Side 1 av 1

Clutch til ng900 se turbo!!!!!! Haster:)

Lagt inn: 30 jan 2006, 00:21
av ERLING N616
Trenger hjelp til å velge hvilken clutch eg skal ha tli bilen min.....
Knuste den eg har, og trenger ny....
Noen som har et tips hvor eg får tak i en "rimelig" og bra clutch...
Hadde viggen clutch men den holdt ikke....
Er ca 250 hk i den no men skal ha mer...

Lagt inn: 30 jan 2006, 05:08
av Saab900STCR
Sachs har en tryckplatta som ska klara 600Nm, det är dreiemomentet som tar clutchen.
Sen väljer du själv vilken typ av lamell du vill ha.
Jag tror att Speedparts kan skaffa det du behöver.
Ett annat alternativ är ju en 2 skivig(2 plata) clutch, antingen från sachs eller tillton.
Men kom ihåg att girkassa inte tål så mycket mer än 300hk med tillhörande dreiemoment!

Mvh Anders

Lagt inn: 30 jan 2006, 06:25
av ERLING N616
Har 93 turbo kasse i den fra 2002..
Skal ikke den tåle litt mere??

Lagt inn: 30 jan 2006, 10:32
av Saab900STCR
Samma girkassa!
Det är bara utväxlingen som skiljer från mitten av 1996 och framåt.
Det går att förstärka med delar från 9-5kasse, timken-lager och hårdare uppspänning inuti kassa.


Mvh Anders som kör med 9-3SSdiesel-kasse....

Lagt inn: 30 jan 2006, 10:56
av matrox N522
Hvor mange hk, og hvor høyt dreiemoment tåler orginal kassene i ng900?
Min er 1995 mod.

Lagt inn: 30 jan 2006, 15:44
av ERLING N616
Er ikke utvekslingen den samme da???
Men diffen som er sterkere....
Står i hvertfal de samme talle på utvekslin på begge kassene.....

Lagt inn: 30 jan 2006, 22:50
av Saab900STCR
Medio 1996 kom den nya typen kasse med symetrisk diff till Ng900.
Det skiljer i utväxling mellan Ng900 sugmotor, Ng900 Turbo, Og9-3 ltt har ganska lik utväxling som Ng900 sugmotor, Ng900 Turbo har samma utväxling som Og9-3 Turbo (185hk) och Og9-3 Aero, Viggen har ännu högre.
Men ingen av dom är stakare än den andra förutom girkasser som är orginalmonterade före medio 1996, dom har en assymetrisk diff som är svagare.
Att förstärka en kasse kostar ca 11.000 i sverige, vill man sen ha en diff med diffbroms kostar det ca 8-9000 mer.
Orginal kasse tål ca 300-350hk och ca 400Nm, men det är på gränsen!!
Jag skulle inte vilja ha mer än 300hk i en 2L och max 290hk i en 2,3L med en orginal kasse.
Det är dreiemomentet som dreper kassa...
Framför allt mycket dreiemoment på lavt turtall, något som saabsmotorer är kända för att ha!
Om man sen spinner mycket så lägger det extra belastning på kassa.
Jag ska skriva en FAQ om Ng900/9-3 kasser en dag då det verkar som om behovet finns. :)
Men den hamnar under "Trimning".

Mvh Anders

Lagt inn: 30 jan 2006, 23:43
av doc N544
Jag ska skriva en FAQ om Ng900/9-3 kasser en dag då det verkar som om behovet finns. :)
Men den hamnar under "Trimning".

Mvh Anders
Toppenbra idé Anders, egenproducerade FAQ höjer värdet på forumet!!

Lagt inn: 31 jan 2006, 18:41
av ERLING N616
Ble nokk en viggen cluch fra speedparts....