Hvor mye leverer sprederne?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Hvor mye leverer sprederne?

Legg inn av Ingvar N629 » 08 apr 2006, 18:14

Hvor mye leverer disse sprederne: nr 787235 (står på), Saab-nr 7872351 (står på etiketten på emballasjen), sprederne er svarte med orange ring, og skal passe til og900 turbo 91-93 med lucas.

På min bil står orginalspredere med grønn ring (90 mod turbo (S) med lucas), men disse lekker, og spørsmålet er da om jeg kan bruke de med orange ring? Det kan da ikke skille mye??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 apr 2006, 18:45

7872351 er ihvertfall dysene som Lucas M91-> brukar. Lucas-numeret er D1152EA. Har desverre ikkje informasjon om kapasitet på dysene.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 08 apr 2006, 18:51

Det måste vara Saabs eget nr du har där.
Se på andra sidan av spridaren om det finns ett 10 siffrigt nr där.
Det är bosch nr som är intressant om man vill veta hur mycket en spridare klarar att ge.
Hittar du det, så sänd mig ett Pm, så ska jag finna ut vad dom klarar.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 apr 2006, 21:35

Det er vel Lucas som har levert dysene, alt medan vi snakkar om eit Lucas-innsprøytningssystem (CU14).
7872351 er SAAB-nummeret, D1152EA er Lucas-nummer på dysa.

Det som er spesiellt med Lucas er då at en må bruke lavohmige dyser, då motstanden skal være rundt 2-3ohm etter det eg huskar, på eit LH-system er vel motstanden til dysa rundt 15 ohm?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 apr 2006, 07:49

Hjelle, N6 skrev:Det er vel Lucas som har levert dysene, alt medan vi snakkar om eit Lucas-innsprøytningssystem (CU14).
7872351 er SAAB-nummeret, D1152EA er Lucas-nummer på dysa.
Ja, D1152EA står det på den andre sida.
Bilde
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 09 apr 2006, 08:30

Er på litt usikker is nå, men jeg mener å ha hørt at de med grønn rand skal levere mer enn de med orange rand. Er litt snodig dette, siden de med grønn sitter pa lavtrykkeren og de med orange på fulltrykkeren.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 apr 2006, 11:52

Kristian N70 skrev:Er på litt usikker is nå, men jeg mener å ha hørt at de med grønn rand skal levere mer enn de med orange rand. Er litt snodig dette, siden de med grønn sitter pa lavtrykkeren og de med orange på fulltrykkeren.
I verkstedhandboka står det at det er same dyse på alle M91, M92 og M93, uavhengig av ltt/ftt. M90sine dyser har Lucas-nr 73356 og SAAB-nr 7485022. M90 har og CU14.0, M91-> har CU14.1
Ang. kapasiteten til dysene er det berre oppgitt at Lucas skal ha minimun 145ml/30sek, står ingenting om kapasiteten på dei ulike dysene.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 apr 2006, 13:37

Fikk en pm fra Saab900STCR, han mener de gir ca 260 cc. De med grønn ring gir vel 263 cc, så jeg prøver dem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 09 apr 2006, 20:02

Hjelle, N6 skrev:
Kristian N70 skrev:Er på litt usikker is nå, men jeg mener å ha hørt at de med grønn rand skal levere mer enn de med orange rand. Er litt snodig dette, siden de med grønn sitter pa lavtrykkeren og de med orange på fulltrykkeren.
I verkstedhandboka står det at det er same dyse på alle M91, M92 og M93, uavhengig av ltt/ftt. M90sine dyser har Lucas-nr 73356 og SAAB-nr 7485022. M90 har og CU14.0, M91-> har CU14.1
Ang. kapasiteten til dysene er det berre oppgitt at Lucas skal ha minimun 145ml/30sek, står ingenting om kapasiteten på dei ulike dysene.
Har du mulighet til å sjekke om det er samme LMM og CU på full/lavtrykk på M91-93?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 apr 2006, 20:25

Alle 900 med Lucas har same LMM (Lucasnr.: 73350, SAABnr.: 8977621), når det gjeld CU-versjon har M90 14.0, M91-M93 har 14.1.

Same sak med styringsboksa, M90 har ein sort, M91-M93 har ein annan felles sort. Sovidt eg kan sjå skil det ikkje mellom ltt/ftt. Einaste som skil er om bilen har kat. eller ikkje når det gjeld styringsboksa.

Styringsboks;
M90 med kat; L: 80105/84905 SAAB: 8789661/8977939
M90 utan kat; L: 84940 SAAB: 9117789

M91-M93 med kat; L: 80147 SAAB: 7872336
M91-M93 utan kat; L: 80146 SAAB: 7872328

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 apr 2006, 22:40

Nå har jeg byttet dyser, og de gir nok nøyaktig like mye bensin. Bilen går som før, bortsett fra at tomgangen nå ligger på rundt 750o/min istedenfor 1000. Kan vel tyde på at det var litt drypping fra de gamle dysene. Bilen startet med en eneste gang, noe den ikke har pleid å gjøre, men jeg skal vente med jubelen til jeg har kjørt litt med den i morra.

En forskjell jeg la merke til på dyser med orange kontra grønn ring, er at de med grønn ring har hullet på "ut-siden" lengre inn i dysa. Mulig det gir en bredere bensinsky?
Hjelle, N6 skrev:Alle 900 med Lucas har same LMM (Lucasnr.: 73350, SAABnr.: 8977621), når det gjeld CU-versjon har M90 14.0, M91-M93 har 14.1.

Same sak med styringsboksa, M90 har ein sort, M91-M93 har ein annan felles sort. Sovidt eg kan sjå skil det ikkje mellom ltt/ftt. Einaste som skil er om bilen har kat. eller ikkje når det gjeld styringsboksa.

Styringsboks;
M90 med kat; L: 80105/84905 SAAB: 8789661/8977939
M90 utan kat; L: 84940 SAAB: 9117789

M91-M93 med kat; L: 80147 SAAB: 7872336
M91-M93 utan kat; L: 80146 SAAB: 7872328
Jeg har styringsboks med CU-versjon 14.1 i min bil, men det er en 90-modell!
Har også en styringsboks til overs, hvis noen trenger. Nr 7872336
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 apr 2006, 18:52

Då kan en vel ikkje sjå vekk ifrå at oransjedysene er dei "rette" i bilen din, alt medan du har 14.1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 apr 2006, 20:59

Rett og rett, ble nå levert ny med grønne.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar