Side 1 av 1

og900S (lucas) tung å starte LØST

Lagt inn: 17 mar 2006, 18:22
av Ingvar N629
Jeg har beskrevet problemet før, men tråden har visst blitt borte.

Bilen er treg å starte når den er varm og har stått litt, eller når det er varmt i været. Må kjøres på starteren en god stund før den tenner. Hvis det er mindre enn 8-10 minutter siden den har blitt stoppet, eller hvis det er skikkelig kaldt (< ca -5 grader) starter den med en gang.

Bilen har vært sånn lenge. Check engine tennes hver gang bilen begynner å bli varm.

Jeg hadde en teori om tempgiveren på innsuget, men den er nå byttet, ingen forskjell. Har også byttet tempgiver i termostathuset. Har sjekket vakumslangene. Det hjelper ikke å la den stå et par sekunder med tenninga på før start, slik at bensinpumpa får opp trykk.

Hva i all verden kan det være?? Kan lambdaen ha noe med dette å gjøre? Ev. LMM?

Lagt inn: 20 mar 2006, 16:39
av Ingvar N629
Lite svar å få her, regner med det ikke er så mange som har og900 med lucas?? Finnes det noe på FAQen?? Har ikke fått tilgang til medlemssidene ennå, ser ut til at ting tar litt tid.

Har også et par prosjekt på gang som jeg kunne tenke meg å legge ut under "prosjekt" (med bilder); ombygging av aerokjoler til fire/fem-dørs, samt bygging av dørsider som holder seg i ro og ikke lager lyd på dårlig vei, og som har plass til et større høyttalersystem enn det som får plass i dashbordet.

Dårlig med feilkoder å få ut av bilen min (fant iallfall ikke noe på Saab), så jeg tror nå det er enten BTR eller dysene som lekker bensin (er jo resttrykk på 2,8 bar i systemet når motoren ikke går), slik at den blir tungstartet med varm motor. Passer også godt med at den starter lett dersom den stoppes og så startes igjen innen ca 10 min. Skal feilsøke dette så snart jeg får tid, mest sannsynlig til helga.

Lagt inn: 20 mar 2006, 17:28
av Hjelle, N6
Er ikkje overbefolka med Lucas her nei, min T16 har rett nok Lucas, heldigvis utan feil :) Ligg heller ingenting om det på FAQ ang. feilsøking.
Men denne er kjekk å ha når en plundrar litt med Lucas; sjølv om eg ikkje er heilt sikker på om alle verdiar stemmer heilt her :|. Gjorde ihvertfall ikkje det då eg plagast litt forrige sommar. Ligg litt måleverdiar på bla. LMM.
Ellers kan du kanskje finne noko på Townsend.

Lagt inn: 20 mar 2006, 18:46
av Ingvar N629
Takk for tips, selv om det meste av det alt er printa ut...

Lagt inn: 20 mar 2006, 19:12
av Tor N12
Har som sagt verkstedbøkened som du kan få låne... kom også på at jeg har et sett med nye dyser liggende til Lucas, ikke spør meg hvorfor.... :wink:

Lagt inn: 20 mar 2006, 19:47
av Ingvar N629
Konge! De dysene kan det godt hende at du blir kvitt!! Skal feilsøke litt, kontakter deg på PM hvis jeg trenger dem!!

Er det bentley du har? Eller Saab?

Lagt inn: 20 mar 2006, 21:16
av Tor N12
Ingvar N629 skrev:
Er det bentley du har? Eller Saab?
Orginale Saab verkstedhåndbøker 8)

Lagt inn: 26 mar 2006, 07:42
av Ingvar N629
Har byttet BTR, ble ikke bedre. Fant ut at det ikke var trykk i systemet da jeg skrudde av BTRen, så da er det vel lekkasje i den ene eller den andre enden, mao dyser eller enveisventilen i bensinslangen ved pumpa.

Lagt inn: 10 apr 2006, 10:58
av Ingvar N629
JAAA! Etter bytte av spredere ble problemet borte, og bilen starter med en gang! Takk til TT som hadde spredere liggende, jeg får vel betale for dem en dag også..!

Lagt inn: 10 apr 2006, 15:35
av KongerudN344
Hadde akkurat samme "problemet" med gamle SAAB'en jeg også... Fant aldri ut av det, ikke at jeg gjorde noen stor innsats for å finne ut av det men...

Hadde vel egentlig sprederene i bakhodet, men ble aldri bytta... Har litt inntrykk av at en del gamle SAAB'er er sånn jeg :D

Lagt inn: 10 apr 2006, 18:40
av Pål N526
har samme problem med min:P jeg har bosh lh 2.2, men det er vel samme prinsipp på de systemene.. har en tomgang som dropper noe heeelt syykt når bilen er varm og startes.. kan det wære dysene??

Lagt inn: 10 apr 2006, 20:55
av Ingvar N629
Datapaal N526 skrev:har samme problem med min:P jeg har bosh lh 2.2, men det er vel samme prinsipp på de systemene.. har en tomgang som dropper noe heeelt syykt når bilen er varm og startes.. kan det wære dysene??
Det er lett å sjekke om de lekker. La bilen stå et par timer, og skru av banjokoblinga på fuelrailen. Hvis det ikke spruter skikkelig, er det ikke trykk, og da lekker det et sted. Resultatet blir at bilen blir tungstartet når den er varm, og den vil få en tomgang som enten er for høy (går for fett), eller for lav fordi den druknes. Jeg hadde både høy og lav tomgang, litt ettersom.

Ellers kan du jo sjekke tomgangsventilen din.

Lagt inn: 10 apr 2006, 23:21
av Pål N526
Ingvar N629 skrev:
Datapaal N526 skrev:har samme problem med min:P jeg har bosh lh 2.2, men det er vel samme prinsipp på de systemene.. har en tomgang som dropper noe heeelt syykt når bilen er varm og startes.. kan det wære dysene??
Det er lett å sjekke om de lekker. La bilen stå et par timer, og skru av banjokoblinga på fuelrailen. Hvis det ikke spruter skikkelig, er det ikke trykk, og da lekker det et sted. Resultatet blir at bilen blir tungstartet når den er varm, og den vil få en tomgang som enten er for høy (går for fett), eller for lav fordi den druknes. Jeg hadde både høy og lav tomgang, litt ettersom.

Ellers kan du jo sjekke tomgangsventilen din.
har måler, så det jeg skal sjekke er om trykket synker etter stopp? ang. tomgangregulator, så har bare jeg et sånnt "bi-metall" som styrer et spjeld.. er sånn på alle de gamle modellene av saab 900("i" 8v/turbo og noen 16v/turbo)

Lagt inn: 11 apr 2006, 01:17
av Ingvar N629
Datapaal N526 skrev:
har måler, så det jeg skal sjekke er om trykket synker etter stopp?
Jepp