Side 1 av 1
Dempere til Saab..
Lagt inn: 22 mar 2006, 11:16
av matrox N522
Hvilke dempere anbefaler dere til min og9-3 ?
Skulle helst hatt noen som er litt mer "fleksible" enn koni dempere.
Hadde koni på min gamle ng900, og det ble egentlig litt for stivt på vinteren. Men veldig bra på sommeren da
Noen forslag?
Lagt inn: 22 mar 2006, 12:43
av Lars E. N378
sachs/eibach var jo i hirsch sitt utvalg da de solgte understell til bilen din.. Mer komfortalbelt enn koni, men allikvel LANGT over original følelse i stivhet. ellers har jeg hørt mindre positive ting om bilstein til "våre" biler.. MRK: Alt dette har blitt meg fortalt, da jeg har spurt mange om samme spm.. jeg kjøpte koni...
Lagt inn: 22 mar 2006, 15:34
av matrox N522
hehe, jupp.
Får se hva andre her mener. Men ender sikkert opp med det utpå sommeren

Lagt inn: 22 mar 2006, 16:30
av TurboRoger_N486
Tenkte på nye dempere til min 9-5... mange sier at koni blir for stivt. Originalt skal de ha neste 3.000 pr demper foran og 1800 for bakdemperne pr stk - til den prisen er det uaktuelt å kjøpe originalt (finner vel bedre dempere andre plasser?)
Lagt inn: 22 mar 2006, 17:34
av matrox N522
Koni er litt for stivt nå som våren faller på, da "tæla'n" i bakken begynner å forme vegene
Men veldig morsomt på sommeren.
Synd de ikke er enda litt mer fleksible/stillbare...
Fikk en noe ubehagelig opplevelse i en Toyota Hiace her om dagen også.
Var på vei ut hos en "bruker", og satt der å tusla i 80-90km/t, også var det plutslig ei jævla stor dump i vegen jeg ikke så tidsnok.
Da fikk blodpumpa det travelt i noen sekunder

Lagt inn: 22 mar 2006, 17:48
av Magnus N592
Har Bilstein på min 2003 9-5, sammen med H&R fjærer, og er faktisk meget godt fornøyd med dette. Bilen er stiv, men ikke ubehagelig, og har fungert fint nå i vinter selv med 225/45-17. Takler ruglete asfalt meget godt! MEN, har ikke prøvd andre merker på min (foruten originalt), så kan ikke si noe konkret i forhold til bl.a. Koni. OG 9-3 er jo en annen bil også da..
Mvh
Magnus
Lagt inn: 22 mar 2006, 18:13
av Kongpetrus
Har Bilstein på på cab`en i kombinasjon med Eibach progressive fjærer. Har til gode å kjøre en mer ballansert bil.
Fjærene er vel halve opplevelsen.... (?)
Lagt inn: 22 mar 2006, 20:05
av Lars E. N378
som sagt; jeg har blitt dette fortalt, og det var at bilstein lager knallbra dempere til Saab, men gm900/9/3 har visst et chassioppsett originalt bilsteindemperne ikke gikk alt for bra oppimot. For bilen er jo ikke kompromissløs, nøyaktig og stiv i utgangspunktet, spesielt ikke framme..
Lagt inn: 23 mar 2006, 01:00
av Aero1990
Kongpetrus skrev:Har Bilstein på på cab`en i kombinasjon med Eibach progressive fjærer. Har til gode å kjøre en mer ballansert bil.
Fjærene er vel halve opplevelsen.... (?)
HVordan er progressive fjærer fra Eibach? Hva betyr at de er progressive? Har fått anbefalt Eibach-fjærer, men har ikke bestemt meg for noe ennå. Hvem forhandler EIbach i Bergensområdet, eller kanskje internett er tingen?
Jeg ønsker noe stivere fjærer særlig bak enn de gamle originalfjærene som står på bilen nå. (900 Aero 1990) Tror neppe jeg vil ha fjærer som senker bilen siden den er allerede svært lav syns jeg. Syns bilen blir altfor lav særlig bak med litt last, tror nok fjærene er blitt litt mykere og kortere med tiden, er ikke det vanlig?
Forresten noen som har erfaring med luftlempere bak i tilleg til de vanlige demperne, slike som monteres inni fjærene. Saab forhandlet disse en gang men de er sikkert utgått. Disse kan vel sikkert fås uoriginalt?Mener dette må fungere bra hvis man har mye last i bilen og sliter med for lav bil bak. Eller er lastefjærer enklere og bedre da?
Lagt inn: 23 mar 2006, 09:07
av Kongpetrus
Aero1990 skrev:Kongpetrus skrev:Har Bilstein på på cab`en i kombinasjon med Eibach progressive fjærer. Har til gode å kjøre en mer ballansert bil.
Fjærene er vel halve opplevelsen.... (?)
HVordan er progressive fjærer fra Eibach? Hva betyr at de er progressive? Har fått anbefalt Eibach-fjærer, men har ikke bestemt meg for noe ennå.
Det tekniske kan andre svare på, men at de er progressive oppleves som myk og komfortabel ved normal kjøring og "gocart lignende" ved aktiv kjøring.