Side 1 av 1
Aircondition 9000.
Lagt inn: 14 apr 2006, 21:22
av audun-eg N228
Noen som har peiling på hvor mye det vil koste å reparere defekt aircondition på en 92 mod. 9000? Lekkasje ett eller annet sted. ( Bilen er en U.S mod som betyr at det er kjøleaggregat i bagasjerommet også...)
-Audun
Lagt inn: 14 apr 2006, 21:41
av TGM N363
Det kommer jo helt ant på,han det er, om det er brudd på rør,defekt kompressor osv osv.
Har annlegget vert ettefylt i senere tid? Det kobler ikke inn hvis det er for lite trykk og veske på annlegget.
Men det koster rundt 1400 - 1800 kr å få fylt at vanlig ac annlegg da.
Lagt inn: 15 apr 2006, 22:22
av doc N544
Umulig å si noe om kostnad för anlegget er blitt feilundersökt. Kan jo i prinsipp lekke hvor som helst, og det blir en del rör/slanger og koblinger, specielt når du har extraelement i bagasjen.
Har du flaks er anlegget fyllt med ny miljövennlig gass, ellers blir det til å oppgradere, har du ennu mer flaks er gassen tilsatt lekkasje-markör ( farge ) så det blir lettere å finne evt lekasje.
Vanlige feil er lekkasje i kondensorn ( kjöleren i grillen ) enten ved slangene eller pga steinsprut eller skade på nederste kjöleribbene.
Ett par tusenlapper for kondensorn tilkommer da, evt nye slanger i störrelseorden 1000-1500 kr styck. Men det finns jo en hel del andre deler som kan behöves - og en renovering av ACC-systemet kan iblant bli temmelig dyrt. Ofte lurt å sjekke med andre firmaer enn Saab, tex vanlige kjölefirmaer, eller bilspecialister som ikke sjelden blir billigere.
Men, först som sist, diagnose av feilen må til.
Lagt inn: 17 apr 2006, 22:44
av audun-eg N228
TGM N363 skrev:
Har annlegget vert ettefylt i senere tid? Det kobler ikke inn hvis det er for lite trykk og veske på annlegget.
Ja. Prøvde å etterfylle i fjor sommer, men det varte bare ca. 1 mnd. før det var tomt igjen. Så da er det vel sannsynligvis ikke kompressoren?
Lagt inn: 17 apr 2006, 22:51
av audun-eg N228
doc N544 skrev:Umulig å si noe om kostnad för anlegget er blitt feilundersökt. Kan jo i prinsipp lekke hvor som helst, og det blir en del rör/slanger og koblinger, specielt når du har extraelement i bagasjen.
Har du flaks er anlegget fyllt med ny miljövennlig gass, ellers blir det til å oppgradere, har du ennu mer flaks er gassen tilsatt lekkasje-markör ( farge ) så det blir lettere å finne evt lekasje.
Vanlige feil er lekkasje i kondensorn ( kjöleren i grillen ) enten ved slangene eller pga steinsprut eller skade på nederste kjöleribbene.
Ok. I og med at jeg har prøvd å etterfylle, og det da virket en stund, er det vel ikke selve kompressoren. Annlegget er ikke fylt med miljøgass, så da må jeg vel til et kjølefirma for å få den gamle typen.
Det med kjøleren i grillen er et punkt jeg må sjekke. Takk for tips og råd.
Lagt inn: 18 apr 2006, 18:23
av Hjelle, N6
Det kan meget godt være sjølve kompressoren om gjer at anlegget lek også.
Eg hadde gått og fått tatt ein sjekk av anlegget, dei kan fortelle deg om det er sjølve kompressoren som lek, rør/tilkoplingar eller om det er i kondensator/tørkefilter feilen ligg. Er desverre ingen standardsvar på dette

Lagt inn: 19 apr 2006, 09:48
av audun-eg N228
Ok. Trodde kanskje at det var en var en standardfeil i og med at jeg har inntrykk av at det er en vanlig feil på 9000. Men det er vel bare å bite i det sure eplet og punge ut det det koster.
Lagt inn: 19 apr 2006, 15:04
av Saab900STCR
Firmor som jobbar med kjøleannlegg kan fylla med en gas som spores med blacklight(ultraviolet) för att finna läckage.
Mvh Anders