Hva har skjedd med clutchen vår???

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 151
Registrert: 13 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Hva har skjedd med clutchen vår???

Legg inn av frankrp » 02 apr 2006, 21:19

I det jeg kjørte inn i garasjen i kveld skjedde ett eller annet med clutchen. Pedalen kom ikke ut igjen, og girspaken satt fast! Jeg trakk pedalen ut igjen med hånda uten problem, og trykket den inn igjen. Nå fikk jeg satt girspaken i fri. Trykket clutchpedalen inn igjen, og den forble inne. Jeg kunne igjen trekke ut pedalen manuelt uten problem... Før dette har jeg ikke merket noe spesielt med gir-clutch-systemet

Dette ser ut som det kan føre til jordskjelv i vår privatøkonomi, men bilen må på veien igjen før vi får familieforøkelse.

Hva kan ha skjedd, og må det et clutchbytte til?
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Hva har skjedd med clutchen vår???

Legg inn av Jørgen N237 » 02 apr 2006, 21:42

frankrp skrev:I det jeg kjørte inn i garasjen i kveld skjedde ett eller annet med clutchen. Pedalen kom ikke ut igjen, og girspaken satt fast! Jeg trakk pedalen ut igjen med hånda uten problem, og trykket den inn igjen. Nå fikk jeg satt girspaken i fri. Trykket clutchpedalen inn igjen, og den forble inne. Jeg kunne igjen trekke ut pedalen manuelt uten problem... Før dette har jeg ikke merket noe spesielt med gir-clutch-systemet

Dette ser ut som det kan føre til jordskjelv i vår privatøkonomi, men bilen må på veien igjen før vi får familieforøkelse.

Hva kan ha skjedd, og må det et clutchbytte til?
Høres ut som hovedsylinderen.. Lett å bytte selv, betalte ca. 1200-1500 kr da jeg byttet på gamlebilen (1990 9000)
Styrer med DAB og AUX

frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 151
Registrert: 13 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Legg inn av frankrp » 03 apr 2006, 06:39

Tusen takk for et kjapt svar!

Det hørtes litt bedre ut enn 10.000-12.000 som det vil koste å bytte hele clutchen hos Saab! Jeg får håpe at det ikke er noe mer kostbart enn dette, og at det er like enkelt på en 97 mod 9000CSE som på din 90 mod 9000.

Hvor enkelt er det egentlig? Selv har null erfaring med slik mekking, men jeg har en far som mekker en del på veteransaaber.


Har noen en arbeidsbeskrivelse i digitalt format? Det er mulig det står noe i Haynes-boka, men den er på et ukjent sted i flyttelasset :(
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 03 apr 2006, 06:45

Hovedsylinderen ligger rett over pedalene, du ser den oppunder der.. Er om jeg ikke husker feil 2 skruer og to slanger.. Clutchen må luftes etterpå, her finner du mange metoder ved å bruke søk funksjonen..
Styrer med DAB og AUX

frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 151
Registrert: 13 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Legg inn av frankrp » 03 apr 2006, 06:52

Nå høres dette plutselig ikke så ille ut, som når jeg sto der med en clutchpedal som ikke kom ut igjen! :)

Er det noen tester jeg kan gjøre for å verifisere at det er denne som må byttes, eller må jeg bare kjøpe ny hovedsylinder og prøve?
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 151
Registrert: 13 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Legg inn av frankrp » 03 apr 2006, 18:51

Har muligens funnet feilen. En slange som var sprukket framme i motorrommet. Den heter "Stålomspunnen kopplingsslang" hos Speedparts. Den kommer fra/går til hovedkoblingssylinderen.
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 03 apr 2006, 18:58

Her er link til bilxtra's katalog.
De har et veldig greit lufteverktøy til clutch og bremser.
Finnes på side 10.
http://www.bilxtra.no/Documents/Side%20115-148.pdf

Det er "i".
Jeg har en slik selv.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 151
Registrert: 13 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Legg inn av frankrp » 03 apr 2006, 20:11

Der var det mye spennende! jeg har absolutt null verktøy til bilmekking, og må alltid låne av andre. Så jeg må bygge meg opp en anstendig forråd over tid...

Jeg skal lage en egen tråd der jeg spør hva jeg bør anskaffe av verktøy, siden jeg trenger masse tips.
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 04 apr 2006, 14:45

skjedde samme på min..bare at jeg måtte bytte slavepumpa som sitter INNI girkassa av alle steder..så da ble det litt mer mekking enn antatt..saabhuset ensjø skulle ha ca12000kr for jobben uten deler..
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 151
Registrert: 13 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Legg inn av frankrp » 04 apr 2006, 18:24

9000 er ikke noen koselig bil når det blir problemer i de regionene. Man bør jo ha skrudde en god del tidligere for å ha erfaring til å prøve seg på dette selv. For vår del ville operasjoner i clutch- girkasseregionen føre til en lang periode uten bil, og/eller en tur til banken for å finansiere et bilverksted...
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 04 apr 2006, 23:34

frankrp skrev:9000 er ikke noen koselig bil når det blir problemer i de regionene. Man bør jo ha skrudde en god del tidligere for å ha erfaring til å prøve seg på dette selv. For vår del ville operasjoner i clutch- girkasseregionen føre til en lang periode uten bil, og/eller en tur til banken for å finansiere et bilverksted...
samme her..huff..og når man først skal bytte en ting så må man som regel bytte alt annet...skulle bare bytte slavepumpe jeg..nå endte jeg opp med ny clutch,slavepumpe,ryggelysbryter,måler for speedometer,røret som er overstyrestaget,drivakselmansjetter,hjullagre...

huff..jeg hater saab...
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 05 apr 2006, 07:02

wicky skrev: huff..jeg hater saab...
:evil: :evil:
Hva er det du sier!!
Sist redigert av Pål N526 den 05 apr 2006, 07:42, redigert 2 ganger totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 apr 2006, 07:06

wicky skrev:huff..jeg hater saab...
unødvendig å si slik her inne vel?


(Datapaal - se litt på "quotinga" di du.. :wink: )

frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 151
Registrert: 13 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Legg inn av frankrp » 05 apr 2006, 07:27

Heisan Datapaal, nå må du ikke putte orda i feil munn her! :evil: :wink:
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 05 apr 2006, 09:29

Hva er det Datapaal har quotet galt?? :? Har lest gjennom flere ganger, finner ikke feilen, er jeg blitt dum eller?? :oops: :?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Svar