Oil sludge?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Oil sludge?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 apr 2006, 20:23

Jeg lånte 9-5en til foreldra mine i går, og tenkte jeg skulle sjekke olja. Den var svart og tjukk, med klumper nederst på peilepinnen. Det var også en del beige guffe på pinnen. Oil sludge?? Hvor krise er egentlig dette? Må si jeg fikk meg en overraskelse, for bilen var på service for et par uker siden, og jeg byttet olje på 900en min omtrent samtidig, og olja mi er fortsatt blank!
9-5en er en 2,0t fra 2001, gått 78000km.

Erfaringer, tiltak??

Tenkte jeg skulle ringe forhandleren, men vil gjerne ha noen synspunkter fra dere først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 19 apr 2006, 22:44

Hur långt har bilen gått efter service?
Det ska inte vara klumpar i oljan!
Byt olja!
Det gula guffe som du får på pejlepinnen är helt normalt.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 apr 2006, 10:32

Den har gått ca 1000 km etter service.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 20 apr 2006, 12:22

Hmmm, og verkstedet hevder å ha bytta olje?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 apr 2006, 12:30

Har ikke spurt, men når bilen er inne til service tar jeg det for gitt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 20 apr 2006, 15:15

1000km och oljan är svart med klumpar i?
Check med verksted, antingen har dom inte bytt olja eller så har den nya oljan gjort så att masse avlagringer har lossnat.
Oavsett så hade jag skiftet olje och filter igen, för så ska det inte vara.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 apr 2006, 15:23

På Saab-Verdal sa de følgende:

-Oppgradere veivhusventilasjon, 400,-
-Ta av bunnpanna og rense motor innvendig, 2500,-

De ville ikke dekke noe av dette. Så lenge motorgarantien på 8 år gjelder, må det da være i deres egen interesse å stå for dette! Serviceheftet er komplett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 21 apr 2006, 15:27

Skriv ett brev till SAAB norge.
Jag syns dom borde stå för det i förebyggande syfte.
Men det är jag det!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 21 apr 2006, 16:04

Saab900STCR skrev: Jag syns dom borde stå för det i förebyggande syfte.

Helt enig med deg, men må nok vente til motoren raser så koster dem mye mer... Det er nemlig forbudt å tenke innen servicenæringen her i landet... Sunn fornuft finnes ikke lenger, dessverre....

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 apr 2006, 16:42

Ja, slik tenker jeg også. Nå er det min mor som har snakket med dem (det er mine foreldre sin bil), men det er vel ikke lett å diskutere noe man ikke kan noe om. Sikkert lettere for verkstedet å kreve god betaling da, når de like gjerne kunne sagt at "opphengsforkoplingen må byttes, det kommer på 8000. Den er i platina, og uten den vil det skje en ulykke".

Jeg skal ringe dem selv og krangle litt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 21 apr 2006, 17:03

Uansett om man har litt peiling så kan man liksom ikke begynne å krangle alt for mye heller... Det er jo de som er fagfolk. Syntes jo ikke prisen på å få renset motoren og oppdatert veivhusvent var så avskrekkende da... Men det skal jo selvfølgelig ikke betales...

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 22 apr 2006, 00:14

Jag tror att om bilen är inom den 8 års gränsen så ska vevhusventilationen vara gratis.
Men det är vad jag tror!
Edit: Om oljan ser så illa ut som du säger, så hade jag hävdat att dom inte bytt den.
Samma F vad dom säger.
Den ska inte bli klumpig på bara 1000km!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 22 apr 2006, 09:11

KongerudN344 skrev:Uansett om man har litt peiling så kan man liksom ikke begynne å krangle alt for mye heller... Det er jo de som er fagfolk. Syntes jo ikke prisen på å få renset motoren og oppdatert veivhusvent var så avskrekkende da... Men det skal jo selvfølgelig ikke betales...
Avskrekkende og avskrekkende, å betale 2900 utenom serviceprogrammet for et problem som Saab selv har påtatt seg ansvarte for, synes jeg er ganske ille.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mai 2006, 10:35

Nå skjer det ting! Jeg har fått foreldrene mine til å mase litt, og fått dem til å kreve dette på garanti. Plutselig en dag hadde Saab Verdal fått det travelt med å ta inn bilen! De hadde satt av rikelig med tid til å se på den, veivhusventilasjonen skulle byttes gratis, og de var veldig opptatt av hvor mye bilen skulle brukes framover! Det var nesten så de ville fraråde å kjøre langt med den! Lurer på om dette er et nytt fenomen for dem, men at de plutselig har fått litt ny info, og kanskje noen høyre/venstre?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 09 mai 2006, 14:15

MELD DERE INN I NAF eller uansett, ta uavhengig naf test som konkluderer om oljen. Ikke la saab skifte den før. Få svart på vitt at det har vært oljeproblemer etter sørvis. Du må for all del få fagfolk på din side. Så slipper du å bli overkjørt av sjefsmekanikeren...
Skynd dere..
2002 9-5 Aero automat

Svar