Side 1 av 1
Servotrøbbel, '00 9-3 2.0L SE
Lagt inn: 07 apr 2006, 21:54
av Martin Aronsen
Hei.
Virker som at jeg må ha ny servopumpe. Med mindre det er noen som har hatt samme symptomene som meg.
Når man dreier på rattet, kommer det en kraftig vibrasjon, motorlyden er også anderledes.
Var hos en kar nå som så på det, og han mente at det var pumpa.
Sjekket også på SpeedParts, og en ny en koster 4500,- - rabatt.
Men om dette kan løses uten å kjøpe ny pumpe, så hadde det vært flott.
Eller kjøpe en brukt pumpe.
Mvh, Martin
Lagt inn: 08 apr 2006, 03:06
av Saab900STCR
SDCC har brukte servopumper.
Köp en från en 9-5, dom är lika på utsidan, men dom som blev montert på 9-5 ska vara bättre enligt expertisen i sverige.
Mvh Anders
Lagt inn: 08 apr 2006, 15:17
av Martin Aronsen
Men trenger jeg virkelig hele pumpa.
Ingen som har vært borti dette tidligere?
Og er det farlig å kjøre med den slik den er nå? For servoen funker jo, det bare vibrerer noe grusomt når bilen står i ro.
Lagt inn: 08 apr 2006, 15:23
av Saab900STCR
Vibrationer är aldrig bra.
Vad sker om en av slangarna som går till pumpen inte tål vibrationer?
Servo-olja över hela motorn inklusive den varma turbon och exos.
Jag tror att servo-olja brinner ganska bra...
Mvh Anders
Lagt inn: 08 apr 2006, 17:10
av Martin Aronsen
Turbo har jeg forsåvidt ikke.
Får ta en telefon til huggern, kanskje han har noen Saaber der.
Passer evnt 900-pumpe til min motor?
Lagt inn: 08 apr 2006, 18:53
av Saab900STCR
Ja, en pump från en Ng900 (1994-1998) passar den också!
Mvh Anders
Lagt inn: 12 apr 2006, 20:08
av Martin Aronsen
Nå har jeg vært å hente ei pumpe til ng900 på skroten, så helt fin ut, og det ser tom ut som den passer.
Men hvordan går man fram når man bytter servoen?
Lagt inn: 13 apr 2006, 12:01
av Saab900STCR
Skruva loss den gamla och byt.
Först tar du bort multiremmen som driver servo, vattenpump, dynamo, men du lyfter bara av den från servo pumpen!
Hur du lossar den står i instruktionsboken.
Lossna oljeslangarna till servopumpen.
Du behöver bara lossa dom på själva pumpen.
Var försiktig när du gör det så inte en massa servo-olja rinner ut.
Det är hydraulikolja och den är skadlig för all färg!
Sen är det bara att skruva loss den gamla pumpen.
Sätt dit den nya pumpen.
Skruva på slangarna till styrservo-oljan.
Sätt dit multiremmen.
Stara motorn, kör inte!
Se till så att locket på styrservo behållaren är på hela tiden när motorn går annars kan det skvätta ur servo-olja.
Nu kommer pumpen att låta lite eftersom den inte har noe olja i sig.
Stoppa motorn och fyll på servo-olja.
Starta motorn igen och vrid ratten till sina ändlägen flera gånger så du får ur all luft ur systemet.
Fyll på mer olja om det behövs.
Lycka till!!
Mvh Anders
Lagt inn: 20 apr 2006, 18:07
av Martin Aronsen
Det viste seg heldigvis at dette ble dekket av 2 års delegaranti
Så da blir bilen fraktet til Alta på søndag. Så fikser de den når de får pumpa og tid
