bilen min d?r ogs?! og900 t8 85mod
Moderator: Moderatorer
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
bilen min dør også! og900 t8 85mod
Når jeg har dratt den litt ut på turtall, og fått litt turbotrykk og klemmer inn clutchen, så dør den ofte før jeg får giret!
For at den ikke skal dø når jeg stopper i kryss, er jeg nødt til å bremse ned på giret saaaakte helt ned til tomgangsturtall, ellers må jeg holde den i live med gassen.
mistenker også at den har for lav tomgangsturtall, hører motoren sliter og hele bilen rister litt når den går så lavt, akkurat som når du gir litt gass i for høyt gir.
Den var jo ikke sånn før, så har ikke noe lyst til å begynne å skru opp tomgangsturtallet egentlig, siden den egentlig burde vært riktig innstilt.
Kan det være dårlige plugger el.? Pluggene ble jo sist byttet ganske rett etter sommeren...
Bosch plugger tror jeg det var.,. eller denso?
Problemet kom like etter jeg monterte åpen dumpventil!
men det skulle jo egentlig ikke ha noe å si på 8 ventilern?
Den er forressten spesielt glad i å dævve for meg når jeg har hatt litt turbotrykk og motoren er blitt kjørt mer eller mindre aktivt.
Noen ideer?
mvh Henrik
For at den ikke skal dø når jeg stopper i kryss, er jeg nødt til å bremse ned på giret saaaakte helt ned til tomgangsturtall, ellers må jeg holde den i live med gassen.
mistenker også at den har for lav tomgangsturtall, hører motoren sliter og hele bilen rister litt når den går så lavt, akkurat som når du gir litt gass i for høyt gir.
Den var jo ikke sånn før, så har ikke noe lyst til å begynne å skru opp tomgangsturtallet egentlig, siden den egentlig burde vært riktig innstilt.
Kan det være dårlige plugger el.? Pluggene ble jo sist byttet ganske rett etter sommeren...
Den er forressten spesielt glad i å dævve for meg når jeg har hatt litt turbotrykk og motoren er blitt kjørt mer eller mindre aktivt.
Noen ideer?
mvh Henrik
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Re: bilen min dør også! og900 t8 85mod
luftlekkasje igjenom dump`en?Henrik N449 skrev:Når jeg har dratt den litt ut på turtall, og fått litt turbotrykk og klemmer inn clutchen, så dør den ofte før jeg får giret!
Noen ideer?
mvh Henrik
var det første som slo meg ihvertfall.... Kan du "chimse" dump`en din?
isåfall ville jeg lagt på en chims å testa da...
ellers så kan d jo være "tomgangs-sliden" (dvs tomgangsregulatoren..)
høres ut som en luft lekasje mellom "insprut-boxen" (hvis du skjønner hva jeg mener) og spjeldet....
- Surbotaab N369
- Overload!!!
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Jeg tror det er enten falskluft , det at du har åpen dump , eller warm-up regulator , prøv også plugger , fordeler lokk ( fordeler i værste fall ) tennkabler , tenningsmodul osv
Spray litt rundt med startgass for å sjekke om den trekker noe luft
.
Lykke til
Spray litt rundt med startgass for å sjekke om den trekker noe luft

Lykke til

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Må nok si at for å kvitte deg med problemet så må du fjerne den åpne dumpen og sette på en resirkulerende igjen. Du har luftmengdemåler på bilen din og når du slipper gassen så dumper du allerede målt luft inn til motoren. Motoren tror da at den får mye mer luft enn det den egentlig gjør og vil gi altfor mye bensin i de tilfellene. Du vil da få den effekten at motoren stopper, rett og slett fordi du kveler den med for mye bensin.. Grunnen til at den går lavt på tomgang er at den trekker luft igjennom ventilen i tillegg til gjennom luftmengemåleren. Du vil da få helt feil verdier på hvor mye bensin motoren skal ha, og i ditt tilfelle vil du fpå altfor mye bensin, da den trekker luft gjennom ventilen i tillegg til målt luft.
Alle biler med Luft Massemåler eller Luft Mengdemåler må ha resirkulerende dumpventil for å fungere som det skal. Et system som feks Trionic 5 som bruker map sensor vil ikke ha det problemet da det er trykket og temperaturen på luften i innsuget som er faktorer for utregning av luftmenge
Så konklusjonen blir i ditt tilfelle at du må sette inn en resirk dump for å få det til å bli bra igjen
Alle biler med Luft Massemåler eller Luft Mengdemåler må ha resirkulerende dumpventil for å fungere som det skal. Et system som feks Trionic 5 som bruker map sensor vil ikke ha det problemet da det er trykket og temperaturen på luften i innsuget som er faktorer for utregning av luftmenge

