Side 1 av 1

Girolje

Lagt inn: 14 nov 2003, 00:10
av banes
Hei !

Skal bytte girolje på min 9000 16v 88 mod. ( 5 tr, manuell)
Siden jeg ikke har instruksjonsboka lurte jeg på om noen kunne fortelle meg hvilken olje jeg skal bruke å hvor mye som går på et skift ??

Håper noen kan hjelpe meg :wink:

Lagt inn: 14 nov 2003, 10:14
av Trond N47
Vanlig mineralolje 10W40.
Jeg kjøper den hos SAAB-forhandler og får samme olje som benyttes originalt. Sikkert ikke noe i veien med andre merker, men bruk ikke billigoljer på girkassa, da den skal vare lengre enn motoroljen.

Lagt inn: 14 nov 2003, 12:37
av Øyvind
Hei, hvis du finner en måte å få ut den gamle oljen på så vil jeg jerne vite det. Jeg har skiftet olje noen ganger på 9000 kasse og har ikke funnet noen god måte å gjøre det på. Kanskje det er noe nandre på forumet som har en god og enkel! løsning på dette ?

Lagt inn: 15 nov 2003, 15:24
av Gjest
noen har avtapingsplug og noen har det ikke, har du ikke avtapingsplug må du demontere venstre innerskjerm og demontere dekslet på enden av girboxen siter med ca 10 stk skruer 12mm kop

Lagt inn: 17 nov 2003, 09:19
av Øyvind
Det er ikke noe deksel på 9000 kassene, det går ann å dra ut indre drivknute fra diff huset. Men detter er ikke så snart gjort, og kreveer litt utstyr. Girkassene etter 96 har avtapningsplugg.
Har vurdert å bruke drill på kassen og sette i en skrue etterpå, men det er liksom litt drøyt.

Lagt inn: 19 nov 2003, 18:39
av banes
Hei !
Takker for mangen gode svar men lurer fortsatt på om noen vet hvor mye olje det går på et skift ???

Tenkte å bruke Statoil sin 10-40 mineralolje , regner med at dette skulle går bra

Skal heller komme tilbake med hvordan vi løser avtappingen, skal også skifte lager og tetninger på venstre sida på kassa å regner med at meste parten av olja kommer rennende ut når vi har demontert.

Håper på svar :wink:

Lagt inn: 20 nov 2003, 09:20
av Øyvind
Hei du trenger ikke å vite akkurat hvor mye olje som skal på, da du har peilepinne som sitter fast i påfyllingstroppen. Men jeg tror det går i overkant av 2 liter på den. Drar du ut lagret på venstre side renner all oljen ut, så den er grei. Husk at du må ha skikkelig utstyr for å dra ut lagersetet på venstre side.

Lagt inn: 20 nov 2003, 15:24
av Gjest
Er det ikke like greit å suge ut oljen via peilehullet? Passer man på å få slangen helt ned i bunnen, bør man få med seg det meste av oljen.

På mine 900 bruker jeg kun syntetisk olje på girkassen. (QS eller SAAB's egen)
Gir en mye mer smidig kasse, spesielt på vinterstid.

Lagt inn: 20 nov 2003, 15:45
av Hjelle, N6
Anonymous skrev:Er det ikke like greit å suge ut oljen via peilehullet? Passer man på å få slangen helt ned i bunnen, bør man få med seg det meste av oljen.

På mine 900 bruker jeg kun syntetisk olje på girkassen. (QS eller SAAB's egen)
Gir en mye mer smidig kasse, spesielt på vinterstid.
Sian vi pratar 900 og girolje, kva måte er den beste å bytte på der?
Må bytte girolje (og motorolje for den del) når han kjem ut av opplag tenkjer eg.

Lagt inn: 20 nov 2003, 15:55
av Kristian N70
bare å skru ut pluggene i bånn det, gearet er 12mm umbrako...

Lagt inn: 20 nov 2003, 16:41
av Gjest
Ikkje på '93 900, der e pluggen borte vekk. Løys skruane til diff. dekselet i bakenden av kassa, og oljen renn ut (bør ver varmkjøyrt for å få oljen tynn og fin, slik at han renn)

Mineralsk 10-40 funkar greit, men bytt minst kvar 40.000 km, eller ein gong i året. Oljen som renn ut lignar da mest på Coca-Cola med glitter.

Det samme gjeld egentlig servostyringa og, bytt servoolje minst på kvar 40.000 eller ein gong i året. Bruk Saab sin eigen servoolje, og ikkje bland den med andre, for då blir det graut.

Hvis ikkje du gjer dette, vil korkje girkassa eller servostyringa gå lenger enn 200-250.000 uten å bli kaputt.

Møttemjøl racing, for tida ikkje innlogga.

Re: Girolje

Lagt inn: 20 nov 2003, 16:52
av Øystein Strøm N141
banes skrev:Hei !

Skal bytte girolje på min 9000 16v 88 mod. ( 5 tr, manuell)
Siden jeg ikke har instruksjonsboka lurte jeg på om noen kunne fortelle meg hvilken olje jeg skal bruke å hvor mye som går på et skift ??

Håper noen kan hjelpe meg :wink:
Er et innlegg på STCS om oljer:
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=25234
http://www.ebb.se/oljerek.html

Lagt inn: 21 nov 2003, 10:31
av Øyvind
For det første kan man ikke blande sammen råd for 9k kasser og 900, da det er to forskjellige verdener. For det andre skla man IKKE bruke syntetisk olje på 9k kasser, hvis man ikke er 100% sikker på hva man gjør.
Jeg har prøvd å suge ut oljen via peilepinnen, problemet er at man ikke får slangen helt ned i diff huset. Dermed blir den delen av olje med bunnfall liggende i gjen. På gamle 9k kasser uten peilepinne er det en nivåplugg ved siden av spedometerdrevet, via denne får man en slange ned i diffen og får sugd ut nesten all oljen. Men ettersom det her er snakk om en bil fra -88 vil dette ikke være et alternativ.
Man kan eventuelt skifte olje i flere omganger slik at oljen slom ligger i gjen fortynnes. Men man får dessverre aldrig ut bunnfall av kassen, slik som på 900 med avtapningsplugg.