Side 1 av 1

Veldig ustabilt turbotrykk

Lagt inn: 06 jan 2006, 21:27
av Vorpenes N459
Turbotrykket mitt veksler mellom grunntrykk og fult trykk! og d varierer når d veksler! Har prøvd å skifte APC boks, magnetventil, og bankesensoren er riktig instilt på antall grader (20grader?)

Noen som har noen tips?

Re: Veldig ustabilt turbotrykk

Lagt inn: 06 jan 2006, 21:42
av Surbotaab N369
vorlas_N459 skrev:Turbotrykket mitt veksler mellom grunntrykk og fult trykk! og d varierer når d veksler! Har prøvd å skifte APC boks, magnetventil, og bankesensoren er riktig instilt på antall grader (20grader?)

Noen som har noen tips?
Bankesensoren på 20 grader??? Hmm... d var nytt for meg ihvertfall :wink: :wink:

Momentet på bankesensoren er vistnok viktig at er korrekt...

Det kan godt hende at det er tenninga det er snakk om når det gjelder 20 grader... Jeg er ikke sikker på hva tenninga skal være på T-8.. men 20 grader skal gå uansett det...

Jeg ville kansje bynna å sjekka grunnladetrykket, og deretter kontaktene til APC-ventilen, kontakten på bankesensoren, ledningene til bankesensoren ol....

Har vert ute for at ledningene\kabelen til bankesensoren har fått skader... ( funka på samme måte...)

Edit:

Glemte bryteren til bremsepedalen og trykktransmitteren til apc-hjernen

Re: Veldig ustabilt turbotrykk

Lagt inn: 06 jan 2006, 22:19
av Vorpenes N459
Surbotaab N369 skrev: Edit:

Glemte bryteren til bremsepedalen og trykktransmitteren til apc-hjernen
Har ikke sjekket bryteren til bremsepedalen og trykktransmitteren til apc-hjernen nei!

Teninga er riktig stilt til 20grader den! Var værtfall noe som skulle stilles inn på bankesenoren ifølge Saab verkstedhåndbok :oops:

Grunntrykket er riktig, og har sjekket ledningene mellom APC og bankesensor med multimeter!

D er litt slarke i turboen da.. vet ikke om d har noen betydning jeg men!

Re: Veldig ustabilt turbotrykk

Lagt inn: 06 jan 2006, 22:29
av Surbotaab N369
vorlas_N459 skrev:
Surbotaab N369 skrev: Edit:

Glemte bryteren til bremsepedalen og trykktransmitteren til apc-hjernen
Har ikke sjekket bryteren til bremsepedalen og trykktransmitteren til apc-hjernen nei!

Teninga er riktig stilt til 20grader den! Var værtfall noe som skulle stilles inn på bankesenoren ifølge Saab verkstedhåndbok :oops:

Grunntrykket er riktig, og har sjekket ledningene mellom APC og bankesensor med multimeter!

D er litt slarke i turboen da.. vet ikke om d har noen betydning jeg men!
Da ville jeg holde en knapp på en av de to :wink: Men jeg tar ofte feil jeg da :? :?

Turboen er normalt en funkar-funkar inte sak... og hvis den er så ille at den ikke skal lade... da HØRER du det.... (snakker av erfaring... :( )

Lagt inn: 06 jan 2006, 23:17
av KongerudN344
Avlastningsventilen da? Hadde samme symptomene jeg på min T16, bytta den og vips blei det liv 8)

Lagt inn: 06 jan 2006, 23:34
av Vorpenes N459
er vel ikke noe avlastningsventil på T8?

Lagt inn: 07 jan 2006, 00:28
av Surbotaab N369
vorlas_N459 skrev:er vel ikke noe avlastningsventil på T8?
Er det på endel.... tror det ble standard i 86 eller no? ( er ikke sikker på årstall....) men da ville vel ikke bilen gått "reint" hvis d var no problem med den??

Lagt inn: 07 jan 2006, 11:46
av Vorpenes N459
Bilen går som en klokke... helt ren og fin lyd i motoren, ingen fjusking! kun turbotrykket som er ustabilt :evil:

Lagt inn: 07 jan 2006, 12:19
av Surbotaab N369
vorlas_N459 skrev:Bilen går som en klokke... helt ren og fin lyd i motoren, ingen fjusking! kun turbotrykket som er ustabilt :evil:

Ok.... da er vi vel egentlig tilbake til Apc-systemet :wink:

Ihvertfall mest sansynlig....

Lagt inn: 07 jan 2006, 13:42
av KongerudN344
Min gikk helt reint og fint, merka INGENTING på motoren. Det eneste som skjedde var ustabilt ladetrykk.

Men er nok større sannsynlig med APC ja...

Lagt inn: 07 jan 2006, 15:09
av Hjelle, N6
vorlas_N459 skrev:Bilen går som en klokke... helt ren og fin lyd i motoren, ingen fjusking! kun turbotrykket som er ustabilt :evil:
Det eg ville sjakka er at bankesensoren er skrudd til ned korrekt moment (er det ein M86-> er det 20Nm som gjeld, M82-M85 er 14Nm).

Ein annan ting er å sjekke at wastegatestaget går fritt inn i wastegatehuset.Går ikkje dette fritt vil ladetrykket verte dårlig. Hadde dette problemet på min, der varierte trykket ifrå 0.4 til 0.65 var det vel.

Lagt inn: 07 jan 2006, 15:44
av Vorpenes N459
åja... med meg så veksler d mellom 0,35 - 1.0bar

Men jeg skal ta en titt på wastegatestaget :)

Lagt inn: 07 jan 2006, 16:23
av Kristian N70
Med det samme du titter på WG staget så skru opp grunnladetrykket ditt til riktige 0,45 :wink:

Lagt inn: 07 jan 2006, 16:27
av Hjelle, N6
Kristian N70 skrev:Med det samme du titter på WG staget så skru opp grunnladetrykket ditt til riktige 0,45 :wink:
Om det er staget som ikkje gå rett i klokka er det ikkje sikkert det er grunntrykket som er feil, kan hende staget stongar imot før maks GLT er oppnådd. Eg trudde det same på min, men det fikk ingen effekt når eg skrudde opp, pga. at det stonga imot før maks GLT enkelte gongar.
So sjekk staget før du skruar!