Side 1 av 1
Oljepåfyllingsrør gul guffe ??
Lagt inn: 22 jan 2006, 15:37
av olewa
Kan noen forklare meg hvordan dette har seg ?
( skifter olje + filter hver 10.000km )
Er det noe feil som ikke er riktig her ?

guffe
Lagt inn: 22 jan 2006, 15:58
av Mats Erik Aasegg
Det der er helt normalt og ufarlig oljedamp som kommer fra veihuset.Regner med bilen har bygget om veivhusventilasjonen og da puster den ut ved påfyllingslokket..
Re: Oljepåfyllingsrør gul guffe ??
Lagt inn: 22 jan 2006, 17:15
av Surbotaab N369
olewa skrev:Kan noen forklare meg hvordan dette har seg ?
( skifter olje + filter hver 10.000km )
Er det noe feil som ikke er riktig her ?

Hei. dette kommer av oljedamp som inneholder vann....
Det er ikke noe farlig så lenge det kun dreier seg om kondens som "dannes" inne i motoren, men er olja grå eller det er andre ting som tyder på at det kan være vann i olja så er det ikke bra.....
Lagt inn: 22 jan 2006, 18:07
av Tor86
hvilken olje bruker du?
Lagt inn: 22 jan 2006, 19:30
av olewa
Nå har jeg brukt ESSO Ultra, semi synthetic, 10w-40.
Har den siste versjonen av veivhusventilasjonen ( ut i oljepåfyllingsrøret), men kanskje det har kommet en enda senere versjon som er bedre ?
Lagt inn: 22 jan 2006, 21:44
av Tor86
prøv castrol, eller mobil1. er super olje..
Lagt inn: 22 jan 2006, 23:43
av matrox N522
Det var tidligere brukt shell olje i en fransk F*** jeg hadde føre jeg kjøpte Saaben, og der var det akkurat samme greia.
Den jævla olja trakk til seg vann som en svamp skulle man tro.
Men med mobil 1 olje så ble det nix problem =)
Lagt inn: 23 jan 2006, 11:02
av Trond N47
Halvsyntetisk olje ville jeg aldri ha fylt på en turbomotor. Kjør helsynt. Mobil1 eller Castrol som de andre her anbefaler.
95
Lagt inn: 23 jan 2006, 12:42
av SPEEDPARTS N327
SAAB turbobiler = helsyntolje + nytt filter hver 10.000 km

Lagt inn: 24 jan 2006, 13:20
av olewa
Får fylle helsynt. neste gang da, men vil det være skadelig da å kjøre med den jeg har ( så lenge det ikke er sprengkaldt..)? større slitasje ??

Lagt inn: 24 jan 2006, 14:49
av Pål N526
olewa skrev:Får fylle helsynt. neste gang da, men vil det være skadelig da å kjøre med den jeg har ( så lenge det ikke er sprengkaldt..)? større slitasje ??

hvis man kjører på vanelig mineral olje, så har den letter for å "kokse" seg, slik at f.eks. oljekjølinga til turbo tetner..
Lagt inn: 24 jan 2006, 22:26
av Øyvind.H
Ville ikke kjørt en så kresen motor som T7`ene på noe annet enn skikkelig helsyntet olje.
Lagt inn: 25 jan 2006, 12:10
av Macgeier
olewa skrev:Får fylle helsynt. neste gang da, men vil det være skadelig da å kjøre med den jeg har ( så lenge det ikke er sprengkaldt..)? større slitasje ??

Har kjørt i årevis på rimelige halvsyntetiske oljer på min OG900T16, bilen har gått over 452.000km (kjøpte den med 210.000 på teller`n).
Tror ikke det er såååå viktig med helsynt, i allefall ikke på T16, det er viktigere med oljeskift hver 10.000.
Lagt inn: 25 jan 2006, 16:56
av Pancho N497
ventilene på 9-5 (t7) er så å si strikkepinner(tynne strikkepinner

) i forhold til gamle saab motorer. de er syltynne. bruk helsyntetisk.

ordelntlig helsyntetisk. ikke shell olje