Så konklusjonen blir i ditt tilfelle at du må sette inn en resirk dump for å få det til å bli bra igjen

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
- Surbotaab N369
- Overload!!!
Feil... K-jet på bilen hans.....Mortimer-N18 skrev:Må nok si at for å kvitte deg med problemet så må du fjerne den åpne dumpen og sette på en resirkulerende igjen. Du har luftmengdemåler på bilen din og når du slipper gassen så dumper du allerede målt luft inn til motoren. Motoren tror da at den får mye mer luft enn det den egentlig gjør og vil gi altfor mye bensin i de tilfellene. Du vil da få den effekten at motoren stopper, rett og slett fordi du kveler den med for mye bensin.. Grunnen til at den går lavt på tomgang er at den trekker luft igjennom ventilen i tillegg til gjennom luftmengemåleren. Du vil da få helt feil verdier på hvor mye bensin motoren skal ha, og i ditt tilfelle vil du fpå altfor mye bensin, da den trekker luft gjennom ventilen i tillegg til målt luft.
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Kontakt:
K-Jet har også luftmengde måler vettu. Det store lokket som sitter sammen med bensinfordeleren 
Fungerer ikke helt på samme måte som med LH, men den har en del å si med hvilken bensinmengde som skal gies til mengden luft. Jeg vet ikke hvordan den fungerer nøyaktig, men det må jo være en slags mekanisk overføring av luftmengdeverdien så bensinfordeleren vet hvor mye bensin den skal gi. En ting er ihvertfall sikkert, og det er at den ikke sitter der for morroskyld
:)

Fungerer ikke helt på samme måte som med LH, men den har en del å si med hvilken bensinmengde som skal gies til mengden luft. Jeg vet ikke hvordan den fungerer nøyaktig, men det må jo være en slags mekanisk overføring av luftmengdeverdien så bensinfordeleren vet hvor mye bensin den skal gi. En ting er ihvertfall sikkert, og det er at den ikke sitter der for morroskyld

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
- Surbotaab N369
- Overload!!!
Mortimer-N18 skrev:K-Jet har også luftmengde måler vettu. Det store lokket som sitter sammen med bensinfordeleren
Fungerer ikke helt på samme måte som med LH, men den har en del å si med hvilken bensinmengde som skal gies til mengden luft. Jeg vet ikke hvordan den fungerer nøyaktig, men det må jo være en slags mekanisk overføring av luftmengdeverdien så bensinfordeleren vet hvor mye bensin den skal gi. En ting er ihvertfall sikkert, og det er at den ikke sitter der for morroskyld:)
Det vet jeg og. men det skal funke med åpen dump på denne sålenge den ikke lekker igjennom luft ved tomgang eller kjøring.
Den "luft-mengdemåleren" på k-jet funker helt riktig ved at det er en mekanisk overførin som igjen styrer bensintrykket til dysene, men at den normalt skal funke med åpen dump er et faktum

Så derfor TROR jeg at feilen ligger ved en luftlekasje mellom "luft-mengdemåleren" og innsuget....
Har du foresten sjekka den gummi-gjenomføringa til veivhusventilasjonen? (sitter på toppdeksel...)
jeg mener at mortimer har rett jeg:P siden motoren funka før han satt på dump, så er det jo den som er synderen.. slipper man ut 100% av lufta vil det ikke funke.. for at dette skal virke, så må kanskje bare 30% eller mindre av lufta dumpes ut..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Kontakt:
Hvis han skal ha denne til å funke med åpen dump må han ha en ventil med to stempler. Han har åpenbart ikke det i dag.
Med to stempler mener jeg et hovedstempel som er styrt av vakuumslangen og et stempel som hele tiden ligger å tetter hullet. Det stempelet som tetter hullet må ha et trykk mot hullet på minimum 0,3kg, ellers så vil det ikke funke.
Jeg kjørte med en slik åpen dump på min med Lucas styring og LMM en stund og det fungerer halvveis hvis du vet om det. Men det er fortsatt ikke så sunt for motoren å holde på slik...
mvh
Med to stempler mener jeg et hovedstempel som er styrt av vakuumslangen og et stempel som hele tiden ligger å tetter hullet. Det stempelet som tetter hullet må ha et trykk mot hullet på minimum 0,3kg, ellers så vil det ikke funke.
Jeg kjørte med en slik åpen dump på min med Lucas styring og LMM en stund og det fungerer halvveis hvis du vet om det. Men det er fortsatt ikke så sunt for motoren å holde på slik...
mvh
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
jeg skjønner egentlig ikke vitsen med åpen dump.. blir bare veldig rånete å irriterende å høre på i lengden:P men det er da min mening om den saken 

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
- Henrik N449