Side 1 av 1
motorspørsmål..
Lagt inn: 07 nov 2003, 10:51
av Jørgen N237
Hei..
Jeg har lest litt om motorer, men er en smule forvirret og håper at noen her kan svare meg på noen spørsmål...
1. Har hørt noe om langtopp og korttopp, hva er forskjellen og hvilken finner jeg hvor?
2. Hvilken motor sitter i 9000 2.0i, er det samme som i 900 2.0i 16?
3. Er det samme girkasse i 9000 og 900 eller er det forskjellig?
4. Er det utrolig mye arbeid å skifte motor i Saab 9000??
5. Hva er forskjell på 2.0i og 2.3i på 9000, trengs det veldig mye ekstra hvis jeg bytter ut 2.0 med 2.3??
MVH
Jørgen
Re: motorspørsmål..
Lagt inn: 07 nov 2003, 11:22
av Hjelle, N6
Freshmaker skrev:Hei..
Jeg har lest litt om motorer, men er en smule forvirret og håper at noen her kan svare meg på noen spørsmål...
1. Har hørt noe om langtopp og korttopp, hva er forskjellen og hvilken finner jeg hvor?
2. Hvilken motor sitter i 9000 2.0i, er det samme som i 900 2.0i 16?
3. Er det samme girkasse i 9000 og 900 eller er det forskjellig?
4. Er det utrolig mye arbeid å skifte motor i Saab 9000??
5. Hva er forskjell på 2.0i og 2.3i på 9000, trengs det veldig mye ekstra hvis jeg bytter ut 2.0 med 2.3??
1. Langmotoren stod i tidlige utgåver av 9k, som din.
Kortmotoren kom som M94, då GM900 kom. Kortmotoren kom pga. det var dårlig plass i motorromet på GM900, derfor måtte den fysiske størrelsen på motoren kortast ned.
2. Nei det er ikkje same motor.
Motoren på 9000 sit som du kanskje veit på longs over drivhjula, medan 900-motoren sit på tvers. Men antal hestekrefter er likt.
3. Girkassa i 9000 er ulik. Den sit på sida av motoren, medan 900 har kassa under motoren.
4. Har ikkje peiling.
Har skifta girkasse, og det var ikkje særlig vanskelig når en no har gjordt det, reknar med at motor også skal gå greit om en tek tida til hjelp, pluss at rett utstyr.
5. Med det eg veit er det blokka som har større borring.
Mulig andre komponentar på bilen er forskjellige, men det tvilar eg på.
So å bytte skulle vere OK, forutsett at SAAB kan godkjenne dette.
Lagt inn: 07 nov 2003, 11:29
av Trond N47
1: korttopp (eg. kortmotor) kom fra og med 1994 (B204 og B234). Inngående aksel i girkassen passer ikke om hverandre på kortmotoren og langmotoren. Forkjellen var bare en litt slankere konstruksjon som ble tatt fra (gm) 900 S. Kortmotoren er ikke helt lik den i 900S, da 900S kjørte uten kamkjede men med reim i stedet.
2: Langmotoren på 2,0 l (t.o.m. 1993) er i prinsipp lik motoren på 900 i16 med unntak av visse tilpassinger (bla. oljesumpen har en annen vinkel da og900 heller 45 grader mot 9000 20 grader).
3: 9000 motoren står på tvers og har en helt annen girkasse enn og900. Inngående aksling passer imidlertid om hverandre såvidt jeg vet.
4: Motorbytte i 9000 er ikke noe hokus pokus, bare mange tilkoplinger og tunga rett i munnen. Vær svært nøye med merking av tilslutninger både av vakuumslanger og el. Løfter ut motor og girkasse i ett.
5: Bytte fra 2,0i motor til 2,3i motor krever ikke store tilpassinger. Antar at det dreier seg om en gammel 9000 2,0i uten DI. Alle 2,3 motorer har DI, men du kan kople på tenningsfordeleren fra 2,0i motoren. Da kjører nok 2,3 literen greit på det originale tennings og innsprøytingssystemet. Ulempen ved bytte til en 2,3i er at den drikker mye mere drivstoff. Skal du ha en sprek bil må du kjøpe 9000 turbo!!! (Har selv kjørt skjorta av både M3'er og S4'er med min gamle 86 modell 9000i, men sprek er den ikke)
Råd: Kjøp en gammel 9000 turbo fra 88 eller nyere. Rust og girkasse er de svake punktene. Motoren varer evig om den stelles pent med (t.o.m. om du tyner den kontinuerlig, bare vær nøye med service)
Lagt inn: 07 nov 2003, 14:14
av Jens P. N024
Saab-motor med registerreim er nytt for meg.....
Lagt inn: 08 nov 2003, 15:10
av Hjelle, N6
Jens P. N024 skrev:Saab-motor med registerreim er nytt for meg.....
firarane har vel kjede, men eg lurer litt på korleis det er med V6-motorane, både V6 2.5 i GM900 og V6 2.0 i 9-5...
Lagt inn: 08 nov 2003, 22:08
av Glenn N101
Hjelle, N6 skrev:Jens P. N024 skrev:Saab-motor med registerreim er nytt for meg.....
firarane har vel kjede, men eg lurer litt på korleis det er med V6-motorane, både V6 2.5 i GM900 og V6 2.0 i 9-5...
Så litt på Electronic parts catalog.
De 4 sylindrede motorene har kjede,ikke rem!
Sekserene så for meg ut som de har reimer,eller muligens drev
De har ivertfall ikke kjede
Lagt inn: 08 nov 2003, 22:58
av Hjelle, N6
9-3 Turbo skrev:Hjelle, N6 skrev:Jens P. N024 skrev:Saab-motor med registerreim er nytt for meg.....
firarane har vel kjede, men eg lurer litt på korleis det er med V6-motorane, både V6 2.5 i GM900 og V6 2.0 i 9-5...
Så litt på Electronic parts catalog.
De 4 sylindrede motorene har kjede,ikke rem!
Sekserene så for meg ut som de har reimer,eller muligens drev
De har ivertfall ikke kjede
Når det gjeld seksarane har dei nok reim.
Og etter det eg veit har alle SAAB-produserte firarar kjede.
Lagt inn: 10 nov 2003, 01:52
av haugan
å bytte motor går på 4 -5 timer
skal du byge om fra 2,0 til 2,3 må du bytte forstiling og motorfester eller så kan du skafe deg veiva i fra en 2,3 å sette i 2,0 bloka de, for 2,0 og 2,3 har samme boring. 2,3 motoren har bare lenger slag lengde
Lagt inn: 10 nov 2003, 08:24
av Gjest
Vet at seksera har reim ,men det er jo opel.........