Lucas med underlig feil?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Lucas med underlig feil?

Legg inn av Børre N17 » 18 apr 2006, 20:35

Har kikket på en -92 og900 med fulltrykks Lucas. Bilen har stått siden i fjor høst.
Når vi forsøkte å starte den, var den ikke villig til det, men fylte isteden opp motoren med bensin ihvertfall 2 av sylindrene til det var full stopp.
Prata litt med Kristian i stad, og vi resonerte oss fram til at det kanskje er dysene som har hengt seg i åpen stilling. (er det mulig forresten?)
Har reist derfra nå men det er et stykke ut dit så jeg tenkte høre med folket om noen som har peil på Lucas som har flere ideer...

Hilfe anyone?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 18 apr 2006, 21:16

Bensintrykksregulatoren kan ha røket, bensinen renner rett ned i innsuget...

Selvopplevd på Bosch 2.2...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Legg inn av Viking N1215 » 18 apr 2006, 22:41

Helluen Børre!!

Jeg har eid en slik bil i 5 år tidligere ( nå en annen i klubben som kjører rundt i den)

Selv hadde jeg aldri det problemet du snakker om, MEN tenkte jeg kunne gi deg litt info allikevel, kan jo hende at det hjelper deg litt??

Som Petter sier så kan bensintrykkregulatoren være defekt!!! På min gamle bil ( som forøvrig var en 900s 92 mod med 145 hk), så var bensintrykkregulatoren på 3 bar ! Rest-trykket på bensinsystemet ( om ingenting "lekker" skal etter sigende være 2,8 bar ( avstengt motor)!!
Kan jo være en ide å f.eks måle "rest-trykket" over en liten periode ???

Synker dette KJAPT så tyder jo dette på en lekkasje ( skulle jeg annta)

Ellers så kan du jo sjekke "gass-spjellpotentiometret".. ( selv om det lite trolig er årsaken til det problemet)

Korrekt verdi det er maks 0,4 Volt med tenningen på og med spjellet i "tomgangs-posisjon"!! ( justeres evt ved å løsne på festeskruene og vri selve potentiometret til du får en verdi under 0,4 volt)

Ellers så TROR jeg at det er Lucas Cu 14,1 på den bilen hvilket betyr at du har en "forkopplingsmotstand" ( liten "gull-aktig sak" på Høyre innerskjerm)

Denne er vel med å gi signaler til Dysene ang bensinmengden , så er denne ødelagt, så blir det kaos i systemet!!

Dysene er av såkalt "lav-ohm" typen!

Korrekt verdi på denne "forkoblingsmotstanden" er 2- 3 Ohm

Tja, hva mere kan du sjekke da?? Vel det er jo en ide å sjekke om alt står bra til med vakumslanger selvfølgelig og evt måle Luftmengdemåleren( ikke varmetråd som på Bosch sine utgaver dog)

Korrekt verdi på luftmengdemåleren ved påslått tenning er ( mellom Pin 1-6) er: 330-380 ohm ( mener jeg)

Signal inn ( ifra styre-enheten) til luftmengdemåleren skal være: 0,2 -0,7 Volt ( måles mellom Pin 3 og Jord)

Sånn da har jeg vel ikke mere "tørre fakta" til deg nå!!

Får håpe dette hjelper deg videre på noen måte??

Hilsen Viking!!

Svar