H?y tomgang varm motor 9000, tomgangsventilen?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Høy tomgang varm motor 9000, tomgangsventilen?

Legg inn av TBiel » 29 jan 2006, 12:00

Av og til gjør jeg rent for oljeavleiringer i spjellhuset på min -88 9000 2,0t som nå akkurat har passert 180' km.
Passer også å gjøre ren tomgangsmotoren så ventilen går lett frem og tilbake.
Motoren går mye penere etterpå, men rett etter rengjøringen får jeg ofte en tomgang ved varm motor på 12-1500. Dette varierer noe. Jeg kan slå av motoren og vent et minutt, etter oppstart så er tomgangen der den skal være. Etter noen måneders kjøring bruker tomgangen å stabilisere seg på 8-900 igjen.
Igår dro jeg til tomgangsmotoren med skaftet på en skrutrekker. Da gikk tomgangen noe ned. Kan være at ventilen fungerer tregt. Er det noen som har erfaring med å separere tomgangsmotor/ventil og pusse/gjøre rent? Eller er oppskriften å bytte hele saken?

TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 29 jan 2006, 17:03

Hadde noe av samme symptomer, da var det irr i kontakten til tomgangsventilen. Prøv å koble den fra når du har problemet og se om tomgangen endrer seg.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar