Side 1 av 1

Forhindring av Oil Sludge

Lagt inn: 13 jan 2006, 07:09
av Stalfa
I forbindelse med at Oil sludge saken var fremme i media mener jeg at jeg så et firma som reklamerte med at de gjorde motoren helt ren innvendig.
De brukte et fancy navn, alla *****Lyse.

Noen som ved hva jeg tenker på, og er det noe bra?

Ble litt svada, men pyttsann. :)

Re: Forhindring av Oil Sludge

Lagt inn: 13 jan 2006, 10:04
av Bent N208
Nikodemus skrev:I forbindelse med at Oil sludge saken var fremme i media mener jeg at jeg så et firma som reklamerte med at de gjorde motoren helt ren innvendig.
De brukte et fancy navn, alla *****Lyse.

Noen som ved hva jeg tenker på, og er det noe bra?

Ble litt svada, men pyttsann. :)
Har også hørt om dette, skal vist gjøre motor helt rein. Men bytt olje ofte så slipper man slike ting.

" Turbobiler = olje + filter minimum hver 10.000 km " bruk god synt olje :lol: :lol:

Lagt inn: 13 jan 2006, 11:13
av KongerudN344
Stemmer det at det finnes et "flush" system som rengjør motoren skikkelig innvendig.

Jeg jobber hos et stort firma som driver med verkstedutstyr og mener jeg har sett et sånt apparat en gang... Noe mer om åssen det fungerer og om det faktisk løser problemet veit jeg dessverre ikke.

Re: Forhindring av Oil Sludge

Lagt inn: 13 jan 2006, 12:34
av Stalfa
Bent N208 skrev:

" Turbobiler = olje + filter minimum hver 10.000 km " bruk god synt olje
Skifter hver ca 5kkm med Mazda'en og jeg ser ingen grunn til å skifte sjeldnere med en Saab, heller oftere. :)

Og jeg har fått et gyldig argument for å investere i bensinvarmer. :)

Lagt inn: 13 jan 2006, 14:37
av Pål N526
I min verden er det penga som styrer oljeskift.. olje er DYRT!

Lagt inn: 13 jan 2006, 19:23
av Hjelle, N6
KongerudN344 skrev:Stemmer det at det finnes et "flush" system som rengjør motoren skikkelig innvendig.

Jeg jobber hos et stort firma som driver med verkstedutstyr og mener jeg har sett et sånt apparat en gang... Noe mer om åssen det fungerer og om det faktisk løser problemet veit jeg dessverre ikke.
Har sett at Bilstein har eit slikt apparat som du sikkert meinar Kongerud. Ellers har en Forte og QMI som også påropar seg å rense motor/gir og andre komponentar ved hjelp av tilsettningsstoff som en set i olje/kjølevatn etc.

Men oljeskift er nok ei god "forsikring" imot slike ting. Å seie at olje er dyrt, den kjøper ikkje eg. Då bør en i tilfelle finne andre plassar å handle olje på, evt gå over til andre oljar.
Men la oss ikkje spore av til å diskutre oljeskiftintervall og oljemerkjer her, det finns plenyt med trådar dette har vore oppe i!

Lagt inn: 13 jan 2006, 23:28
av KongerudN344
Trur det er Qompaq vårt merke heter. Veit at en av selgerne kjørte en 9-5 som firmabil og skulle selge et slikt apparat til en SAAB forhandler. Han brukte sin egen bil for å demonstrere. De "slusha" motoren, som de kaller det, deretter skulle verkstedet plukke ut motoren og se på resultatet. Men det var vel heller nedslående for selgeren sin del, motoren var totalt ødelagt allerede... Så den trur jeg aldri blei satt inn igjen...

Lagt inn: 17 jan 2006, 15:28
av Macgeier
Du kan rense motoren selv, billig og enkelt.

1) Tapp ut olja fra motoren, la olja renne ut til motoren er kald.
2) ta ut plugger, fjern sikring til tenning og sikring til bensinpumpa.
3) skru på tappepluggen igjen og fyll opp med 4liter diesel eller parafin.
4) Har du god tid så la dette stå over natta slik at gruffet i bunnpanna og oljesila løses opp, tapp deretter ut guffa og fyll opp med 4 nye liter med diesel/parafin.
4) roter motoren rundt på starteren 5-10 sekunder eller mere. Iallefall lenge nok til at oljetrykker stiger og motoren spyles innvendig med parafin/diesel. De hydraliske ventilløftere, oljekanaler, oljerør til turbo får en fin strøm av renesmiddel som løser opp guffa.
5) Pause etter behov, for at løsemiddelet får godgjøre seg.
6) Ny runde på starteren.
7) Pause etter behov, for at løsemiddelet får godgjøre seg.
....
....
8.) Tapp ut guffa og fyll på 4 nye liter med diesel eller parafin og gjenta punkt 3) til 8.) helt til det kommer ut ren væske. Da er motoren gullende ren.
9) Fyll på billig olje, start motoren og la den går på tomgang til den blir varm, tapp ut olja. For forsiktige sjeler, fyll på 4 liter nok en gang, ta en rolig kjøretur og tapp ut olja.
10) Bytt oljefilter og fyll på ny olje- og vipps ferdig.

Disclaimer: på eget ansvar selvfølgelig :D