Side 1 av 1

Små problem NG900

Lagt inn: 14 feb 2006, 15:01
av KongerudN344
Det gjelder min 97 900 2,3i.

Det har vært et vedvzrende problem siden jeg kjøpte den at den ikke går ordentlig på tomgang når den er kald.

Dette arter seg på følgende måte. Starter bilen kald, ikke noe problem i det hele tatt står og går uten problemer. Så kjøerer jeg til lyskrysset borti her. (helt utrolig at vi har det på Fetsund!). Når jeg trår inn klutsjen så går den til normal og deretter litt lavere og "boffer", ser ingen endring på turtallet, men det rister i hele bilen! Og Check Engine lampa lyser etter fire min.

Har hatt den på verksted og skiftet termostat og en temp føler. Men feilen kommer stadig tilbake, nå sist i helga. Leste av feilkode og nok en gang var det tempgiver til kjøleveske. Etter avlesningen ville ikke bilen starte med en gang, bare døde :shock: Heldigvis gikk det greit når den hadde stått litt.

Et visst merkeverksted her på østlandet skjønner ikke hva det kan være, har aldri vært borti det før, så det virker som om det litt er mitt problem! Men det de sier er at det er vanlig at biler ikke går ordentlig på tomgang når det er så kaldt som det er nå (- 10) :shock: Og da skal vel tydeligvis Check Engine lampa lyse også?

Noen her som har vært borti det samme?

Lagt inn: 14 feb 2006, 18:38
av john n04
Hmmm.... Du har fått byttet riktig giver? Det er nemlig en giver til instrumentet og som styrer vifta, og en giver til motorstyringen. Temperaturføleren til instrumentet og vifta sitter på siden av toppen rett under den store kjøleslangen mot radiatoren. Temperaturføleren til motorstyringen sitter imellom cyl.3 og 4 på innsugsrøret.
Eller kanskje kontakten ikke er satt på ordentlig.

Lagt inn: 14 feb 2006, 20:26
av KongerudN344
Er jo gjort på merkeverksted da, så syntes jo det burde være i orden. Men man veit jo aldri. Et tips som absolutt skal følges opp!

Lagt inn: 15 feb 2006, 20:25
av KongerudN344
Har i dag hatt bilen på en garantiutløpstest hos NAF.

Følgende feil ble funnet:

Skittent luftfilter
Deffekt lyktepusser
Deffekt varme i sete
Parkeringsbrems, svak
Treg og hard klutsj, sperrer ved igangsetting
Opphengskuler foran
Liten oljelekkasje motor (fra tidligere lekkasje?)
Ulyd fra register

Dette er vel imponerende etter at SAAB huset har hatt service på bilen og i tillegg hatt bilen inne tre ganger for å reparere tempføler?

Bilen er kostet på godt over 20 000 kr de siste ukene!

Det som bekymrer meg mest her, etter at verkstedet har oversett disse feilene, er jo ulyden fra registrer samt klutsj. Noen kjente feller ang. register?

Lagt inn: 15 feb 2006, 22:46
av Dag_N353
Hjalp dette på problemet ?? vet at innlegget ikke er innformativt men jeg bare lurer ?

Lagt inn: 16 feb 2006, 11:06
av Saab900STCR
Det som är viktigast att få bytt är:
1, Register-kjedja, styr-skenor till den och kjedjesträckaren.
2, Klutsj. Här är det viktigt att det byts tryckplatta, inte bara lammell! Fjädrarna i tryckplattan blir hårda med tiden men dom minskar då också i tryck, alltså hur hårt dom trycker lammellen. Det medför att klutsj-vaiern blir sträckt hårdare och den kommer att ryka förr eller senare.
3, Opphengskuler. Här måste hela bärarmen bytas.
4, Luftfilter.
5, Vanligaste stället för oljelekkasje på dessa motorer är packningen till ventilkåpan.
6, Parkeringsbrems.
7, Lyktepusser.
8, Varme i sete.
Ta det i den ordningen.
Dom tre första punkterna i min lista är också dom dyraste.
Om du byter register så be den som gör det att ta bort kjedjan till balansaxlarna, men låt axlarna sitta kvar.
Det minskar risken för problem senare och du kommer inte att märka nån skillnad, tro mig.
Lyktepusser finns att köpa brukt, enkelt att byta.
Setevarmer är som regel ett lätt jobb om man liker att fixa på bilen själv.

Mvh Anders

Lagt inn: 10 mar 2006, 17:31
av KongerudN344
Nå er bilen utbedret av SAAB-Huset på ensjø.

Skiftet klutsj.
Skiftet strammer og rengjort register. (Nå er den stille og fin på tomgang :D )
Strammet håndbrekk
Opphengskulene var visst i orden...

Men denne CHECK ENGINE lampa, den sliter de med. Henta bilen i går og fikk beskjed om at de hadde skiftet den andre temgiveren i tillegg til den boksen som gir signalene videre til styreenheten. Men i dag tidlig, mellom fetsund og lillestrøm (som vanlig), begynte den å lyse. Stakk innom et verksted og fikk lest ut feilkoden P0116 igjen.

Kan det være selve styringsenheten som tuller?

Lagt inn: 10 mar 2006, 18:20
av Pancho N497
hvordan er temperaturen på motoren når du kjører? hvis den ikke blir helt varm så setter den feilkode på tempgiver til kjølevæsken. og du får check engine opp. og hvis det er feilkode på tempgiver så er det nok termostaten som er feil. men ser du allerede har byttet termostaten, men har vært borti en bil jeg bytta termostat på som ikke ble helt varm og da var det den nye som ikke fungerte og da skifta jeg til en ny termostat og da ble alt i orden.


p0116 : kylvätsketemperatur långsam höjning

felsymptom
CHECK-ENGINE-lampanär tänd

Lagt inn: 11 mar 2006, 12:21
av KongerudN344
Bilen blir varm, alt virker normalt bortsett fra "boffinga".

Men selvfølgelig så kan jeg enten ha fått feil termostat, eller det kan være noe feil med den jeg har fått.

Lagt inn: 26 mar 2006, 22:17
av KongerudN344
Nå har bilen vært hos SAAB-huset for å få fikset CHECK ENGINE lampa for 4 gang trur jeg. Og nå så skiftet de termostat nok en gang.

Bilen blir mye fortere varm og har ikke sett noen lampe enda, men virker som om bilen blir for varm. Vifta kobler inn og ut i ett kjør, også når jeg har god fart forover med flere minusgrader ute.

Og når vifta kobler inn reduseres lysstyrken merkbart, blir nesten mørkt foran bilen i forhold til hva det skal være.

Noen andre med lik bil som kan si noe om dette er normalt?

BTW: Selgeren har nå frist fram til klokka 14 i morra på å fikse opp ellers klager jeg han inn til forbrukerrådet. (Sikkert ikke mye hjelp i det men noe må jeg da gjøre)

Begynner å bli rimelig fortvila nå egentlig...

Lagt inn: 27 mar 2006, 07:04
av Eirik N396
[quote="KongerudN344"]Og når vifta kobler inn reduseres lysstyrken merkbart, blir nesten mørkt foran bilen i forhold til hva det skal være.quote]

dette høres for meg ut som dårlig batteri/generator.. :) jeg tviler ihvertfall på at det skal være såå stor forskjell på lysstyrken med og uten vifta på..

Lagt inn: 27 mar 2006, 09:59
av KongerudN344
Jeg har en liten terori om at de har satt inn en annen termostat enn den som egentlig skal være der, dermed stenger ikke termostaten når den skal og bilen blir for varm og vifta må koble inn. På den måten har de blitt kvitt lampa som visstnok lyser fordi motroen ikke blir varm fort nok.

Kan dette stemme?

Lagt inn: 27 mar 2006, 10:03
av Ingvar N629
Det kan stemme, skal vel være 89 grader orginalt, men finnes vel 92 grader å få tak i også. Er temperaturen stabil da? Jeg kjørte med en biltematermostat en gang som åpnet ved 92 grader, da gikk tempen opp og ned som en jo-jo. Bytta den ut temmelig fort.

Lagt inn: 27 mar 2006, 10:28
av KongerudN344
Ja, jeg må si jeg syntes temperaturen er stabil og den blir fort varm...

Er bare denne vifta jeg lurer fælt på om skal oppføre seg sånn altså :-k Og at den skal ta strøm fra lys, ikke en gang på men OG900 merka jeg når vifta kobla inn liksom...