en av tennene på trykkplata. Begynte så å skru skruen rundt( slipe et hakk i den slik at jeg fikk mellom en fastnøkkel) Dette tok lit tid, fordi jeg mått skru for hver "tann". Men funker hvis du har god tolmodighet.