Side 1 av 1

Fjernlysbryter

Lagt inn: 07 nov 2003, 15:26
av Anders N95
Har hatt litt problemer med fjernlys jeg. Først så klikka rele'et. Bytta det og så virka det fint noen dager før det stoppa igjen. fant ut at det va dårlig kontakt i en ledning under sikringsboksen så det ble fiksa. Men så sliter jeg litt igjen. Før, når jeg skrudde på og av fjernlyset så kunne jeg høre et markant *klikk* fra rele'et (eller rundt der en plass). Men nå er dette borte!! ER det da selve bryteren som er gåen? den var litt overfølsom før dette problemet også så.. Tenkte kanskje den var skyld i varmgangen i ledningen og...?? Noen som har noe de vil si til dette? Får kanskje fikse ny bryter hos høggern og se om det vriker da. er det forskjell på disse bryterne fra 1986 mod og til nyere?

Lagt inn: 07 nov 2003, 17:06
av Jørgen N237
Hva som er grunnen og feil vet jeg ikke, men føler meg rimelig sikker på at årsmodell ikke har noe å se på de...

Lagt inn: 07 nov 2003, 18:36
av Børre N17
I flg EPC er det mulig å benytte de om hverandre. :)

Lagt inn: 07 nov 2003, 20:53
av Glenn N101
Er du sikker på at det ikke er releet som lurer deg litt?
Tenkte litt på det problemet som jeg hadde med gamlebilen min.
Der kunne jeg noen ganger slå på fjernlys(og hørte det klikket)
men når jeg skulle dimme ned stod fortsatt fjernlysene på.
Måtte vri om selve lysbryteren på parklys for å få de til å slukke.
Gikk rett på releet ,og du kan tro det satt fast,måtte brekke det ut med skrujern og en stor stygg tang.
Det som befant seg under var en stor smørje med smeltet plast og kabelsko.
Resultat:1ny sikkringsboks og ett nytt rele pluss en hel del av de kabelskoene.
Så var det å klippe en etter en ledning og klemme kabelsko på,og sette den i den nye boksen.......DRITTJOBB

Lagt inn: 10 nov 2003, 15:18
av Trond N47
Hadde selv en 86 modell 9000. Der var det så mye feil med lysreleet og bryteren til hovedlysene at jeg tilslutt forbikoplet hele greia og satte på et frittstående rele fra en gammel 900. Dette satte jeg framme foran batteriet, og koplet ny sikring og nye ledninger med god dimensjon direkte til lysene. Hentet styrestrøm til den gammeldagse vippebryteren i venstre langlysledning. Strøm til nærlysene hentet jeg fra tilsvarende nærlysledning.

Det som gjør disse gamle langlysbryterne fra 9000 tom. 1986 modell så kompliserte og utsatt for feil, er at det er laget med touch-funksjon for å blinke med langlysene. Ved hardere trykk klikker langlysene på. I tillegg var disse modellene utstyrt med kjørelys sammen parklysene.

Alle modeller fra 87- har ikke denne funksjonen, og er derfor mindre sårbare for feil. I tillegg er sikringer og releer flyttet fram til motorrommet for å spare ledningslengde. Både bryterne, ledningslengden og releene var en svakhet på de første modellene. Settes det inn kraftigere pærer så får man smelting av ledninger og relesokler som beskrevet.

Lagt inn: 10 nov 2003, 15:23
av Anders N95
Det er jo 900 jeg har da...

Lagt inn: 15 nov 2003, 13:15
av Anders N95
Menne, finner visst ikke ut av detta jeg.. Noen som har link til en eller annen saab-side der det står alt om fiksing og vanlige problemer? vet jeg har vært inne på en sånn side en gang og finni ut ting.

Lagt inn: 16 nov 2003, 04:29
av Børre N17