Side 1 av 1

k-jetronic

Lagt inn: 12 nov 2003, 17:24
av Lars_N289
Hei! Lurer på hva som regulerer kaldstartsventilen, og hvor lendge den skal gå, på k-jetronic innsprøytnigssytemet til 900. Det er noe som heter tremokontakt, er det den? Har testet spenningen på kontakten til kaldstartsventilen, får ikke fram noe spenning.

Mvh Lars Johan

Lagt inn: 12 nov 2003, 22:17
av Kristian N70
k-jetronic er vel 8v innsprutet hvis jeg ikke tar feil?

Isåfall: I fremkant av toppen/blokka ((husker ikke helt) retning radiator..) sitter det en giver som ligner på den som giveren som sitter på radiatoren, mener det er i underkant av inntaket til kjølesystemet... Hvis den er gåen kan kaldstartsventilen bli stående oppe hele tiden.

Da jeg trodde min var gåen fikk jeg låne en på SAAB for å prøve. Den koster ca 700 (!!)kr. ny og byttes på mistanke om at denne er gåen.

(Kanskje det går å sette strøm på den, legge den i vannbad og øke temperaturen for så å måle om den endrer på seg?)

Eller finn en på høggern og prøv!

Rett meg noen nå hvis jeg er helt ute og går kveldstur...!

Lagt inn: 12 nov 2003, 22:57
av Lars_N289
ja de høres vel rimelig det, det sitter en slik føler under termostaten. I mit tilfellet går ikke kaldstartsventilen i det hele tat, men det kan vel skje begge deler. At den går hele tiden, eller ikke i det hele.

Lagt inn: 13 nov 2003, 10:56
av Frode N073
jeg koblet like så godt av kontakten på selve kaldstartsventilen.
merket ikke store (hvis noen) forkjellen. kanskje noen omdreininger ekstra med startmotoren ved kald motor. den skal visst ikke ha noen annen funskjon enn litt ekstra bensin i (kald) start øyeblikket.

Lagt inn: 13 nov 2003, 17:26
av Lars_N289
ok. Har litt problem me å starter den når d er kalt ute.+at den går bare på 2/3 sylidere et pr minutt, så kommer de andre inn. Det er ikke noe galt med dyser eller tenningskabler, plygger.

Lagt inn: 13 nov 2003, 18:12
av Anders N95
lassis70 skrev:ok. Har litt problem me å starter den når d er kalt ute.+at den går bare på 2/3 sylidere et pr minutt, så kommer de andre inn. Det er ikke noe galt med dyser eller tenningskabler, plygger.
Ok...Hos meg er det nesten omvendt. den kommer som et skudd når det er kaldt og motoren er kaldt. Men hvis den er sånn halvvarm er den skikkelig motvillig og går litt på 3 syl....

Lagt inn: 13 nov 2003, 18:44
av Børre N17
På en 900T8 som jeg hadde før, hadde samme symtom, 2-3 syl som kald, ok som varm. Den hadde en sprekk i topplokket... :?
Forsvinner det kjøleveske på'n?

Lagt inn: 13 nov 2003, 20:27
av Glenn N101
Prøv å se om du kan få lånt deg en styretrykksventil!
Det høres ut som det er den som ikke fungerer ordentlig.
Den er forholdsvis dyr,ca 3-4000 kroner mener jeg den kostet,så det kan være greit å få lånt og prøvd i tilfelle.
Har vært borti 2 Sabber med dette symtomet,og begge ble bra etter at denne ble byttet.
Blant disse er gamlebilen min.
Tror jeg har liggende en som jeg skrudde av en bil som stod hos høggern
Har ikke prøvd den,da den første jeg monterte fungerte.
Hvis jeg finner den kan du få den hos meg,har ikke bruk for den!
Bare si hvor jeg skal sende den hvis du vil ha den!
Du kan også sjekke tilkoblingene på bensinpumpa,om det er irr på disse,er kanskje lite trolig,men det kan faktisk også være en årsak.
Dette var det faktisk en Saab mekaniker som tipset meg om!

Lagt inn: 15 nov 2003, 01:09
av Lars_N289
Takk for gode tips! Har funnet litt av probelemet. Kontakten til tenningsmodulen var så eiret at det så vidt var kontakt. kom seg etter at jeg fikk pusset litt der. Nå går den på alle cylinderne, men er litt tungstartet. Tror det er noe galt med akkumulatoren, bruker en fra en opel, i tilleg har jeg montert den i motorummet,ikke bak med tanken. Den starter fint når den er kald. men visst den går seg varm, og jeg sløkker den, er det vanskelig å få start meg en gang. Kommer ett lite nykk, så visst jeg trykker inn gassen kommer den. Men er jeg for sen med å trykke den inn, må jeg vente 2min før jeg får start igjen.