Bytting til 4 vxl kokillkasse på og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Bytting til 4 vxl kokillkasse på og900

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 20 feb 2006, 23:19

Hei alle sammen.

Girkassa får jeg forhåpentligvis igjen snart. Skal sette den inn i bilen i løpet av vinteren tenker jeg.

Har som mange veit en 87modell 900t16.

Hva må jeg bytte med tanke på giroverføringer og sånt.

Og hvordan skal jeg få giringa så tight som mulig? Det er vel ei sånn fjør som sitter under girspaken som skal gjøre den tight. og ei fjør som skal sitte inni girkassa som ikke kokillkassa har.

Noen som har noen savr på disse spørsmålene? Svar gjerne litt utdypende så slipper jeg å spørre å grave så mye

(petter, morten. hva har dere gjort?)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 21 feb 2006, 08:12

Under gearspaken sitter det et plastdeksel (stort) som gearspaken "går" i, det er denne som har bla. reverssperren.
Denne må byttes ut fra en bil med 4 trinnskasse.

Når det gjelder "fjærene", tror du har den typen som har en "firkanta kloss" på overføringa fremover mot torpedo. Sitter omtrent midt under midtkonsollen. Det er det to "klemmer" som sitter i gulvet og holder overføringa midtstillt. Dette ser du veldig lett nå du tar det ifra hverandre! Her var det iallefall slakk på gamlebilen min da jeg bytta til 4-trinns. Plastfirkanten som sitter på staget mot torpedo blir rund med tiden, det samme blir plasten som sitter på klemmene.

Hvis du IKKE har denne "klem-anordningen" tror jeg du må få tak i en slik en, for jeg tror ikke det er returfjærer i kassa du får nå. Kan ikke huske at det var det på 4-trinnskassa mi iallefall.

Kjempepresis gearoverforing får du nok aldri på en og900....

Kristian
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 22 mai 2006, 20:10

Over så ser dere Hva kristian seier jeg må ha for å få kokillkassa til å funke..

Er det noen som har dette? Prøver å spørre her før jeg prøver i "deler selges"
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Hansi N624
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 03 feb 2006, 21:19
Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)

Legg inn av Hansi N624 » 22 mai 2006, 20:51

Ser at du ikke skal gjøre det før til vinteren, men sleng opp noen bilder på prosjekt tråden når du kommer i gang, hadde vært veldig interresant å se hvor vanskelig det er å bytte til 4 trinnskasse.
Hans Fredrik "Hansi" N624
'02 Mini Cooper

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 22 mai 2006, 21:09

alex_ander3@hotmail.com skrev:Over så ser dere Hva kristian seier jeg må ha for å få kokillkassa til å funke..

Er det noen som har dette? Prøver å spørre her før jeg prøver i "deler selges"
Kassa di vil fungere, men kan bli noe ullen å få riktig mellom 4. og revers, noe som kan bli veldig teit ved litt aktiv gearing...
Det er eneste forskjellen jeg kunne se på de lokkene, reverssperra.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 22 mai 2006, 21:59

Hansi N624 skrev:Ser at du ikke skal gjøre det før til vinteren, men sleng opp noen bilder på prosjekt tråden når du kommer i gang, hadde vært veldig interresant å se hvor vanskelig det er å bytte til 4 trinnskasse.
Hehe, Girkassa skulle vært ferdig for en god stund siden den, men så har det vært litt forsinkelser *kremt* :wink:

Tar masse bilder som vanlig jeg veit du!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Legg inn av Viking N1215 » 22 mai 2006, 22:14

Helluen..

Jeg hadde en "original Kokill-låda" ifra Jørgen Erikson i min OG 900 s(92 mod), og på denne måtte jeg i tillegg "modifisere" Opphenget/staget som støtter turboen , dette pga girkasse-huset, da er annerledes på 4 og 5 trinns girkasser ..

Nevner dette som en "kjekt å vite ting" bare ( går greit å fikse med en vinkelsliper uansett)

Har forresten den "kokill- kassen " enda om noen er gira på ei slik ei??

Mvh Viking

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 22 mai 2006, 23:04

Bilde
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 23 mai 2006, 07:07

Del nr. 2 mener jeg det er (eller 2A)
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 23 mai 2006, 13:13

HVOR får du tak e de tegningene? ser de har samma progget på saab..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Legg inn av eiluN506 » 23 mai 2006, 13:46

Hei. Du trenger ikke del nr 42 (sentreringsdelen) på ei 4 trinnskasse :)
Må kun bytte til del nr 2 fra en 4 trinn bil. Vil anbefale å sjekke med SAAB om det er mulig å få tak i ny, da de som står på gml 99 som regel er veldig slitt.
Mvh
Eimund
Mvh
Eimund

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 23 mai 2006, 14:06

Datapaal N526 skrev:HVOR får du tak e de tegningene? ser de har samma progget på saab..
Saab EPC

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 23 mai 2006, 14:46

Et tips kan være fra en 4 trinns 90 også, litt nyere og om mulig ikke så slitt.
Kristian fikk tak i ny, men det er jo er jo et par tre år siden.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 23 mai 2006, 14:49

Den jeg fikk var noe som låda-Jørgen hadde liggende sammen med noe annet skrot, men den var helt ny iallefall.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 24 mai 2006, 09:46

Du bør ha sentreringsfunksjonen (42) men den plastbiten som sitter på gearoverføringa (som 42 fungerer imot) får du ikke satt på i etterkant uten å presse ut foringen (20) tror jeg, så det er nok enklest å få tak i "allt" fra en 4 girs bil. I tillegg er det en stor fordel å bruke en nyere gearspak (ca 91->) som har Uniball lagring. På min bil har jeg i tillegg doble fjærer (42A) for bedre sentrering og fjernet den koniske "bolten (68), borret opp og erstattet med en større bolt for å unngå glapp. var en tur på Gjøvik i helga og kassa/overføringa fungerte bra.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar