Tilkobling oljetrykksm?ler

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

68charger
Innlegg: 1
Registrert: 10 feb 2006, 23:40

Tilkobling oljetrykksmåler

Legg inn av 68charger » 23 feb 2006, 11:33

Heisann

Har innvestert i en oljetrykksmåler og lurer på hva som er den beste måten for tilkobling mot motoren. Ønsker selvfølgelig å beholde den orginale oljetrykkslampa. Har hørt om et adapter for oljefilteret, hvem er det eventuelt som fører dette?

Bilen er en saab 9-5 99mod 2.0t

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 23 feb 2006, 13:02

Det fins doble givere som du bytter ut med den orginale. Eller montere en T-nippel slik at du får plass til begge. Giver er vel best å kjøpe der du kjøpte instrumentet, slik at du er sikker på at de passer sammen. Det er sikkert noen her som vet hvilke gjenger det er på motoren.


Anders

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 23 feb 2006, 17:14

Dette er noe som interesserer meg også.
Jeg skal av gode grunner ha oljetrykksmåler.
Det hadde vært veldig greit om noen poster sider der man kan kjøpe sånt som passer min 98' saab 9-5. Motoren min er forøvrig fra en 99'.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Legg inn av Myrt N610 » 23 feb 2006, 17:22

Får kjøpt oljetrykksmåler på sp. værtfall. http://www.speedparts.se/prod/sp_instr_turbo.shtml
Intrisangt tema dette her. Har tengt lenge på om jeg skulle annskaffe meg det jeg også. Noen som hvet om tegninger eller lign. på nette som man ser hva man skal gjøre for å montere dette??
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 23 feb 2006, 17:41

Sette på et T stykke så man beholder den gamle også .
Eller noe i den duren . Skal gjøre dette snart .
Skal ha oljetrykk og oljetemp tenkte jeg . Kan ta bilder hvis det er interesse for det :lol:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 23 feb 2006, 17:43

TurboLars N383 skrev:Sette på et T stykke så man beholder den gamle også .
Eller noe i den duren . Skal gjøre dette snart .
Skal ha oljetrykk og oljetemp tenkte jeg . Kan ta bilder hvis det er interesse for det :lol:
Forklar gjerne nærmere, bilder kan også være interessant.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Legg inn av Myrt N610 » 23 feb 2006, 17:43

Vis det er så enkelt som du sier det er så behøver du ikke det. :oops: :lol:
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 23 feb 2006, 18:19

2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 23 feb 2006, 18:20

Kan jo kjøpe en sånn her adapter, det er 4 uttak på den. Plasseres mellom filter og filterhus.
Bilde
Sist redigert av Ronny_N169 den 27 feb 2006, 20:05, redigert 1 gang totalt.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 23 feb 2006, 18:56

TurboLars N383 skrev:Sette på et T stykke så man beholder den gamle også .
Eller noe i den duren . Skal gjøre dette snart .
Skal ha oljetrykk og oljetemp tenkte jeg . Kan ta bilder hvis det er interesse for det :lol:
For og900 kan det være greit å vite at det for modeller opp til -86 er benyttet 10 x 1mm gjenger. På senere modeller er det benyttet 14 x 1,5mm.

Det finnes kombinerte givere som har 10 x 1mm gjenger. Så for senere modeller enn -86 behøver en et adapter fra 14 x 1,5mm.

T-ledd er jo også en løsning. Men det gir større mulighet for lekkasjer og på min 16T er det vel knappest plass der på oljefilterhuset.

68charger
Innlegg: 1
Registrert: 10 feb 2006, 23:40

Legg inn av 68charger » 23 feb 2006, 21:05

gul900_N169 skrev:Kan jo kjøpe en sånn her adapter, tror det er 4 uttak på den. Plasseres mellom filter og filterhus.
Bilde
Er det noen som vet om en norsk forhandler av dette adapteret?

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 23 feb 2006, 21:23

Cardic har et skjønnsomt utvalg, men hadde ikke det rette på lager da jeg trengte det i sommer. Så jeg fikk laget det.
Mekonomen har sikkert også. Hos Biltema hadde de ikke 14 x1,5 til 10 mm, men en del andre.

Vær forresten obs på at det er noen rørgjenger som er svært like 14 x 1,5mm. Har en mistanke om at noen hadde brukt det på min en gang. For gjengene var dårlige så jeg måtte bytte hele filterhuset. En real møkkajobb på en 16T. Og sikkert på en 9-5 også...

Herved er du advart ;)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 27 feb 2006, 15:24

Vil anbefale t-ledd, som egentlig er et y-ledd.
Da beholder du den originale trykk bryteren og får en separat trykk transducer.

Kombiløsningen med to i ett, iallefall den fra Equus funker ikke.
Etterhvert så lyser ikke oljelampa med motoren av:roll: og viseren hopper opp og ned når du kjører:twisted:
Sist redigert av Macgeier den 27 feb 2006, 15:26, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 27 feb 2006, 15:26

Macgeier skrev:Vil anbefale t-ledd, som egentlig er et y-ledd.
Da beholder du den originale trykk bryteren og får en separat trykk transducer.

Kombiløsningen med to i ett, iallefall den fra Equus funker ikke.
Etterhvert så lyser ikke oljelampa :roll: og viseren hopper opp og ned :twisted:
VDO sin kombigiver funker :)

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 27 feb 2006, 20:11

Adapteret til Realcar ser slik ut montert på en og900 H-motor:
Bilde

Adapteret er å få kjøpt på Svinesund.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar