Side 1 av 2
Bytting til 4 vxl kokillkasse på og900
Lagt inn: 20 feb 2006, 23:19
av alex_ander3@hotmail.com
Hei alle sammen.
Girkassa får jeg forhåpentligvis igjen snart. Skal sette den inn i bilen i løpet av vinteren tenker jeg.
Har som mange veit en 87modell 900t16.
Hva må jeg bytte med tanke på giroverføringer og sånt.
Og hvordan skal jeg få giringa så tight som mulig? Det er vel ei sånn fjør som sitter under girspaken som skal gjøre den tight. og ei fjør som skal sitte inni girkassa som ikke kokillkassa har.
Noen som har noen savr på disse spørsmålene? Svar gjerne litt utdypende så slipper jeg å spørre å grave så mye
(petter, morten. hva har dere gjort?)
Lagt inn: 21 feb 2006, 08:12
av Kristian N70
Under gearspaken sitter det et plastdeksel (stort) som gearspaken "går" i, det er denne som har bla. reverssperren.
Denne må byttes ut fra en bil med 4 trinnskasse.
Når det gjelder "fjærene", tror du har den typen som har en "firkanta kloss" på overføringa fremover mot torpedo. Sitter omtrent midt under midtkonsollen. Det er det to "klemmer" som sitter i gulvet og holder overføringa midtstillt. Dette ser du veldig lett nå du tar det ifra hverandre! Her var det iallefall slakk på gamlebilen min da jeg bytta til 4-trinns. Plastfirkanten som sitter på staget mot torpedo blir rund med tiden, det samme blir plasten som sitter på klemmene.
Hvis du IKKE har denne "klem-anordningen" tror jeg du må få tak i en slik en, for jeg tror ikke det er returfjærer i kassa du får nå. Kan ikke huske at det var det på 4-trinnskassa mi iallefall.
Kjempepresis gearoverforing får du nok aldri på en og900....
Kristian
Lagt inn: 22 mai 2006, 20:10
av alex_ander3@hotmail.com
Over så ser dere Hva kristian seier jeg må ha for å få kokillkassa til å funke..
Er det noen som har dette? Prøver å spørre her før jeg prøver i "deler selges"
Lagt inn: 22 mai 2006, 20:51
av Hansi N624
Ser at du ikke skal gjøre det før til vinteren, men sleng opp noen bilder på prosjekt tråden når du kommer i gang, hadde vært veldig interresant å se hvor vanskelig det er å bytte til 4 trinnskasse.
Lagt inn: 22 mai 2006, 21:09
av Kristian N70
alex_ander3@hotmail.com skrev:Over så ser dere Hva kristian seier jeg må ha for å få kokillkassa til å funke..
Er det noen som har dette? Prøver å spørre her før jeg prøver i "deler selges"
Kassa di vil fungere, men kan bli noe ullen å få riktig mellom 4. og revers, noe som kan bli veldig teit ved litt aktiv gearing...
Det er eneste forskjellen jeg kunne se på de lokkene, reverssperra.
Lagt inn: 22 mai 2006, 21:59
av alex_ander3@hotmail.com
Hansi N624 skrev:Ser at du ikke skal gjøre det før til vinteren, men sleng opp noen bilder på prosjekt tråden når du kommer i gang, hadde vært veldig interresant å se hvor vanskelig det er å bytte til 4 trinnskasse.
Hehe, Girkassa skulle vært ferdig for en god stund siden den, men så har det vært litt forsinkelser *kremt*
Tar masse bilder som vanlig jeg veit du!
Lagt inn: 22 mai 2006, 22:14
av Viking N1215
Helluen..
Jeg hadde en "original Kokill-låda" ifra Jørgen Erikson i min OG 900 s(92 mod), og på denne måtte jeg i tillegg "modifisere" Opphenget/staget som støtter turboen , dette pga girkasse-huset, da er annerledes på 4 og 5 trinns girkasser ..
Nevner dette som en "kjekt å vite ting" bare ( går greit å fikse med en vinkelsliper uansett)
Har forresten den "kokill- kassen " enda om noen er gira på ei slik ei??
Mvh Viking
Lagt inn: 22 mai 2006, 23:04
av alex_ander3@hotmail.com
Lagt inn: 23 mai 2006, 07:07
av Kristian N70
Del nr. 2 mener jeg det er (eller 2A)
Lagt inn: 23 mai 2006, 13:13
av Pål N526
HVOR får du tak e de tegningene? ser de har samma progget på saab..
Lagt inn: 23 mai 2006, 13:46
av eiluN506
Hei. Du trenger ikke del nr 42 (sentreringsdelen) på ei 4 trinnskasse
Må kun bytte til del nr 2 fra en 4 trinn bil. Vil anbefale å sjekke med SAAB om det er mulig å få tak i ny, da de som står på gml 99 som regel er veldig slitt.
Mvh
Eimund
Lagt inn: 23 mai 2006, 14:06
av Eirik N396
Datapaal N526 skrev:HVOR får du tak e de tegningene? ser de har samma progget på saab..
Saab EPC
Lagt inn: 23 mai 2006, 14:46
av Børre N17
Et tips kan være fra en 4 trinns 90 også, litt nyere og om mulig ikke så slitt.
Kristian fikk tak i ny, men det er jo er jo et par tre år siden.
Lagt inn: 23 mai 2006, 14:49
av Kristian N70
Den jeg fikk var noe som låda-Jørgen hadde liggende sammen med noe annet skrot, men den var helt ny iallefall.
Lagt inn: 24 mai 2006, 09:46
av Ronny_N169
Du bør ha sentreringsfunksjonen (42) men den plastbiten som sitter på gearoverføringa (som 42 fungerer imot) får du ikke satt på i etterkant uten å presse ut foringen (20) tror jeg, så det er nok enklest å få tak i "allt" fra en 4 girs bil. I tillegg er det en stor fordel å bruke en nyere gearspak (ca 91->) som har Uniball lagring. På min bil har jeg i tillegg doble fjærer (42A) for bedre sentrering og fjernet den koniske "bolten (68), borret opp og erstattet med en større bolt for å unngå glapp. var en tur på Gjøvik i helga og kassa/overføringa fungerte bra.