Side 1 av 2

Tilkobling oljetrykksmåler

Lagt inn: 23 feb 2006, 11:33
av 68charger
Heisann

Har innvestert i en oljetrykksmåler og lurer på hva som er den beste måten for tilkobling mot motoren. Ønsker selvfølgelig å beholde den orginale oljetrykkslampa. Har hørt om et adapter for oljefilteret, hvem er det eventuelt som fører dette?

Bilen er en saab 9-5 99mod 2.0t

Lagt inn: 23 feb 2006, 13:02
av saabanders
Det fins doble givere som du bytter ut med den orginale. Eller montere en T-nippel slik at du får plass til begge. Giver er vel best å kjøpe der du kjøpte instrumentet, slik at du er sikker på at de passer sammen. Det er sikkert noen her som vet hvilke gjenger det er på motoren.


Anders

Lagt inn: 23 feb 2006, 17:14
av ottorasmussen N242
Dette er noe som interesserer meg også.
Jeg skal av gode grunner ha oljetrykksmåler.
Det hadde vært veldig greit om noen poster sider der man kan kjøpe sånt som passer min 98' saab 9-5. Motoren min er forøvrig fra en 99'.

Lagt inn: 23 feb 2006, 17:22
av Myrt N610
Får kjøpt oljetrykksmåler på sp. værtfall. http://www.speedparts.se/prod/sp_instr_turbo.shtml
Intrisangt tema dette her. Har tengt lenge på om jeg skulle annskaffe meg det jeg også. Noen som hvet om tegninger eller lign. på nette som man ser hva man skal gjøre for å montere dette??

Lagt inn: 23 feb 2006, 17:41
av TurboLars N383
Sette på et T stykke så man beholder den gamle også .
Eller noe i den duren . Skal gjøre dette snart .
Skal ha oljetrykk og oljetemp tenkte jeg . Kan ta bilder hvis det er interesse for det :lol:

Lagt inn: 23 feb 2006, 17:43
av ottorasmussen N242
TurboLars N383 skrev:Sette på et T stykke så man beholder den gamle også .
Eller noe i den duren . Skal gjøre dette snart .
Skal ha oljetrykk og oljetemp tenkte jeg . Kan ta bilder hvis det er interesse for det :lol:
Forklar gjerne nærmere, bilder kan også være interessant.

Lagt inn: 23 feb 2006, 17:43
av Myrt N610
Vis det er så enkelt som du sier det er så behøver du ikke det. :oops: :lol:

Lagt inn: 23 feb 2006, 18:19
av Rune N35

Lagt inn: 23 feb 2006, 18:20
av Ronny_N169
Kan jo kjøpe en sånn her adapter, det er 4 uttak på den. Plasseres mellom filter og filterhus.
Bilde

Lagt inn: 23 feb 2006, 18:56
av knut N458
TurboLars N383 skrev:Sette på et T stykke så man beholder den gamle også .
Eller noe i den duren . Skal gjøre dette snart .
Skal ha oljetrykk og oljetemp tenkte jeg . Kan ta bilder hvis det er interesse for det :lol:
For og900 kan det være greit å vite at det for modeller opp til -86 er benyttet 10 x 1mm gjenger. På senere modeller er det benyttet 14 x 1,5mm.

Det finnes kombinerte givere som har 10 x 1mm gjenger. Så for senere modeller enn -86 behøver en et adapter fra 14 x 1,5mm.

T-ledd er jo også en løsning. Men det gir større mulighet for lekkasjer og på min 16T er det vel knappest plass der på oljefilterhuset.

Lagt inn: 23 feb 2006, 21:05
av 68charger
gul900_N169 skrev:Kan jo kjøpe en sånn her adapter, tror det er 4 uttak på den. Plasseres mellom filter og filterhus.
Bilde
Er det noen som vet om en norsk forhandler av dette adapteret?

Lagt inn: 23 feb 2006, 21:23
av knut N458
Cardic har et skjønnsomt utvalg, men hadde ikke det rette på lager da jeg trengte det i sommer. Så jeg fikk laget det.
Mekonomen har sikkert også. Hos Biltema hadde de ikke 14 x1,5 til 10 mm, men en del andre.

Vær forresten obs på at det er noen rørgjenger som er svært like 14 x 1,5mm. Har en mistanke om at noen hadde brukt det på min en gang. For gjengene var dårlige så jeg måtte bytte hele filterhuset. En real møkkajobb på en 16T. Og sikkert på en 9-5 også...

Herved er du advart ;)

Lagt inn: 27 feb 2006, 15:24
av Macgeier
Vil anbefale t-ledd, som egentlig er et y-ledd.
Da beholder du den originale trykk bryteren og får en separat trykk transducer.

Kombiløsningen med to i ett, iallefall den fra Equus funker ikke.
Etterhvert så lyser ikke oljelampa med motoren av:roll: og viseren hopper opp og ned når du kjører:twisted:

Lagt inn: 27 feb 2006, 15:26
av knut N458
Macgeier skrev:Vil anbefale t-ledd, som egentlig er et y-ledd.
Da beholder du den originale trykk bryteren og får en separat trykk transducer.

Kombiløsningen med to i ett, iallefall den fra Equus funker ikke.
Etterhvert så lyser ikke oljelampa :roll: og viseren hopper opp og ned :twisted:
VDO sin kombigiver funker :)

Lagt inn: 27 feb 2006, 20:11
av Ronny_N169
Adapteret til Realcar ser slik ut montert på en og900 H-motor:
Bilde

Adapteret er å få kjøpt på Svinesund.