Side 1 av 2
start-rele? LØST!! :)
Lagt inn: 18 feb 2006, 10:37
av oddi N108
På min og900 hender det en sjelden gang at startmotoren ikke slår inn. Det skjer altså ingenting når jeg vrir om nøkkelen, bortsett fra at alt det elektriske skrur seg på. Jeg venter litt, og vrir om nøkkelen, og den starter som om ingenting har hendt. Hva kan ha skjedd? er starteren i ferd med å konke ut? er det no relé-greier jeg kan bytte? Dette problemet er forøvrig noe som skjer helt random, kanskje en gang i uka, kanskje en gang i mnd, uavhengig om bilen har stått lenge, blitt kjørt lenge eller er varm eller kald. Starta forøvrig bilen for første gang siden september for ikke så lenge siden, og da merka jeg ingenting til problemet.
Kan også nevne at jeg har flytta batteriet til bagasjerommet, uten at jeg ser at _det_ skal ha noe spesielt å si...
mvh oddi
Lagt inn: 18 feb 2006, 11:37
av john n04
Få en hjelper til å stå over starteren med et øre.
Kommer det et klikk fra starteren idet du vrir om nøkkelen til start?
Hvis ikke så er det nok innslaget på starteren som er gåent. Er ikke sikker på om det går å kjøpe dette separat, men det er det sikkert andre som vet.
Hvis det kommer et klikk så er det selve startermotoren, og da må hele pakka skiftes.
Håper dette hjelper.

Lagt inn: 18 feb 2006, 12:02
av oddi N108
john n04 skrev:Få en hjelper til å stå over starteren med et øre.
Kommer det et klikk fra starteren idet du vrir om nøkkelen til start?
Hvis ikke så er det nok innslaget på starteren som er gåent. Er ikke sikker på om det går å kjøpe dette separat, men det er det sikkert andre som vet.
Hvis det kommer et klikk så er det selve startermotoren, og da må hele pakka skiftes.
Håper dette hjelper.

er en stund siden jeg har sett bilen nå, så jeg husker ikke om klikket kommer eller ei, men jeg tror faktisk ikke det kommer... dette innslaget, sitter det på startern? så på deler til salgs at noen hadde en starter til salgs, og får jeg den billig er det jo bare å bytte hele skiten.. passer 8v-starter på 16v motor?
mvh oddi
Lagt inn: 18 feb 2006, 12:14
av Ronny_N169
Kan også nevne at jeg har flytta batteriet til bagasjerommet
, uten at jeg ser at _det_ skal ha noe spesielt å si...
Kan jo være litt spenningsfall på den lange kabelen bakover da. Denne bør jo være nokså grov. Har selv en 70mm2 kabel, men dette er nok litt overkill. Ganske sikker på at det er samme starter på 16v som 8v
Lagt inn: 18 feb 2006, 12:44
av oddi N108
gul900_N169 skrev:Kan også nevne at jeg har flytta batteriet til bagasjerommet
, uten at jeg ser at _det_ skal ha noe spesielt å si...
Kan jo være litt spenningsfall på den lange kabelen bakover da. Denne bør jo være nokså grov. Har selv en 70mm2 kabel, men dette er nok litt overkill. Ganske sikker på at det er samme starter på 16v som 8v
Vel. jeg har 110mm2. Var forøvrig et H****** å trekke den gjennom hele bilen.. den kvalifiserer nesten ikke som kabel engang, det er jo nesten en stang:)
mvh oddi
Lagt inn: 18 feb 2006, 13:04
av Ronny_N169
oddiN1108 skrev:Vel. jeg har 110mm2. Var forøvrig et H****** å trekke den gjennom hele bilen.. den kvalifiserer nesten ikke som kabel engang, det er jo nesten en stang:)
Aiai, det var en grovis

. Er vel ikke noe problem der. Mulig feil med starteren da. Jeg loddet kabelskoa til kabelen for sikkerhets skyld, er jo gjerne der man får spenningsfall.
Lagt inn: 18 feb 2006, 16:58
av Jørgen N237
Jeg vet bare at jeg brukte starter fra en forgasser 900 til en 9000i, så regner med det er likt (men regner med noen kan bekrefte det)
Lagt inn: 18 feb 2006, 17:23
av Surbotaab N369
alle starterene som ligger under innsuget på OG900 er de samme ja...
er ikke sikker på om de som ligger "under" på pass siden (som på b-motoren) passer....
Lagt inn: 18 feb 2006, 17:27
av Jørgen N237
Surbotaab N369 skrev:alle starterene som ligger under innsuget på OG900 er de samme ja...
er ikke sikker på om de som ligger "under" på pass siden (som på b-motoren) passer....
Den jeg tok var montert helt på toppen av motoren..
Lagt inn: 18 feb 2006, 17:44
av Surbotaab N369
Freshmaker N237 skrev:Surbotaab N369 skrev:alle starterene som ligger under innsuget på OG900 er de samme ja...
er ikke sikker på om de som ligger "under" på pass siden (som på b-motoren) passer....
Den jeg tok var montert helt på toppen av motoren..
da passer den

Lagt inn: 18 feb 2006, 17:58
av Petter 900 T
Tenningslåsen på og 900 kommer ikke i noen rekordbok for pålitelighet...
Vært å sjekke, iallefall før du bytter starter!
Petter
Lagt inn: 18 feb 2006, 18:10
av oddi N108
Okei, la oss komme til en konklusjon: Sannsynlig at startern bør byttes (ihvertfall deler av den), og at det er den samme som til en og900 fra 87, 8v turbo? Forslaget fra sidelinja var interessant. Petter, hvordan kan jeg sjekke at tenningslåsen er defekt? regner eeeegentlig ikke med det, siden alt annet fungerer..
Jeg kan få kjøpt en slik starter for 200 kr + frakt av en herremann på forumet, like greit å slå til så lenge den passer kanskje?
mvh oddi
Lagt inn: 18 feb 2006, 18:56
av Ronny_N169
Forslaget fra sidelinja var interessant. Petter, hvordan kan jeg sjekke at tenningslåsen er defekt?
koblingskjema her:
http://townsendimports.com/Web/electric ... 044-47.jpg riktignok til en 89-90 men er vel samme. Bare å måle litt.
Lagt inn: 18 feb 2006, 19:35
av Petter 900 T
Mål strømmen ut av bryteren, når du vrir om nøkkelen.
kommer det strøm til innslaget på starteren?
"bunnplata" i låsen er ofte synderen
Petter
Lagt inn: 18 feb 2006, 20:29
av Børre N17
Sett bilen i fri, kortslutt mellom 50 på innslaget til starteren (gul kabel) og hoved 12V in på starteren. Da skal starteren og motoren gå rundt.

Gjør den ikke det er den def.