Side 1 av 1

900 2,1 motor

Lagt inn: 11 apr 2006, 09:57
av Peter
Og900 2,1 motoren, hva er egentlig forskjellen på denne og vanlig 2,0?

Erdenne motoren dårligere enn 2,0-en siden ingen bruker denne til trimming, bare enkelte deler fra den?

På forhånd takk.

Lagt inn: 11 apr 2006, 10:32
av Griffin N430
2,1l motoren (B212) har større borring enn den vanlige B202 motoren, samt annen topp og innsug med bedre "flow"

Grunnen til at den ikke blir brukt til trimming er vel at den har såpass høy kompresjon, og at det er vanskelig å få tak i "orginale" saab lavkompresjonsstempler som passer den borringa...

Men det er mange som bruker topp og innsug fra B212 på sin B202 ved trimming. Dette passer rett over...! Er også samme toppen på den gamle 9000 motoren (B234, "longhead")

Lagt inn: 11 apr 2006, 11:33
av ut218
Mener å ha hørt at selve sylinderveggen i 2,1 liter er noe forsterket siden den er borret mer opp. Noen som nevnte det på stcs.

Lagt inn: 11 apr 2006, 11:43
av Mortimer-N18
Det er en annen støp i 2,1liter blokka, så den har mindre kjølekanaler rundt sylindrene slik at det kjøler dårligere, men den har like tjukke sylindervegger som 2literen. Det er noen i Sverige som bruker denne blokka å trimme på for å få 2,4 og 2,5liters motor. Vet også om en heftig motor som har beholdt volumet på 2,1liter.

Så det går ann, men det er bedre å bruke en 2liter med bare toppen og innsuget fra 2,1. Da slipper du å bruke tusenhvis av kroner på stempler og råder for å få det til å passe i tillegg til at du får bedre kjøling i en 2 liter. Noe som er ganske essensiellt hvis du skal ha en motor som holder en stund.

Lagt inn: 11 apr 2006, 17:16
av Hjelle, N6
SAAB testa vel ut denne motoren med turboladding, dei kom vel fram til det Mortimer skriv, altså at motoren fikk for dårlig kjøling.

Grunnen til at den er lite brukt er nok at en får mykje større effektauke ved å bruke ein tolters turbomotor enn å fille med å håre opp 2.1-en.