Plugge EGR

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Plugge EGR

Legg inn av Jon Magnus N251 » 03 apr 2006, 09:42

jeg fjerner nå EGRen på min T8.

Hviken plugg og hvor får jeg tak i den? (øverst på innsuget)

under insuget borret jeg opp hullet og gjenget med M14, men hvor får jeg kjøpt M14 skru?
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 04 apr 2006, 08:11

vil du si at det er noen ulempe at den er der? du får kjøpt m14 bolter overalt der de har skruer og lignende.. kan også bare dra på et verksted, så ordner det seg nokk:D bare husk å ikke skru bolten sånn overdrevent hart(alu), og ikke så langt inn(lager turbulens i luftstrømmen).
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 04 apr 2006, 13:14

M14 er en ukurrant dimensjon, derfor har de den ikke alle plasser de selger skruer, bare noen som har.

er en del år siden den virket uansett, så hvorfor ha den der?

tingstads og tess hadde det som trengtest, og bolten vil bli kappet i passende lengde :wink:

dessuten:
http://www.saabturboclub.net/forum/view ... hlight=egr
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 15 jun 2006, 08:13

Hvordan ble dette? Merket du noe forskjell?

Hvor mye har denne egentlig å si for avgassene? Jeg tror jeg vil gjøre det samme. Greit å fjerne ting jeg ikke har bruk for.. :)

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Legg inn av RuneDK » 16 jun 2006, 15:38

Man kan ikke køre på udstødnings-gas! ;)
Jeg har kappet min på karburator motoren, og den er også blevet kappet nu da jeg er ved at lave den om til t8

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 16 jun 2006, 15:44

Sveiseapparat er tingen! :wink: hehe...!

Men er det noen av dere som har kommet igjennom EU-kontroll med borttagen EGR ventil?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 16 jun 2006, 15:52

Griffin N430 skrev:Sveiseapparat er tingen! :wink: hehe...!

Men er det noen av dere som har kommet igjennom EU-kontroll med borttagen EGR ventil?
ville du heller sveiset igjen hullene? Vet ikke helt hvordan jeg skal løse det der enda.. :)

Men jeg er også veldig interessert i å vite om noen har fått avgassproblemer med dette.. :roll:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 16 jun 2006, 17:38

Ingen problemer med avgassene etterpå hvis bilen er i ok stand.
Jeg gjorde dette både på min gamle 900t16 og på min 86 9000t og begge gikk glatt igjenom kontrollen hos biltilsynet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 16 jun 2006, 20:06

Hva er EGR-ventil? hvor sitter den? går bilen bedre hvis jeg fjerner denne?:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jun 2006, 20:09

oddiN108 skrev:Hva er EGR-ventil? hvor sitter den? går bilen bedre hvis jeg fjerner denne?:)

mvh oddi
Sitter på eldre biler for å bruke avgassene "om igjen", er et miljøtiltak.
Du har ikke sånn på bilen din oddi.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 17 jun 2006, 19:44

Somregel så er det ingen vits i å fjærne EGR-ventilen... Da denne i 99% av tilfellene enten er sota igjen eller er "stamm" i stengt stilling.... Men det gjør da ingenting å blokke den når det gjelder avgass-værdiene da det ikke er noen merkbar forskjell med og uten den... (testa dette på min goe gamle 900`a med gasser som faktisk(!!!) EGR-ventilen/systemet funka på....)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 17 jun 2006, 20:13

Surbotaab N369 skrev:Somregel så er det ingen vits i å fjærne EGR-ventilen... Da denne i 99% av tilfellene enten er sota igjen eller er "stamm" i stengt stilling....
Grunnen til at jeg fjernet den var at den på begge bilene rustet opp og motoren dermed trakk falskluft..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 18 jun 2006, 01:43

Jeg har egentlig ingen annen grunn til å fjerne den enn følgende. Ingen vits i å ha slike ting der, som ikke har noen hensikt. (men om den virker, kan det ihvertfall ikke skade å fjerne den. I verste fall får du vel en halv hest ekstra :wink: )

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 18 jun 2006, 12:51

Den jeg fjernet var sotet igjen, så forskjellen blir vel minimal. Fjernet den bare for å få det ryddigere i motorrommet, få bort unødvendige ting. Men har ikke montert det insuget jeg plugget enda, blir når jeg setter på den nye insprøytninga senere i sommer, så jeg vet det ikke, men ser i alle fall ryddigere ut når den er borte! :)
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Svar