Vibrasjoner 9-3 SS 1,9 diesel

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Tore_Tang
Innlegg: 4
Registrert: 04 jan 2006, 14:25
Sted: Sørlandet

Vibrasjoner 9-3 SS 1,9 diesel

Legg inn av Tore_Tang » 04 jan 2006, 14:34

Hei!

Har en 9-3 SS diesel hvor motoren ble byttet i august (pga prod. feil). Den nye motoren vibrerer mer enn den gamle, i begynnelsen i turtallsområdet 1700- 2000 omdr. Det har utviklet seg slik at den nå også vidrer i området 1100-1400 omdr.

Det varierer litt hvor mye det vibrerer og det er jo den største utfordringen mht feilsøking. :roll:

Saabforhandleren er imøtekommende og løsningsorientert og siste utvikling er en oppgradering av noe virvelspjell? eller noe lignende.

Min teori har vært at den nye motoren ikke har vært justert 100% på plass når den ble montert, men det er jo vanskelig å vite når du ikke kjenner hvordan motoren er festet i chassiet. Spørsmålet er, har noen et tips om årsak, jeg er neppe den eneste som har byttet motor.....

MVH Tore
9-3ss Vector 1,9 tid

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 04 jan 2006, 15:04

Hvilken årsmodell er bilen?hvilken type 1.9 tid har du?150 eller 120 hk?Fikk du vite hva slags produksjonsfeil det var?

Brukeravatar
Tore_Tang
Innlegg: 4
Registrert: 04 jan 2006, 14:25
Sted: Sørlandet

Legg inn av Tore_Tang » 04 jan 2006, 15:08

Jeg har en 2005 modell 1,9 120 hk. Feilen på motoren var en støpefeil i blokken (ru overflate mot toppakning) som gjorde at motorolje ble presset inn i kjølevannssystemet.

Produksjonen av blokkene er endret i vår/sommer en gang (min bil ble levert ultimo april og motorbytte ble gjort i august v/ 5000km).

MVH Tore
9-3ss Vector 1,9 tid

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 11 jan 2004, 01:00

Legg inn av Øyvind.H » 04 jan 2006, 21:18

Tipper vel hvertfall modifikasjoner av opphenget/motorfester vil løse litt. Kan for lite om selve motoren til å foreslå ting med den som kan endres.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 04 jan 2006, 22:56

Hør med Saab om de har noen oppdateringer til deg.
Jeg har fått min 3 software oppdatering på min 150hk i dag og den er som natt og dag. Slet med nykkete gange ved 2-2500omdr, alt vekk nå.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Tore_Tang
Innlegg: 4
Registrert: 04 jan 2006, 14:25
Sted: Sørlandet

Legg inn av Tore_Tang » 09 jan 2006, 15:28

Er det noen som har oppgradert sin 120hk med ny programmvare og hva har i så fall effekten av oppdateringen vært?

MVH Tore
9-3ss Vector 1,9 tid

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 10 jan 2006, 09:37

Vibrasjoner kan ikke programmeres bort. Det er mekanisk resonans du beskriver. Da er det snakk om ting som ikke er helt i balanse. Nå er det vanskelig å si hvor slikt kommer ifra. Er det kun lyden, så kan det være løse deler. Er det unormalt kraftige vibrasjoner så ligger sannsynligvis årsaken enten i motoren eller svinghjul/kløtsj.
Jeg anbefaler deg uansett å prøve en ny bil, og om den er like bra som din første, klag, klag klag. Kan de ikke rette problemet, få en ny bil. Meld deg inn/kontakt NAF eller forbrukerrådet . Bilen din er såpass ny, du skal ikke akseptere noe som er dårligere enn det du hadde. Det er nemlig ikke din feil.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Tore_Tang
Innlegg: 4
Registrert: 04 jan 2006, 14:25
Sted: Sørlandet

Legg inn av Tore_Tang » 10 jan 2006, 09:44

Tja, det det var det jeg også tenkte først men......

Moderne dieselmotorer har flere innsprøytninger i løpet av 1 arbeidstakt og dette er gjort bla for å få mykere gange på motoren.

Venter på en tilbakemelding fra forhandler på en eventuell oppgradering av software og eventuelle erfaringer fra andre som har gjort noe tilsvarende.

MVH Tore
9-3ss Vector 1,9 tid

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 10 jan 2006, 09:51

UT: Underlig at gangen på min ble mye jevnere og penere da etter oppgradering av programvaren....
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 10 jan 2006, 10:12

Utrolig hvor mye noen vet...

Skulle ønske jeg var like lur på så mange felt :roll:

Alltid en bra start og være bombastisk...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 11 jan 2004, 01:00

Legg inn av Øyvind.H » 10 jan 2006, 10:24

Jeg VET at det er skruen bak venstre fremlys som må strammes. Eller hva Petter?

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 10 jan 2006, 10:47

Øyvind.H skrev:Jeg VET at det er skruen bak venstre fremlys som må strammes. Eller hva Petter?
NEI... det er den bak retometer-fordeleren......

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 10 jan 2006, 10:51

Hmmm. :? Inntil nylig var all diesel på saab rent mekanisk (2,2tid).

Vel, det stemmer nok som han sier at common rail pumpa nå kan programmeres. Da kan det vel også være en programmeringssak ettersom den kan justeres så motoren går mykere. Det gjelder å følge med i tiden.

Isåfall kan det nok være en bagatell. Men litt rart at de ikke fikser slikt på 123. Det kan da ikke være så vanskelig å sette inn standardprogrammet for motoren da? Forøvrig så leste jeg på Bosch sin hjemmeside for en stund siden, at dieselen programmeres slik at du enten programmerer den til å gå økonomisk eller stille, enten høy effekt eller lave utslipp. Kan hende saab har endret probramvaren for å få ned forbruket, og at den dermed vibrerer mer. Det går jo an å spørre om det er programvare-endring fra 2005-2006.
2002 9-5 Aero automat

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 10 jan 2006, 11:07

Petter-900-T skrev:Utrolig hvor mye noen vet...

Skulle ønske jeg var like lur på så mange felt :roll:

Alltid en bra start og være bombastisk...

Petter
Kanskje et velrettet spark mot formuleringene mine. Beklager hvis det jeg var for bombastisk. Men samtidig, så kan det jo lønne seg å delta selv, og kanskje foreslå noe. Det holder tross alt liv i temaet. Og om ikke alt jeg kommer med er rett, så har det tross alt en misjon, i og med at man har en kollektiv brainstorming.
Men at det strømmer på med masse tull ødelegger jo hensikten med tråden. Det gir jo slett ikke noe grunnlag for å fortsette debatten. Da blir det faktisk litt flaut. :oops:

Forøvrig hender det at selv eksperter tar feil :D
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 10 jan 2006, 22:36

Det som er flaut er at enkelte her inne hisser på seg folk i flere temaer, nye brukere må jo tro vi er en barnehage.

Og delta for enhver pris er ikke noen menneskerett. 5 om dagen er grønnsaker, ikke innlegg.

Råd skal hjelpe, ikke forvirre.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar