Fjernlysbryter
Moderator: Moderatorer
- Anders N95
- 1.2 bar
- Innlegg: 294
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger
Fjernlysbryter
Har hatt litt problemer med fjernlys jeg. Først så klikka rele'et. Bytta det og så virka det fint noen dager før det stoppa igjen. fant ut at det va dårlig kontakt i en ledning under sikringsboksen så det ble fiksa. Men så sliter jeg litt igjen. Før, når jeg skrudde på og av fjernlyset så kunne jeg høre et markant *klikk* fra rele'et (eller rundt der en plass). Men nå er dette borte!! ER det da selve bryteren som er gåen? den var litt overfølsom før dette problemet også så.. Tenkte kanskje den var skyld i varmgangen i ledningen og...?? Noen som har noe de vil si til dette? Får kanskje fikse ny bryter hos høggern og se om det vriker da. er det forskjell på disse bryterne fra 1986 mod og til nyere?
Vørterøl og svisker!!
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Glenn N101
- 1,5 bar
- Innlegg: 391
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Narvik
Er du sikker på at det ikke er releet som lurer deg litt?
Tenkte litt på det problemet som jeg hadde med gamlebilen min.
Der kunne jeg noen ganger slå på fjernlys(og hørte det klikket)
men når jeg skulle dimme ned stod fortsatt fjernlysene på.
Måtte vri om selve lysbryteren på parklys for å få de til å slukke.
Gikk rett på releet ,og du kan tro det satt fast,måtte brekke det ut med skrujern og en stor stygg tang.
Det som befant seg under var en stor smørje med smeltet plast og kabelsko.
Resultat:1ny sikkringsboks og ett nytt rele pluss en hel del av de kabelskoene.
Så var det å klippe en etter en ledning og klemme kabelsko på,og sette den i den nye boksen.......DRITTJOBB
Tenkte litt på det problemet som jeg hadde med gamlebilen min.
Der kunne jeg noen ganger slå på fjernlys(og hørte det klikket)
men når jeg skulle dimme ned stod fortsatt fjernlysene på.
Måtte vri om selve lysbryteren på parklys for å få de til å slukke.
Gikk rett på releet ,og du kan tro det satt fast,måtte brekke det ut med skrujern og en stor stygg tang.
Det som befant seg under var en stor smørje med smeltet plast og kabelsko.
Resultat:1ny sikkringsboks og ett nytt rele pluss en hel del av de kabelskoene.
Så var det å klippe en etter en ledning og klemme kabelsko på,og sette den i den nye boksen.......DRITTJOBB
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Hadde selv en 86 modell 9000. Der var det så mye feil med lysreleet og bryteren til hovedlysene at jeg tilslutt forbikoplet hele greia og satte på et frittstående rele fra en gammel 900. Dette satte jeg framme foran batteriet, og koplet ny sikring og nye ledninger med god dimensjon direkte til lysene. Hentet styrestrøm til den gammeldagse vippebryteren i venstre langlysledning. Strøm til nærlysene hentet jeg fra tilsvarende nærlysledning.
Det som gjør disse gamle langlysbryterne fra 9000 tom. 1986 modell så kompliserte og utsatt for feil, er at det er laget med touch-funksjon for å blinke med langlysene. Ved hardere trykk klikker langlysene på. I tillegg var disse modellene utstyrt med kjørelys sammen parklysene.
Alle modeller fra 87- har ikke denne funksjonen, og er derfor mindre sårbare for feil. I tillegg er sikringer og releer flyttet fram til motorrommet for å spare ledningslengde. Både bryterne, ledningslengden og releene var en svakhet på de første modellene. Settes det inn kraftigere pærer så får man smelting av ledninger og relesokler som beskrevet.
Det som gjør disse gamle langlysbryterne fra 9000 tom. 1986 modell så kompliserte og utsatt for feil, er at det er laget med touch-funksjon for å blinke med langlysene. Ved hardere trykk klikker langlysene på. I tillegg var disse modellene utstyrt med kjørelys sammen parklysene.
Alle modeller fra 87- har ikke denne funksjonen, og er derfor mindre sårbare for feil. I tillegg er sikringer og releer flyttet fram til motorrommet for å spare ledningslengde. Både bryterne, ledningslengden og releene var en svakhet på de første modellene. Settes det inn kraftigere pærer så får man smelting av ledninger og relesokler som beskrevet.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Anders N95
- 1.2 bar
- Innlegg: 294
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger
- Anders N95
- 1.2 bar
- Innlegg: 294
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger