Side 1 av 1
Drivaksler ved understellsbytte
Lagt inn: 19 mar 2006, 09:53
av alex_ander3@hotmail.com
Hjelp meg å få litt klarhet i dette..
Jeg har altså det gamle understellet (1987). Har nå komplett sett med spindler og bremser og alt..
Det jeg mangler er drivaksler. har jo det gamle settet som er på bilen nå. fra det gamle understellet. Er det noe sjangs for at jeg kan bruke de drivakslene jeg har på bilen nå? Jeg skal ha de store klokkene på girkassa..
Lagt inn: 20 mar 2006, 00:37
av Pål N526
de drivakslingene du har nå, er mndre i diameter, etter som jeg husker fra min overhaling.. må nok få tak i et par "nye"
Lagt inn: 22 mar 2006, 09:53
av alex_ander3@hotmail.com
ok. Kjedelig da..
Er det noen som har drivaksler fra 4/108 som vil bytte mot 4/114,3 Gir litt i mellomlegg også selvfølgelig
Hadde vært til stor hjelp..
Lagt inn: 22 mar 2006, 10:14
av Pål N526
jeg er ganske så sikker på at boltsirkelen ikke har noe med akslingene å gjøre.. det er drivknuten som er anderledes i fra 88-.. rett meg hvis jeg tar feil.. eneste forskjellern på de etter som jeg kunne se, var et den var tykkere i "splinsen".. det er bare å dra på en hugger å se etter en 900 med tykkere akslinger enn det du har..
Lagt inn: 22 mar 2006, 18:23
av alex_ander3@hotmail.com
kom til å huske en ting, når jeg byttet drivaksel i fjor, så fikk jeg en drivaksel fra en 90 modell og900. Da måtte jeg banke av noe som var presset på akslingen hans for at den skulle passe til min..
NOEN SOM VIL LEGGE INN BILDER FRA EPC INN HER, så vi ser forskjeller. Har ikke det på dataen på skolen:)
Lagt inn: 22 mar 2006, 20:15
av Surbotaab N369
alex_ander3@hotmail.com skrev:kom til å huske en ting, når jeg byttet drivaksel i fjor, så fikk jeg en drivaksel fra en 90 modell og900. Da måtte jeg banke av noe som var presset på akslingen hans for at den skulle passe til min..
NOEN SOM VIL LEGGE INN BILDER FRA EPC INN HER, så vi ser forskjeller. Har ikke det på dataen på skolen:)
hei.
Har ikke EPC, men når jeg bygde om prosjektet mitt til 88--> bremser så brukte jeg de gamle drivakslene, tror de skal være samme sålenge spindlene dine ikke kommer fra en bil med ABS?
Kan noen bekrefte-avkrefte dette?
Lagt inn: 22 mar 2006, 23:00
av Ronny_N169
Drivakslene har samme delenr. i EPC, så man får jo anta at de da er like

Drivknuten og medbringer er forskjellige.
Lagt inn: 23 mar 2006, 14:13
av Pål N526
akslingene som sitter på min 900 t16 er tykkere en de som står på de fleste 8 ventilerne..
Lagt inn: 23 mar 2006, 21:27
av alex_ander3@hotmail.com
gul900_N169 skrev:Drivakslene har samme delenr. i EPC, så man får jo anta at de da er like

Drivknuten og medbringer er forskjellige.
Vil du legge ut et bilde av drivakselen fra EPC. Lettere å se hvem del jeg måtte demontere da..
Lagt inn: 23 mar 2006, 22:16
av Ronny_N169
Datapaal N526 skrev:akslingene som sitter på min 900 t16 er tykkere en de som står på de fleste 8 ventilerne..
Tror du har rett, men at de "nye" akslingene står oppført som erstatningsdel for noen eldre modeller, noe sånt, orket ikke lese allt

. Ett par PDF utskrifter av akslinger 86-89 og 89->
http://home.online.no/~niande/diverse/a ... nummer.pdf
http://home.online.no/~niande/diverse/a ... ummer2.pdf
Lagt inn: 24 mar 2006, 00:49
av Pål N526
mener å huske (husker mye) at splinsen på stjerna er har en større diameter på 16v, men splinsen ute med drivknuta er den samme på begge 2..
Lagt inn: 24 mar 2006, 08:43
av Petter 900 T
Skiller på år, ikke modell. T16 eller I, samme aksel.
Dette har vært oppe før!, Søk så får du svar
Petter
Lagt inn: 24 mar 2006, 09:25
av alex_ander3@hotmail.com
http://www.saabturboclub.net/forum/view ... drivaksler
Har søkt igjen og ikke blitt noe klokere. Har funnet ut at drivakslene ble forandret i 1987. Min bil er en 1987 modell, og tror jeg har de store indre drivknutene i hvertfall.
Sånn som det ser ut så, så ser det ut som at jeg kan bruke drivakslene som sitter på bilen nå.
MEN, jeg fikk en drivaksel av min kamerat. Det var fra en 90 modell. Og den passet ikke. Husker ikke helt hva det var, men det var en metallbit som jeg måtte varme opp og slå av. Da ble den lik mine drivaksler. Det er denne metallbiten som lurer på. Eller så hadde alt vært greit.
Noen som vil hjelpe meg og oppklare. Jeg gjør mitt beste

Lagt inn: 24 mar 2006, 11:33
av Tor N12
alex_ander3@hotmail.com skrev:. Det er denne metallbiten som lurer på. Eller så hadde alt vært greit.
Var ikke det bare den taggete ringen til abs'n da?
Lagt inn: 24 mar 2006, 13:48
av alex_ander3@hotmail.com
JAAAA, det var det veit du

Tuuusen takk... Da slipper jeg få enda en utgift! konge!