Oil sludge?
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Oil sludge?
Jeg lånte 9-5en til foreldra mine i går, og tenkte jeg skulle sjekke olja. Den var svart og tjukk, med klumper nederst på peilepinnen. Det var også en del beige guffe på pinnen. Oil sludge?? Hvor krise er egentlig dette? Må si jeg fikk meg en overraskelse, for bilen var på service for et par uker siden, og jeg byttet olje på 900en min omtrent samtidig, og olja mi er fortsatt blank!
9-5en er en 2,0t fra 2001, gått 78000km.
Erfaringer, tiltak??
Tenkte jeg skulle ringe forhandleren, men vil gjerne ha noen synspunkter fra dere først.
9-5en er en 2,0t fra 2001, gått 78000km.
Erfaringer, tiltak??
Tenkte jeg skulle ringe forhandleren, men vil gjerne ha noen synspunkter fra dere først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Har ikke spurt, men når bilen er inne til service tar jeg det for gitt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
1000km och oljan är svart med klumpar i?
Check med verksted, antingen har dom inte bytt olja eller så har den nya oljan gjort så att masse avlagringer har lossnat.
Oavsett så hade jag skiftet olje och filter igen, för så ska det inte vara.
Mvh Anders
Check med verksted, antingen har dom inte bytt olja eller så har den nya oljan gjort så att masse avlagringer har lossnat.
Oavsett så hade jag skiftet olje och filter igen, för så ska det inte vara.
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
På Saab-Verdal sa de følgende:
-Oppgradere veivhusventilasjon, 400,-
-Ta av bunnpanna og rense motor innvendig, 2500,-
De ville ikke dekke noe av dette. Så lenge motorgarantien på 8 år gjelder, må det da være i deres egen interesse å stå for dette! Serviceheftet er komplett.
-Oppgradere veivhusventilasjon, 400,-
-Ta av bunnpanna og rense motor innvendig, 2500,-
De ville ikke dekke noe av dette. Så lenge motorgarantien på 8 år gjelder, må det da være i deres egen interesse å stå for dette! Serviceheftet er komplett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ja, slik tenker jeg også. Nå er det min mor som har snakket med dem (det er mine foreldre sin bil), men det er vel ikke lett å diskutere noe man ikke kan noe om. Sikkert lettere for verkstedet å kreve god betaling da, når de like gjerne kunne sagt at "opphengsforkoplingen må byttes, det kommer på 8000. Den er i platina, og uten den vil det skje en ulykke".
Jeg skal ringe dem selv og krangle litt.
Jeg skal ringe dem selv og krangle litt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Jag tror att om bilen är inom den 8 års gränsen så ska vevhusventilationen vara gratis.
Men det är vad jag tror!
Edit: Om oljan ser så illa ut som du säger, så hade jag hävdat att dom inte bytt den.
Samma F vad dom säger.
Den ska inte bli klumpig på bara 1000km!
Mvh Anders
Men det är vad jag tror!
Edit: Om oljan ser så illa ut som du säger, så hade jag hävdat att dom inte bytt den.
Samma F vad dom säger.
Den ska inte bli klumpig på bara 1000km!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Avskrekkende og avskrekkende, å betale 2900 utenom serviceprogrammet for et problem som Saab selv har påtatt seg ansvarte for, synes jeg er ganske ille.KongerudN344 skrev:Uansett om man har litt peiling så kan man liksom ikke begynne å krangle alt for mye heller... Det er jo de som er fagfolk. Syntes jo ikke prisen på å få renset motoren og oppdatert veivhusvent var så avskrekkende da... Men det skal jo selvfølgelig ikke betales...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Nå skjer det ting! Jeg har fått foreldrene mine til å mase litt, og fått dem til å kreve dette på garanti. Plutselig en dag hadde Saab Verdal fått det travelt med å ta inn bilen! De hadde satt av rikelig med tid til å se på den, veivhusventilasjonen skulle byttes gratis, og de var veldig opptatt av hvor mye bilen skulle brukes framover! Det var nesten så de ville fraråde å kjøre langt med den! Lurer på om dette er et nytt fenomen for dem, men at de plutselig har fått litt ny info, og kanskje noen høyre/venstre?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
MELD DERE INN I NAF eller uansett, ta uavhengig naf test som konkluderer om oljen. Ikke la saab skifte den før. Få svart på vitt at det har vært oljeproblemer etter sørvis. Du må for all del få fagfolk på din side. Så slipper du å bli overkjørt av sjefsmekanikeren...
Skynd dere..
Skynd dere..
2002 9-5 Aero automat