Side 1 av 1
Problemer med saab 9000 motor
Lagt inn: 11 apr 2006, 23:20
av kevin86
Lagt inn: 12 apr 2006, 00:02
av Saab900STCR
Bild 1) Blendes eller koppla till en lös turbotrycksmåler inne i kupe'n.
Bild 2 och 3) Ska gå en slang med backventil därifrån till vevhusventilationsuttaget på toppdekksel.
Oavsett så är det inte bra att dom står öppna!
Bild 4 och 5) Här är jag osäker!
Det läckaget kan komma sig av en dålig turbo.
Olja blir tryckt från turbo genom IC och sen antingen in i motorn eller ut genom den recirkulerande dumpventilen och det ställe som du menar du har oljeläckage är återföringen av den luft som blivit evakuerad av dumpventilen.
Jag skulle nog ha lossnat slangen mellan luftmassemålern och turbon för att känna om turbon har noe slark!!
Ett turbo-haveri är inte kul, eftersom det kan medföra andra problem.
Bättre och byta medans den är skapligt hel.
Eller det kan vara att tidigare ägare har dragit nya slangar för att skapa vakum i vevhusventilationen.
I det sista fallet så är det helt normalt att oljetåke följer med ut i vevhusventilationen.
Hoppas du förstår!
Mvh Anders
Lagt inn: 12 apr 2006, 00:15
av kevin86
Bild 2 och 3) Ska gå en slang med backventil därifrån till vevhusventilationsuttaget på toppdekksel.
Oavsett så är det inte bra att dom står öppna!
Hva skjer med motoren når den står åpen, eller hva er det som ikke skjer?
Skal på lang tur i morgen:-/
Eller det kan vara att tidigare ägare har dragit nya slangar för att skapa vakum i vevhusventilationen.
Har tørka vekk oljen der og oljen kommer tilbake, så er vell ikke det at han har bytta slanger da? Eller missforstod jeg

Takker uansett for svarene dine, er greit å ha litt oversikt før man drar ut på tur

Lagt inn: 12 apr 2006, 00:26
av Saab900STCR
Du kan få in små mängder støv in i motorn och släpper ut turbotryck om dom 2 står öppna.
Blenda dom två första du och checka oljan med jämna mellanrum under turen!
Jag gissar att du har undertryck i vevhuset i och med att dom slangarna sitter där, så det är inte ett problem just nu.
Men eftersom jag inte är så bra på 9000 så skulle jag ha checkat hur slangarna ska vara dragna och på så sätt försöka räkna ut varför en tidigare ägare dragit om dom.
Lycka till!
Mvh Anders
Lagt inn: 12 apr 2006, 00:36
av kevin86
Saab900STCR skrev:Du kan få in små mängder støv in i motorn och släpper ut turbotryck om dom 2 står öppna.
Blenda dom två första du och checka oljan med jämna mellanrum under turen!
Jag gissar att du har undertryck i vevhuset i och med att dom slangarna sitter där, så det är inte ett problem just nu.
Men eftersom jag inte är så bra på 9000 så skulle jag ha checkat hur slangarna ska vara dragna och på så sätt försöka räkna ut varför en tidigare ägare dragit om dom.
Lycka till!
Mvh Anders
Får broren min til å kjøre til saab i morgen og få henta sånn blinding til den for å måle turbotrykk. Også sjekke pris og nøyaktig hvor slangen skal kobles til=) Men betyr detta at bilen drar dårligere?

Lagt inn: 12 apr 2006, 11:58
av Mortimer-N18
Ved å blende de to hullene så går ihvertfall ikke bilen dårligere. Du lekker ut luft i de hullene når du har trykk i innsuget, så når du tetter de hullene holder jo trykket inne og i teorien går bilen bedre, men du merker nok ikke noe forskjell i praksis.
Bare pass på at du har en vakuumslange med en backventil fra innsuget og opp til veivhusventilasjonen, det er ikke noe morro å få overtrykk i veivhuset da det kan føre til mange ting du ikke vil skal skje...
Men har du den vakuumslangen med backventil der fra før så tett igjen de to hullene, sjekk olja jevnlig og ha en riktig god tur
Mvh
Lagt inn: 12 apr 2006, 12:25
av kevin86
Saab900STCR hjalp meg igår via msn, fant en slange som lå løs i motor rommet som jeg fikk tilkoblet på den ene nippelen, også har jeg blenda den som skulle ha vært til en eventuell turbo trykks måler=)
Også hjalp han meg med å sjekke den slangen her:
Bare pass på at du har en vakuumslange med en backventil fra innsuget og opp til veivhusventilasjonen, det er ikke noe morro å få overtrykk i veivhuset da det kan føre til mange ting du ikke vil skal skje...
Skal bytte to dekk foran også blir det bra:-)
Takk for hjelpen
