Bytting til 4 vxl kokillkasse på og900
Moderator: Moderatorer
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Bytting til 4 vxl kokillkasse på og900
Hei alle sammen.
Girkassa får jeg forhåpentligvis igjen snart. Skal sette den inn i bilen i løpet av vinteren tenker jeg.
Har som mange veit en 87modell 900t16.
Hva må jeg bytte med tanke på giroverføringer og sånt.
Og hvordan skal jeg få giringa så tight som mulig? Det er vel ei sånn fjør som sitter under girspaken som skal gjøre den tight. og ei fjør som skal sitte inni girkassa som ikke kokillkassa har.
Noen som har noen savr på disse spørsmålene? Svar gjerne litt utdypende så slipper jeg å spørre å grave så mye
(petter, morten. hva har dere gjort?)
Girkassa får jeg forhåpentligvis igjen snart. Skal sette den inn i bilen i løpet av vinteren tenker jeg.
Har som mange veit en 87modell 900t16.
Hva må jeg bytte med tanke på giroverføringer og sånt.
Og hvordan skal jeg få giringa så tight som mulig? Det er vel ei sånn fjør som sitter under girspaken som skal gjøre den tight. og ei fjør som skal sitte inni girkassa som ikke kokillkassa har.
Noen som har noen savr på disse spørsmålene? Svar gjerne litt utdypende så slipper jeg å spørre å grave så mye
(petter, morten. hva har dere gjort?)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Under gearspaken sitter det et plastdeksel (stort) som gearspaken "går" i, det er denne som har bla. reverssperren.
Denne må byttes ut fra en bil med 4 trinnskasse.
Når det gjelder "fjærene", tror du har den typen som har en "firkanta kloss" på overføringa fremover mot torpedo. Sitter omtrent midt under midtkonsollen. Det er det to "klemmer" som sitter i gulvet og holder overføringa midtstillt. Dette ser du veldig lett nå du tar det ifra hverandre! Her var det iallefall slakk på gamlebilen min da jeg bytta til 4-trinns. Plastfirkanten som sitter på staget mot torpedo blir rund med tiden, det samme blir plasten som sitter på klemmene.
Hvis du IKKE har denne "klem-anordningen" tror jeg du må få tak i en slik en, for jeg tror ikke det er returfjærer i kassa du får nå. Kan ikke huske at det var det på 4-trinnskassa mi iallefall.
Kjempepresis gearoverforing får du nok aldri på en og900....
Kristian
Denne må byttes ut fra en bil med 4 trinnskasse.
Når det gjelder "fjærene", tror du har den typen som har en "firkanta kloss" på overføringa fremover mot torpedo. Sitter omtrent midt under midtkonsollen. Det er det to "klemmer" som sitter i gulvet og holder overføringa midtstillt. Dette ser du veldig lett nå du tar det ifra hverandre! Her var det iallefall slakk på gamlebilen min da jeg bytta til 4-trinns. Plastfirkanten som sitter på staget mot torpedo blir rund med tiden, det samme blir plasten som sitter på klemmene.
Hvis du IKKE har denne "klem-anordningen" tror jeg du må få tak i en slik en, for jeg tror ikke det er returfjærer i kassa du får nå. Kan ikke huske at det var det på 4-trinnskassa mi iallefall.
Kjempepresis gearoverforing får du nok aldri på en og900....
Kristian
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
- Hansi N624
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 98
- Registrert: 03 feb 2006, 21:19
- Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Kassa di vil fungere, men kan bli noe ullen å få riktig mellom 4. og revers, noe som kan bli veldig teit ved litt aktiv gearing...alex_ander3@hotmail.com skrev:Over så ser dere Hva kristian seier jeg må ha for å få kokillkassa til å funke..
Er det noen som har dette? Prøver å spørre her før jeg prøver i "deler selges"
Det er eneste forskjellen jeg kunne se på de lokkene, reverssperra.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Hehe, Girkassa skulle vært ferdig for en god stund siden den, men så har det vært litt forsinkelser *kremt*Hansi N624 skrev:Ser at du ikke skal gjøre det før til vinteren, men sleng opp noen bilder på prosjekt tråden når du kommer i gang, hadde vært veldig interresant å se hvor vanskelig det er å bytte til 4 trinnskasse.

Tar masse bilder som vanlig jeg veit du!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Helluen..
Jeg hadde en "original Kokill-låda" ifra Jørgen Erikson i min OG 900 s(92 mod), og på denne måtte jeg i tillegg "modifisere" Opphenget/staget som støtter turboen , dette pga girkasse-huset, da er annerledes på 4 og 5 trinns girkasser ..
Nevner dette som en "kjekt å vite ting" bare ( går greit å fikse med en vinkelsliper uansett)
Har forresten den "kokill- kassen " enda om noen er gira på ei slik ei??
Mvh Viking
Jeg hadde en "original Kokill-låda" ifra Jørgen Erikson i min OG 900 s(92 mod), og på denne måtte jeg i tillegg "modifisere" Opphenget/staget som støtter turboen , dette pga girkasse-huset, da er annerledes på 4 og 5 trinns girkasser ..
Nevner dette som en "kjekt å vite ting" bare ( går greit å fikse med en vinkelsliper uansett)
Har forresten den "kokill- kassen " enda om noen er gira på ei slik ei??
Mvh Viking
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
HVOR får du tak e de tegningene? ser de har samma progget på saab..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Du bør ha sentreringsfunksjonen (42) men den plastbiten som sitter på gearoverføringa (som 42 fungerer imot) får du ikke satt på i etterkant uten å presse ut foringen (20) tror jeg, så det er nok enklest å få tak i "allt" fra en 4 girs bil. I tillegg er det en stor fordel å bruke en nyere gearspak (ca 91->) som har Uniball lagring. På min bil har jeg i tillegg doble fjærer (42A) for bedre sentrering og fjernet den koniske "bolten (68), borret opp og erstattet med en større bolt for å unngå glapp. var en tur på Gjøvik i helga og kassa/overføringa fungerte bra.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.