Side 1 av 1

bilen min dør også! og900 t8 85mod

Lagt inn: 04 jan 2006, 13:18
av Henrik N449
Når jeg har dratt den litt ut på turtall, og fått litt turbotrykk og klemmer inn clutchen, så dør den ofte før jeg får giret!
For at den ikke skal dø når jeg stopper i kryss, er jeg nødt til å bremse ned på giret saaaakte helt ned til tomgangsturtall, ellers må jeg holde den i live med gassen.
mistenker også at den har for lav tomgangsturtall, hører motoren sliter og hele bilen rister litt når den går så lavt, akkurat som når du gir litt gass i for høyt gir.

Den var jo ikke sånn før, så har ikke noe lyst til å begynne å skru opp tomgangsturtallet egentlig, siden den egentlig burde vært riktig innstilt.
Kan det være dårlige plugger el.? Pluggene ble jo sist byttet ganske rett etter sommeren...
Bosch plugger tror jeg det var.,. eller denso?

Problemet kom like etter jeg monterte åpen dumpventil!
men det skulle jo egentlig ikke ha noe å si på 8 ventilern?

Den er forressten spesielt glad i å dævve for meg når jeg har hatt litt turbotrykk og motoren er blitt kjørt mer eller mindre aktivt.

Noen ideer?

mvh Henrik

Lagt inn: 04 jan 2006, 13:34
av Kristian N70
Hvis den suger falsk luft igjennom ventilen kan du få slike problemer.

Re: bilen min dør også! og900 t8 85mod

Lagt inn: 04 jan 2006, 13:34
av Surbotaab N369
Henrik N449 skrev:Når jeg har dratt den litt ut på turtall, og fått litt turbotrykk og klemmer inn clutchen, så dør den ofte før jeg får giret!
For at den ikke skal dø når jeg stopper i kryss, er jeg nødt til å bremse ned på giret saaaakte helt ned til tomgangsturtall, ellers må jeg holde den i live med gassen.
mistenker også at den har for lav tomgangsturtall, hører motoren sliter og hele bilen rister litt når den går så lavt, akkurat som når du gir litt gass i for høyt gir.

Den var jo ikke sånn før, så har ikke noe lyst til å begynne å skru opp tomgangsturtallet egentlig, siden den egentlig burde vært riktig innstilt.
Kan det være dårlige plugger el.? Pluggene ble jo sist byttet ganske rett etter sommeren...
Bosch plugger tror jeg det var.,. eller denso?

Problemet kom like etter jeg monterte åpen dumpventil!
men det skulle jo egentlig ikke ha noe å si på 8 ventilern?

Den er forressten spesielt glad i å dævve for meg når jeg har hatt litt turbotrykk og motoren er blitt kjørt mer eller mindre aktivt.

Noen ideer?

mvh Henrik
luftlekkasje igjenom dump`en?

var det første som slo meg ihvertfall.... Kan du "chimse" dump`en din?
isåfall ville jeg lagt på en chims å testa da...

ellers så kan d jo være "tomgangs-sliden" (dvs tomgangsregulatoren..)

høres ut som en luft lekasje mellom "insprut-boxen" (hvis du skjønner hva jeg mener) og spjeldet....

Lagt inn: 04 jan 2006, 13:34
av Surbotaab N369
Kristian N70 skrev:Hvis den suger falsk luft igjennom ventilen kan du få slike problemer.
to sjeler en tanke :wink:

Lagt inn: 04 jan 2006, 15:13
av Erik N21
kan jo også sjekke om noen vakumslanger har hoppet av når du monterte dumpen

Lagt inn: 05 jan 2006, 16:59
av TurboLars N383
Jeg tror det er enten falskluft , det at du har åpen dump , eller warm-up regulator , prøv også plugger , fordeler lokk ( fordeler i værste fall ) tennkabler , tenningsmodul osv
Spray litt rundt med startgass for å sjekke om den trekker noe luft :wink: .
Lykke til :)

Lagt inn: 05 jan 2006, 21:18
av Mortimer-N18
Må nok si at for å kvitte deg med problemet så må du fjerne den åpne dumpen og sette på en resirkulerende igjen. Du har luftmengdemåler på bilen din og når du slipper gassen så dumper du allerede målt luft inn til motoren. Motoren tror da at den får mye mer luft enn det den egentlig gjør og vil gi altfor mye bensin i de tilfellene. Du vil da få den effekten at motoren stopper, rett og slett fordi du kveler den med for mye bensin.. Grunnen til at den går lavt på tomgang er at den trekker luft igjennom ventilen i tillegg til gjennom luftmengemåleren. Du vil da få helt feil verdier på hvor mye bensin motoren skal ha, og i ditt tilfelle vil du fpå altfor mye bensin, da den trekker luft gjennom ventilen i tillegg til målt luft.

