Side 1 av 2

Turbo på en skikkelig suger?

Lagt inn: 13 jan 2006, 11:24
av Frode N220
Har noen ganger lurt på dette:
Hva ville skjedd hvis man monterte en turbokompressor på en forgassermotor?
Jeg mener da uten andre endringer overtrykksluft levert til forgasser samt nødvendige forandringer på eksossiden.
Gjerne med veldig lite overtrykk.
Ville dette i det hele tatt fungert?
Hva ville skjedd?

(Rolig! Ingen planer om å prøve...) :wink:

Lagt inn: 13 jan 2006, 11:39
av Macgeier
Hmm,
det ville sikkert funke så lenge turboen sugde luft gjennom forgasseren.

Hvis tuboen skulle trykke luft gjennom forgasserene ville det nok ikke funket for bensinen suges jo opp gjennom dysene.

Lagt inn: 13 jan 2006, 14:33
av Pål N526
Macgeier skrev:Hmm,
det ville sikkert funke så lenge turboen sugde luft gjennom forgasseren.

Hvis tuboen skulle trykke luft gjennom forgasserene ville det nok ikke funket for bensinen suges jo opp gjennom dysene.
tenk deg hva som skjer hvis du lukker spjeldet da? da suges det bensin/luft på innsugssiden, og du får en KJEMPE drukning ved gasspådrag..

Lagt inn: 13 jan 2006, 15:15
av Macgeier
Tja, ikke så lurt kanskje, men spjeldet ville jo sitte på forgasseren, så jeg tror ikke det ville vært det største problemet. For det største problemet med forgasser foran turbo ville antageligvis vært ekplosjonsfaren, ser plutselig nå for meg ferdig blandet bensingass bli sugd inn i en varm turbo :roll:

Lagt inn: 13 jan 2006, 15:40
av Pål N526
sant:P hehe.. plutselig løsner spjeldet og inn i turbo:S.. haha:P uansett... det kan umulig funke bra:P

Lagt inn: 13 jan 2006, 15:46
av Børre N17
Finnes forgassere som kan sitte på trykksiden, Volvo hadde det på tidlige turboutgaver.

kompressor

Lagt inn: 13 jan 2006, 15:55
av Magnus N608
fatter har en kompressor på sin norton comando.. den trykker igjennom gasseren.. :D

Lagt inn: 13 jan 2006, 16:26
av Øyvind
Det er mye som "går ann" men turbo og gasser er nok bare interesant som hobby.
Men hvor kult hadde det ikke vert med en gammel 99 med doble webere og turbo :lol: .
Det er fult mulig å bruke gasser både før og etter turboen, dette kommer selvfølgelig ann på hvilken gasser du har og oppsettet forøvrig.
Avlastningsventil som spyr ut bensin og luft blanding som holder 100C i motorrommet kan nok være en spennende hobby........

Lagt inn: 13 jan 2006, 16:27
av Surbotaab N369
Børre N17 skrev:Finnes forgassere som kan sitte på trykksiden, Volvo hadde det på tidlige turboutgaver.
Er ingen problem med forgasser etter turbo :twisted:

Det "eneste" man trenger er en bensinpumpe som leverer bensintrykk over det ladetrykket en skal kjøre med, og en justerbar bensintrykksregulator så du kan legge bensintrykket over ladetrykket :wink: (skal normalt være 0,2-0,25 bar overtrykk.....)

men dette er jo ingen optimal løsning da... men funker gjør det :wink: :wink:

Lagt inn: 13 jan 2006, 16:34
av Surbotaab N369
Øyvind skrev: Avlastningsventil som spyr ut bensin og luft blanding som holder 100C i motorrommet kan nok være en spennende hobby........
Hehe :twisted: akkuratt denne løsningen har jeg faktisk tenkt på :?: :?:

Har ei innkorta boble "plate" som jg med tida drømmer om og bygge en enkel turbo motor til :twisted:

der lenkte jeg å ha forgasseren før turboen og bruke en resirkulerendes avlastningsventil som leverer luft\bensin rett ut i eksosannlegget :twisted: :twisted:

Om dette vil gi noen effekt så tror jeg den blir fet :wink: :wink:

Lagt inn: 13 jan 2006, 16:43
av Pål N526
Øyvind skrev:Det er mye som "går ann" men turbo og gasser er nok bare interesant som hobby.
Men hvor kult hadde det ikke vert med en gammel 99 med doble webere og turbo :lol: .
Det er fult mulig å bruke gasser både før og etter turboen, dette kommer selvfølgelig ann på hvilken gasser du har og oppsettet forøvrig.
Avlastningsventil som spyr ut bensin og luft blanding som holder 100C i motorrommet kan nok være en spennende hobby........
Dump i eksosanlegget:D

Re: kompressor

Lagt inn: 13 jan 2006, 19:20
av Frode N220
magnus skrev:fatter har en kompressor på sin norton comando.. den trykker igjennom gasseren.. :D
Det var det jeg hadde i bakhodet.
I USA monterer de jo "bolt-on" "superchargers" (kompressor) på alt som er.
Det virker som det gir litt effekt også. Ingen som kjenner til noe eksempel på turbo på gasser-motor? Og hvilken effektøkning det gir... 8)

Lagt inn: 13 jan 2006, 19:33
av Hjelle, N6
Som Børre seier har V**** dette på tidlige modellar, mon tru om det ikkje var eit originalt trimsett en kunne sette på 240 med gassarmotor å få kjøpt?
Ein bekjent har montert turbo på eit utal forgassarmotorar og gitt dei ALT for høgt ladetrykk, sjølvsagt med døden til følge for toppakninga. Men det beror vel på "feil" kompresjon i motoren. Er visst ikkje å anbefale med tanke på bensinforbruk heller.

Lagt inn: 13 jan 2006, 22:27
av Magnus N608
det er faktisk en amerikansk kompressor.. :D
druin komper..

Lagt inn: 13 jan 2006, 22:39
av Børre N17
Stemmer det Hjelle. :wink: