9-5en min har begynnt å tulle litt

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Narvik

9-5en min har begynnt å tulle litt

Legg inn av Glenn N101 » 15 apr 2006, 13:55

Forbaskede bil altså.
Med hele 4000km på telleren er vi igang.
En rattbryter til ESP en har tatt kveld så det klikker litt når man svinger, fikk Sa La auto konstantert før de pakka sammen sakene sine.
Har fått en sinnsykt reim eller lagerlyd fra den siden reima er når den er kald, høres ut som det kommer ifra servopumpa, men kan vel komme fra reima, var å sprayet litt reimspray på reima og da ble det stillt i ca 3sek før vi var igang igjen.
Og la på 17 tommerene igår, tok meg entur og syntes jeg hørte en turbo snurre, når jeg gir gass javisst gjorde jeg det, merkelig har liksom aldri hørt den tror jeg, og når jeg parkerte høres den også bittelitt når bilen står i drive, forsvinner når jeg setter den i N eller P.
En skremmende tanke om Turbohavari kom jo selvfølgelig snikende, men med så lite km er vel det usansynlig.
Måtte bare skrive av meg lite som svenskene sier, kanskje få litt trøst...
Glenn N101

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 15 apr 2006, 14:13

Mandags bil? :shock:
Får håpe det ordner seg.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 16 apr 2006, 14:28

Hmmm..

Tror faktisk det ikke er så mye "galt" med bilen..
Er ganske vanlig at man hører bitte-litt til turboen, spesielt under litt belastning. Derfor du hører den godt i D, for i N så er ikke motoren belastet, og turboen får ikke bygget opp så mye trykk. I tillegg står jo bilen stille, og ingen andre lyder overskygger "hviskingen" fra turboen! Ved gasspådrag kan det også høres litt, det gjør jeg også, og min har gått 66000km, og skal visst være sånn. Naturlig egentlig, er jo ei vifte som står å snurrer ved VELDIG høyt turtall!

Turbohavari kan komme av to ting (stort sett) : Gammel(dårlig) olje, som smører for dårlig og legger seg som et kokslag på lagerne (en turbo er jo veldig varm, og snurrer veeldig fort enkelt sagt), og det kan gjøre at den skjærer seg rett og slett. Gammel olje inneholder jo mye avfallsstoffer fra eksos, bensin, metall osv. Så bytt olje ofte nok, gjerne hver 10000 km.! Husk også luftfilter, da en turbo er veldig følsom for partikler som kan ødelegge den!

Det andre kan være en produksjonsfeil, og turboen kan da havarere, når vil vel variere? MEN, jeg ville ikke bekymret meg!! Send de en mail (noe skriftlig ihvertfall) så du har dokumentert at du merket noe tidlig, om det skulle vise seg å være en garantisak. Uansett, skulle bli overrasket om det faktisk er noe galt med den..

Når det gjelder ESP-en, så er det vel en ganske "bagatell"sak om en bryter er litt ute av lage og må byttes. Jeg vil tro at det ikke er noe gjenganger når den er byttet!

Når det gjelder reima, så kan den være slitt p.g.a. iskrystaller (i motorrommet er det varmt, står bilen litt så vil det kanskje "fryse" litt på reima av kondens/vann/snø e.l.). Dette vil slite på reima. Bare en teori fra meg dette da, med tanke på vinteren som har vært. Ville fått byttet reima og evt sjekka reimhjulene for slitasje/kanter e.l.

Du kan nok ta det med ro, jeg var veldig lyttende til bilen etter jeg fikk den, og det meste viste seg å ha en "naturlig" forklaring!

En bryter, ei reim, så er du vel der du skal være tenker jeg!! :D

Lykke til!!

Venlig hilsen Magnus

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 16 apr 2006, 18:02

Jo mest sansynlig er det nok det, men man får liksom en tiltakende anelse galskap når en splitter ny bil begynner slik.
Skal ringe til Saab på Sortland på tirsdags morgen.
Glenn N101

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 16 apr 2006, 21:23

Ja, er litt sånn med ny bil..

Kanskje man kan si at en bil har "sjel"? Noen dager merker man ting, noen ukjente lyder man ikke har lagt merke til før, og når man blir obs på lyden, så virker den høyere og man hører den hele tiden!! :D

Men småting har jeg inntrykk av at det er på alle biler!
Far sin splitter nye XC70 som han fikk i desember var det noe småting med, men det er ordnet opp, og han har visst ikke sett noe til "feilene" etterpå. Vet ikke hva det var, han bare konstanterte på telefon at den var på verksted... Hehe, var så stolt over nye Volvoen, så vanskelig å innrømme at det var noe tull.. :lol:

Forøvrig er han IKKE fornøyd med bilen, mangler plass å støtte armene når man kjører (må ha de i fanget), og han er misunnelig på mine doble solskjermer, Night Panel og faktisk setene(!). I tillegg bruker den en del.. (185 hk D5) Bruker mer en min på langkjøring!! Og begge har automat, begge biler veier ca. 1,7 tonn, eneste han har er elektronisk firehjulstrekk, som går på fremhjulene når den ikke trengs..

På jobb har de endel Toyota, og for de som tror de er feilfri.. DET er de ikke!!! Heldigvis har vi eget verksted, vært en del serving på de faktisk. Elektronikk, oppheng, foring/lager, endeledd, dørhåndtak, knirking i interiøret o.l. (ikke alt dette på bare en bil selvfølgelig..).

Foruten bryteren så er du nok bare ute for "down"siden av kjøpet! Først blir man glad og opprømt, så usikker på om man har kjøpt rett bil (etter oil-sludge, turbohavari osv i pressen), så er man kanskje fornøyd igjen, før man blir kjent med bilen og legger merke til nye lyder e.l. og blir urolig igjen osv. Ganske naturlig tror jeg, er mye penger å betale for en norsk statsborger! Er jo den største investeringen man gjør foruten bolig, i tillegg er bil noe man ikke kan tjene penger på! (normalt sett da riktignok..)

Nok en teori etter hva jeg har opplevd selv, og hva mine brødre og venner har sagt om sine bilkjøp! :)

Og viftereimer, de blir slitt og må byttes, når som helst..

("muntre opp, muntre opp")

Få høre hvordan det går på Sortland!

Vennlig hilsen Magnus

Svar