5 trinns Automat kassene i 9-5 etter 2002

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

5 trinns Automat kassene i 9-5 etter 2002

Legg inn av Stalfa » 12 jan 2006, 13:21

Er de svakere, dvs at de klarer mindre dreiemoment, blir de en begrensing når man trimmer?

Stjeler de mye mer krefter fra motoren enn en manuell kasse?

Kan man låse bilen i et gear?
Dersom jeg bruker rattgearet, kan jeg da bli "overstyrt" av kassa?

Jeg er veldig skeptisk til automat og _vil_ ha manuell. Men jeg ser at 2.3 Vector'ene nesten bare finnes med automat.
Derfor begynner jeg å snuse på automat kasse.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 12 jan 2006, 13:49

eg har den kassen med knappestyring. i "manuell" modus så kan du lås'an i 1, 2, ellår 3 gear. då virke ikkje kickdown. i 4 og 5 virke kickdown.
onna nerbremsing vil'an gear'a ner sjøl. du får hellår ikkje gear'a opp som du vil unntatt 1, 2 og 3. for å komme opp i 4 og 5 må du øve ca 2000 omr/min.

det kan ver irriterande te tiår at an gear'e ner i fra 3 - 2 når du har "låst'an" i 3. men dette skjer bare i lav fart. f.eks inn i rundkjøring osv.

i forhold te den gamle 4-trinns kassen så meine eg og ha hørt at'an ska ver sterkare.

det eg lure på e om f.eks speedparts kan ta vekk den øvestyringå sånn at eg alltid kan velga ka gear eg vil bruga te ein kver tid.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 12 jan 2006, 13:56

Frode N073 skrev:
i forhold te den gamle 4-trinns kassen så meine eg og ha hørt at'an ska ver sterkare.
I følge siggen din har du gått fra 4 til 5 trinns automat kasse. Hvordan føles de i forhold til hverandre?

\\stian

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 12 jan 2006, 15:41

Nikodemus skrev: I følge siggen din har du gått fra 4 til 5 trinns automat kasse. Hvordan føles de i forhold til hverandre?
Det e ein del annerledes i og med at dorr e 1 gir ekstra. men eg syns det blei bedre. kanskje bilen blei ein anelse sprekare og. merka styst forskjell på 3 gir der det e merkbart bedre drag.
syns og an gire jevnare. men nå e jo denne heilt ny kontra den gamle som va gått 73000km.

Eg anbefale 5-trinns hvis det bare e det som skille mellom 2 aktuelle bila.

det e jo ikkje alle 5-trinns som komme med ratt-gir. fins vanlige og.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 12 jan 2006, 17:58

Frode N073 skrev: Eg anbefale 5-trinns hvis det bare e det som skille mellom 2 aktuelle bila.

det e jo ikkje alle 5-trinns som komme med ratt-gir. fins vanlige og.

Kun 5 trinns som er aktuell.
Snakket med en Saab selger, han påsto at det var lagt til rette for rattgear og bare kostet omtrent 1000 å ettermontere det. Det høres billig ut, nesten for godt til å være sant.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 12 jan 2006, 19:13

kan godt stemma den prisen der. med ny-bil kjøp så e det gratis option.

men "mattå" som vise ka gir du har'an i e jo forskjellig og då e vel kanskje gir-velgardelen forskjellig og? med rattgir så har du P-R-D-M-L mens uten så e det P-R-D-4-3-2-L ellår lign.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 13 jan 2006, 10:03

Har faktisk hørt at automatkassene er sterkere enn de manuelle, men vet ikke om det er sant. Du taper mere effekt på transmisjonen med en automat, så jeg ville nok lett etter en manuell hvis jeg virkelig skulle trimme.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Legg inn av ko_dez » 13 jan 2006, 12:38

Det er nok ikke uten grunn det står i manualen om "for høy girkassetemperatur" eller noe slikt, som kan poppe opp i displayet om du kjører på fjelloverganger og drar på campingvogn. Varme vil jo nødvendigvis si energitap.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 13 jan 2006, 12:39

ko_dez skrev:Det er nok ikke uten grunn det står i manualen om "for høy girkassetemperatur" eller noe slikt, som kan poppe opp i displayet om du kjører på fjelloverganger og drar på campingvogn. Varme vil jo nødvendigvis si energitap.
Det må jo sies at en manuellkasse også blir varm. Om det er forskjellen i energitap eller kjølingen som gjør at automatkassen blir varmere enn den manuelle, vet jeg ikke. :)

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Legg inn av ko_dez » 13 jan 2006, 13:10

Joda, det er seff tap i manuell kasse også, men man kan enkelt regne ut hvor stor forskjellen er. Vi vet jo forskjellen i bensinforbruk (følge manualen). Bensinmengde kan regnes direkte til hestekrefter, og en hestekraft er vel 736 watt eller noe slikt. Da er det jo bare å regne =)

-Ko_deZ-

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 13 jan 2006, 13:11

ko_dez skrev:Joda, det er seff tap i manuell kasse også, men man kan enkelt regne ut hvor stor forskjellen er. Vi vet jo forskjellen i bensinforbruk (følge manualen). Bensinmengde kan regnes direkte til hestekrefter, og en hestekraft er vel 736 watt eller noe slikt. Da er det jo bare å regne =)

-Ko_deZ-
Hva er forskjellen i % i følge manualen?

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Legg inn av ko_dez » 13 jan 2006, 14:01

Manualen ligger i bilen, men det er litt data her:

http://www.saab.co.uk/main/GB/en/model/ ... pecs.shtml

Dette er miles pr gallon da, men % vil være riktig. Med min 2.3Eco så vil jeg ha 16% høyere forbruk i by, 11% høyere på motorveg, og 13% høyere på blandet kjøring. Dette virket for meg noe høyt, men det er det som står oppgitt. Nå har jeg firetrinns kasse, så for meg blir nok forskjellen større.

All den kraften (16% av drivkraften som produseres av motoren ved bykjøring. 50% eller noe slikt av energien til bensinen går til varme allerede under forbrenningen, så du har egentlig allerede tapt 60% der) går til å varme opp automatkassa. Dette må nødvendigvis kunne sies slik, siden alle andre komponenter er like for begge bilene og forbruker like mye energi. Siden eneste forskjellen er girkassa, så må det være der energien forsvinner.

Nå skal det sies at en automatkasse holder kanskje høyere turtall enn det en manuell kasse gjør, men etter hva jeg har hørt vil mannen i gata ikke klare å gire mer optimalt enn en automatkasse når det kommer til bykjøring. Jeg velger derfor å tolke det slik at de 16% av bensinen forsvinner i automatkassa.

På landevegskjøring, hvis du klarer å holde deg over 80, så du ligger på overdrive, så er det ingen forskjell mellom manuell og automat, slik jeg har forstått det. Overdrive kobler nemlig rett gjennom uten sluring.

-Ko_deZ-

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 13 jan 2006, 14:35

ko_dez skrev:
På landevegskjøring, hvis du klarer å holde deg over 80, så du ligger på overdrive, så er det ingen forskjell mellom manuell og automat, slik jeg har forstått det. Overdrive kobler nemlig rett gjennom uten sluring.

-Ko_deZ-
16% minus i effekt. Kjedelig, men overkommelig.

Er en "5 trinns" kasse 5+overdrive eller 4+overdrive?

Svar