Alle biler med Luft Massemåler eller Luft Mengdemåler må ha resirkulerende dumpventil for å fungere som det skal. Et system som feks Trionic 5 som bruker map sensor vil ikke ha det problemet da det er trykket og temperaturen på luften i innsuget som er faktorer for utregning av luftmenge :)

Så konklusjonen blir i ditt tilfelle at du må sette inn en resirk dump for å få det til å bli bra igjen ;)

Lagt inn: 05 jan 2006, 21:26
av Surbotaab N369
Mortimer-N18 skrev:Må nok si at for å kvitte deg med problemet så må du fjerne den åpne dumpen og sette på en resirkulerende igjen. Du har luftmengdemåler på bilen din og når du slipper gassen så dumper du allerede målt luft inn til motoren. Motoren tror da at den får mye mer luft enn det den egentlig gjør og vil gi altfor mye bensin i de tilfellene. Du vil da få den effekten at motoren stopper, rett og slett fordi du kveler den med for mye bensin.. Grunnen til at den går lavt på tomgang er at den trekker luft igjennom ventilen i tillegg til gjennom luftmengemåleren. Du vil da få helt feil verdier på hvor mye bensin motoren skal ha, og i ditt tilfelle vil du fpå altfor mye bensin, da den trekker luft gjennom ventilen i tillegg til målt luft.

Alle biler med Luft Massemåler eller Luft Mengdemåler må ha resirkulerende dumpventil for å fungere som det skal. Et system som feks Trionic 5 som bruker map sensor vil ikke ha det problemet da det er trykket og temperaturen på luften i innsuget som er faktorer for utregning av luftmenge :)

Så konklusjonen blir i ditt tilfelle at du må sette inn en resirk dump for å få det til å bli bra igjen ;)
Feil... K-jet på bilen hans.....

Lagt inn: 06 jan 2006, 08:46
av Mortimer-N18
K-Jet har også luftmengde måler vettu. Det store lokket som sitter sammen med bensinfordeleren ;)

Fungerer ikke helt på samme måte som med LH, men den har en del å si med hvilken bensinmengde som skal gies til mengden luft. Jeg vet ikke hvordan den fungerer nøyaktig, men det må jo være en slags mekanisk overføring av luftmengdeverdien så bensinfordeleren vet hvor mye bensin den skal gi. En ting er ihvertfall sikkert, og det er at den ikke sitter der for morroskyld ;):)

Lagt inn: 06 jan 2006, 09:20
av Surbotaab N369
Mortimer-N18 skrev:K-Jet har også luftmengde måler vettu. Det store lokket som sitter sammen med bensinfordeleren ;)

Fungerer ikke helt på samme måte som med LH, men den har en del å si med hvilken bensinmengde som skal gies til mengden luft. Jeg vet ikke hvordan den fungerer nøyaktig, men det må jo være en slags mekanisk overføring av luftmengdeverdien så bensinfordeleren vet hvor mye bensin den skal gi. En ting er ihvertfall sikkert, og det er at den ikke sitter der for morroskyld ;):)

Det vet jeg og. men det skal funke med åpen dump på denne sålenge den ikke lekker igjennom luft ved tomgang eller kjøring.

Den "luft-mengdemåleren" på k-jet funker helt riktig ved at det er en mekanisk overførin som igjen styrer bensintrykket til dysene, men at den normalt skal funke med åpen dump er et faktum :wink:

Så derfor TROR jeg at feilen ligger ved en luftlekasje mellom "luft-mengdemåleren" og innsuget....

Har du foresten sjekka den gummi-gjenomføringa til veivhusventilasjonen? (sitter på toppdeksel...)

Lagt inn: 06 jan 2006, 10:21
av Pål N526
jeg mener at mortimer har rett jeg:P siden motoren funka før han satt på dump, så er det jo den som er synderen.. slipper man ut 100% av lufta vil det ikke funke.. for at dette skal virke, så må kanskje bare 30% eller mindre av lufta dumpes ut..

Lagt inn: 06 jan 2006, 12:56
av Mortimer-N18
Hvis han skal ha denne til å funke med åpen dump må han ha en ventil med to stempler. Han har åpenbart ikke det i dag.
Med to stempler mener jeg et hovedstempel som er styrt av vakuumslangen og et stempel som hele tiden ligger å tetter hullet. Det stempelet som tetter hullet må ha et trykk mot hullet på minimum 0,3kg, ellers så vil det ikke funke.

Jeg kjørte med en slik åpen dump på min med Lucas styring og LMM en stund og det fungerer halvveis hvis du vet om det. Men det er fortsatt ikke så sunt for motoren å holde på slik...

mvh

Lagt inn: 06 jan 2006, 15:47
av Pål N526
jeg skjønner egentlig ikke vitsen med åpen dump.. blir bare veldig rånete å irriterende å høre på i lengden:P men det er da min mening om den saken :lol:

Lagt inn: 07 jan 2006, 02:41
av Henrik N449
takk for alle svar!
må vel ut i kulda med startgass og verktøy da.