Oppgjenging, løsgjenger eller hva?
Moderator: Moderatorer
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Innlegg: 838
- Registrert: 16 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag
Oppgjenging, løsgjenger eller hva?
Sliter litt med framgangen på prosjektet nå, og fikk ikke noe svar i prosjekttråden tidligere, og prøver derfor her.. Det er i høyeste grad et teknisk spm..
Skulle løsne grenrøret fra blokka for en tid tilbake, og selv med masse rustløser og god tid sat en god lunk i rommet røyk to av boltene... Har nå forsøkt borret disse ut med grisepikker, og det gikk ikke. Deretter borret jeg ut boltene med 8mm hull..
Så kjøpte jeg meg gjengesett før helga, for å gjenge opp dette 8mm hullet. Fikk hjelp av en kar på Torshov Bilrekvisita, kjøpte 8mm hss borer, for å gjenge opp til m10.. Problemet oppsto i det jeg skulle gjenge opp. Hadde vel fått rimelig ok spor/gjenger i ca 5mm innover, da det på en returvridning glepper til, og sporene glattes ut.. Ringte en bilmekaniker-kompis som sa at jeg skulle 8,5mm bor til m10. Dette hadde han i en håndbok. Så da borret jeg opp resten til det, og hadde på nytt god tro.. igjen glepper gjengetappen, denne gang på tur innover, og rillene/gjengene er igjen utglattet. JA, jeg har gjenget før, JA jeg bruker skjæreolje, og JA, gjengetappen er like fin..
Så nå står jeg her, med et hull som er ca 10 mm stort, forbanna på alt, alle og meg selv, småsliten og med lua i hånda til alle STCN'ere..
Har noen hjelp? Og om noen i trønderbataljonen kan noe selv, eller kjenner noen som kunne vært til hjelp praktisk skal jeg betale godt for dette, bare jeg kommer videre snart!
Sliten hilsen
Lars E.
Skulle løsne grenrøret fra blokka for en tid tilbake, og selv med masse rustløser og god tid sat en god lunk i rommet røyk to av boltene... Har nå forsøkt borret disse ut med grisepikker, og det gikk ikke. Deretter borret jeg ut boltene med 8mm hull..
Så kjøpte jeg meg gjengesett før helga, for å gjenge opp dette 8mm hullet. Fikk hjelp av en kar på Torshov Bilrekvisita, kjøpte 8mm hss borer, for å gjenge opp til m10.. Problemet oppsto i det jeg skulle gjenge opp. Hadde vel fått rimelig ok spor/gjenger i ca 5mm innover, da det på en returvridning glepper til, og sporene glattes ut.. Ringte en bilmekaniker-kompis som sa at jeg skulle 8,5mm bor til m10. Dette hadde han i en håndbok. Så da borret jeg opp resten til det, og hadde på nytt god tro.. igjen glepper gjengetappen, denne gang på tur innover, og rillene/gjengene er igjen utglattet. JA, jeg har gjenget før, JA jeg bruker skjæreolje, og JA, gjengetappen er like fin..
Så nå står jeg her, med et hull som er ca 10 mm stort, forbanna på alt, alle og meg selv, småsliten og med lua i hånda til alle STCN'ere..
Har noen hjelp? Og om noen i trønderbataljonen kan noe selv, eller kjenner noen som kunne vært til hjelp praktisk skal jeg betale godt for dette, bare jeg kommer videre snart!
Sliten hilsen
Lars E.
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X
1995 Saab 900 SET - X
- Troll R
- Overload!!!
- Innlegg: 1275
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N02
- Bil: saab 9-3 sc troll r
- Kontakt:
jeg har gjenget en del og erfaringen sier at det som står i boken er etter perfekte forhold hvor allt sitter spent fast i søyleborrmaskin .
når du skal gjenge for hånd hadde jeg antaglig borret med 9 mm borr og gjenget med 10 mm gjenge tapp .
driver til daglig med kraner og repp av disse så der må man bare finne en løsning på plassen, som regel uten slike håndbøker derfor har jeg funnet min egen metode for dette ved og bruke 1 mm mindre borr enn gjenge tappen ... selv om boken sier noe annet ...
+ at her gjelder det vel gjenger i støpegods.
mvh
lkp
når du skal gjenge for hånd hadde jeg antaglig borret med 9 mm borr og gjenget med 10 mm gjenge tapp .
driver til daglig med kraner og repp av disse så der må man bare finne en løsning på plassen, som regel uten slike håndbøker derfor har jeg funnet min egen metode for dette ved og bruke 1 mm mindre borr enn gjenge tappen ... selv om boken sier noe annet ...
+ at her gjelder det vel gjenger i støpegods.
mvh
lkp
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....
9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....
9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
- Troll R
- Overload!!!
- Innlegg: 1275
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N02
- Bil: saab 9-3 sc troll r
- Kontakt:
men han snakker om blokka da ikke toppen ....TGM N363 skrev:er vel alu i toppen ja
eller tar jeg feil ?
lkp
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....
9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....
9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Oppgjenging, løsgjenger eller hva?
Ja Lars,Lars E. N378 skrev:
Så nå står jeg her, med et hull som er ca 10 mm stort, forbanna på alt, alle og meg selv, småsliten og med lua i hånda til alle STCN'ere..
Har noen hjelp? Og om noen i trønderbataljonen kan noe selv, eller kjenner noen som kunne vært til hjelp praktisk skal jeg betale godt for dette, bare jeg kommer videre snart!
Sliten hilsen
Lars E.
Vi är nog en del som någon gång har hamnat i just den här situationen, du har all min sympati.
Jag hoppas därför att du inte uppfattar mina kommentarer som kommande från någon besserwisser, ( jag har inte ens någon mekanikerutbildning.)
Gängsläpp i aluminium är svårt. Generelt gör jag så här.....
Borrar upp ett relativt litet hål i bulten och slår in grispicken med hammare ( hårdt ) Det är en annurlunda modell, i stället för gängor är den närmast kvadratisk med skärande kanter och med betydligt lägre " stigning" jämfört med den runda gängade som vanligtvis används. Jag tror att en viktig skillnad är att den just slås in, därmed blir det en rörelse i bulten som lättare släpper... Grispicken sitter pga de skärande kanterna stenhårt och därmed kan man lägga rejält med kraft på när bulten skall ut.
Borrningen är superviktig och måste vara helt centrerad så inte gängorna skadas.
Men jag har aldrig misslyckats med att få ut en bult på detta viset...
OM man får skada på gängorna ändå, kommer steg 2. Då tar jag fram mitt Helicoil gängsett, borrar ( helst i fiksatur ) upp med föreskriven diameter och gängar upp med deras specialgängtappar. De avverkar mindre än man tror och går lätt att gänga upp med. Slutligen appliceras nya stålgängor med specialverktyget.
Jag tror själv att den fyrkantiga grispicken samt Helicoils väl avvägda system är skälet till att jag numera inte längre tycker avbrutna bulter är något stort problem.
Men inget av detta löser dina problem. Innan jag hittade de ovan nämnda verktygen råkade jag några gånger ut för ditt problem, satt med alldeles för stort hål och allmän förtvivlan. Lyckades då träffa en gammal gubbe som kunde fylla hålet med svets ( fråga mig inte något om legeringar och liknande, men han kunde något som ingen annan kunde ), borrade upp hålet och satte dit Helicoil ( det var så jag hittade verktyget )
Måste ju finnas någon som kan något liknande nu ochså - gubben är inte tillgänglig längre - han lagar nog Saabar i himlen nu för tiden.
På utombordaren ( mkt aluminiumgängor ) har jag löst problemet ett par gånger med sånt där " flytande metall ", borrat upp i överdimension, gängat i detta ( för att få bättre fäste ) och sedan fyllt med metall.
Därefter har jag borrat igen, nu i rätt Helicoil-dimension och satt ditt lösgängor. Fungerar utmärkt flera år senare. Kanske en möjlighet för dig med ? Obs att det finns olika kvaliteter beroende på vilket metall du arbetar i.
Detta blev långt, men jag tänkte att du nog inte alls är ensam om problematiken, kanske tipsen kan vara bra för andra ochså som inte kommit så långt ut i olyckan som du.
Håller tummarna för att du får fixat det.
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Innlegg: 838
- Registrert: 16 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag
gjenger
Hvis du skal gjenge M10 gjenger, borer du med 8,5 uansett!
Ville ikke boret med 9,0 mm iallefall, da får du dårlige gjenger...
Hvis det er i aluminium di skal gjenge i, skal du iallefall ikke bruke større gjengebor!!
Hvis hullet nå er 10mm, kan du jo gjenge opp til M12!
Gjengebor etter tabellen til det er 10,2, så da er det bare å kjøre på!
(hvis du kan gå opp til 12mm skruer da...)
Hvis ikke er det gjengeinnsats som blir løsningen...
Husk at det er forskjellige gjengetapper, noen beregnet for gjenge helt i bunn, og noen tapper for å begynne gjengingen med..
Kanskje du gjenget med en bunntapp når det gikk galt?
Kanskje Tore Østhus på Autotrim, kan hjelpe deg!?
Eller, han kan hjelpe deg, hvis han har tid...)
Ville ikke boret med 9,0 mm iallefall, da får du dårlige gjenger...
Hvis det er i aluminium di skal gjenge i, skal du iallefall ikke bruke større gjengebor!!
Hvis hullet nå er 10mm, kan du jo gjenge opp til M12!
Gjengebor etter tabellen til det er 10,2, så da er det bare å kjøre på!
(hvis du kan gå opp til 12mm skruer da...)
Hvis ikke er det gjengeinnsats som blir løsningen...
Husk at det er forskjellige gjengetapper, noen beregnet for gjenge helt i bunn, og noen tapper for å begynne gjengingen med..
Kanskje du gjenget med en bunntapp når det gikk galt?
Kanskje Tore Østhus på Autotrim, kan hjelpe deg!?
Eller, han kan hjelpe deg, hvis han har tid...)

Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: gjenger
Det tenkte jeg også på men Lars sitt problem er at toppen sitter på motoren og bilen er langt fra kjørbar...Vesto skrev:
Kanskje Tore Østhus på Autotrim, kan hjelpe deg!?
Eller, han kan hjelpe deg, hvis han har tid...)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Ta toppen från sugmotorn om du har den kvar.
Byt till turbomotorns kammar, det är bara dom som skiljer...
Eller behåll sugkammarna, dom är lite vassare! hehe
Mvh Anders
Byt till turbomotorns kammar, det är bara dom som skiljer...
Eller behåll sugkammarna, dom är lite vassare! hehe

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Innlegg: 838
- Registrert: 16 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag