Side 1 av 1

ventilløftere og tenningsbank

Lagt inn: 11 apr 2006, 09:02
av viggo N355
Hei, har en 9k t16, 86 mod som har vært noe rar på turbotrykket, til tider får jeg bare litt over grunnladetrykk, men rundt neste sving kan det være helt ok igjen, trodde det kunne være en kontakt feil etsted, men fant ikke noe.
etter at tenningsbank dioden ble montert, viser det seg at det er banking som gjør til at trykket er slappt. motoren har tidvis ventiltikk (rimelig kraftig) kan dette bli registrert som tenningsbank?? bankelampa begynner å blinke ved grunnladetrykk av og til, og neste gang jeg tykker på gassen kan trykket gå opp til 1,2 uten no tennings bank, (bilen er chippet+++) har også prøvd å bytte bankesensor uten at det ble no forskjell...
Tips??
viggo

Lagt inn: 11 apr 2006, 11:41
av ut218
Fordeleren virker som den skal? Det er jo en sånn vakum og trykkstyrt vridning av tenningstidspunktet på fordeler. Kan hende at dette ikke fungerer rett.

Lagt inn: 11 apr 2006, 12:53
av Tor N12
Bankesensoren registrerer ventiltikkinga som tenningsbank.
Skift løftere eller prøv med innvendig motorvask/dieselvask så er du nok kvitt problemet. 8)

Lagt inn: 17 apr 2006, 18:35
av skilpaddaN287
Sjekk jordinga til magnetventilen. Hvis det er kontaktfeil her får du sånne symptomer( det var dette som plaga min bil i lang tid)

Lagt inn: 21 apr 2006, 16:03
av viggo N355
takk for tips . da var omsider ventilløfterene byttet, og motoren høres ut som den skal, har ikke fått prøvd bilen så mykje enda, men turbo trykket virket ganske bra i dag tidlig. angående vacum opptrekket til tenninga,, skal dette bare virke en vei? eller skal den regulere andre veien ved trykk?
viggo

Lagt inn: 22 apr 2006, 08:19
av viggo N355
joda, ikke no turbofusk nå lenger, men syntes bilen vart noe slapp etterpå... kan det være mulig å montere kamkjede en tann feil på nedre hjul og få slik feil??? motoren går ellers helt greitt, turbotrykk ser ok ut, men likevel er det dårligere bunndrag etc...
viggo

Lagt inn: 22 apr 2006, 14:34
av Pål N526
ja, det går an å bomme med ei tann. det var det gjort med min bil.. det skal være 15 ledd mellom de 2 hjula..

Lagt inn: 25 apr 2006, 07:00
av viggo N355
joda, jeg hadde greid å montere en tann feil, kammene var rett, men en tann feil i forhold til veiva. med det resultatet at motoren ble ganske slapp.