Side 1 av 2
Oil sludge?
Lagt inn: 19 apr 2006, 20:23
av Ingvar N629
Jeg lånte 9-5en til foreldra mine i går, og tenkte jeg skulle sjekke olja. Den var svart og tjukk, med klumper nederst på peilepinnen. Det var også en del beige guffe på pinnen. Oil sludge?? Hvor krise er egentlig dette? Må si jeg fikk meg en overraskelse, for bilen var på service for et par uker siden, og jeg byttet olje på 900en min omtrent samtidig, og olja mi er fortsatt blank!
9-5en er en 2,0t fra 2001, gått 78000km.
Erfaringer, tiltak??
Tenkte jeg skulle ringe forhandleren, men vil gjerne ha noen synspunkter fra dere først.
Lagt inn: 19 apr 2006, 22:44
av Saab900STCR
Hur långt har bilen gått efter service?
Det ska inte vara klumpar i oljan!
Byt olja!
Det gula guffe som du får på pejlepinnen är helt normalt.
Mvh Anders
Lagt inn: 20 apr 2006, 10:32
av Ingvar N629
Den har gått ca 1000 km etter service.
Lagt inn: 20 apr 2006, 12:22
av Macgeier
Hmmm, og verkstedet hevder å ha bytta olje?
Lagt inn: 20 apr 2006, 12:30
av Ingvar N629
Har ikke spurt, men når bilen er inne til service tar jeg det for gitt.
Lagt inn: 20 apr 2006, 15:15
av Saab900STCR
1000km och oljan är svart med klumpar i?
Check med verksted, antingen har dom inte bytt olja eller så har den nya oljan gjort så att masse avlagringer har lossnat.
Oavsett så hade jag skiftet olje och filter igen, för så ska det inte vara.
Mvh Anders
Lagt inn: 21 apr 2006, 15:23
av Ingvar N629
På Saab-Verdal sa de følgende:
-Oppgradere veivhusventilasjon, 400,-
-Ta av bunnpanna og rense motor innvendig, 2500,-
De ville ikke dekke noe av dette. Så lenge motorgarantien på 8 år gjelder, må det da være i deres egen interesse å stå for dette! Serviceheftet er komplett.
Lagt inn: 21 apr 2006, 15:27
av Saab900STCR
Skriv ett brev till SAAB norge.
Jag syns dom borde stå för det i förebyggande syfte.
Men det är jag det!
Mvh Anders
Lagt inn: 21 apr 2006, 16:04
av KongerudN344
Saab900STCR skrev:
Jag syns dom borde stå för det i förebyggande syfte.
Helt enig med deg, men må nok vente til motoren raser så koster dem mye mer... Det er nemlig forbudt å tenke innen servicenæringen her i landet... Sunn fornuft finnes ikke lenger, dessverre....
Lagt inn: 21 apr 2006, 16:42
av Ingvar N629
Ja, slik tenker jeg også. Nå er det min mor som har snakket med dem (det er mine foreldre sin bil), men det er vel ikke lett å diskutere noe man ikke kan noe om. Sikkert lettere for verkstedet å kreve god betaling da, når de like gjerne kunne sagt at "opphengsforkoplingen må byttes, det kommer på 8000. Den er i platina, og uten den vil det skje en ulykke".
Jeg skal ringe dem selv og krangle litt.
Lagt inn: 21 apr 2006, 17:03
av KongerudN344
Uansett om man har litt peiling så kan man liksom ikke begynne å krangle alt for mye heller... Det er jo de som er fagfolk. Syntes jo ikke prisen på å få renset motoren og oppdatert veivhusvent var så avskrekkende da... Men det skal jo selvfølgelig ikke betales...
Lagt inn: 22 apr 2006, 00:14
av Saab900STCR
Jag tror att om bilen är inom den 8 års gränsen så ska vevhusventilationen vara gratis.
Men det är vad jag tror!
Edit: Om oljan ser så illa ut som du säger, så hade jag hävdat att dom inte bytt den.
Samma F vad dom säger.
Den ska inte bli klumpig på bara 1000km!
Mvh Anders
Lagt inn: 22 apr 2006, 09:11
av Ingvar N629
KongerudN344 skrev:Uansett om man har litt peiling så kan man liksom ikke begynne å krangle alt for mye heller... Det er jo de som er fagfolk. Syntes jo ikke prisen på å få renset motoren og oppdatert veivhusvent var så avskrekkende da... Men det skal jo selvfølgelig ikke betales...
Avskrekkende og avskrekkende, å betale 2900 utenom serviceprogrammet for et problem som Saab selv har påtatt seg ansvarte for, synes jeg er ganske ille.
Lagt inn: 09 mai 2006, 10:35
av Ingvar N629
Nå skjer det ting! Jeg har fått foreldrene mine til å mase litt, og fått dem til å kreve dette på garanti. Plutselig en dag hadde Saab Verdal fått det travelt med å ta inn bilen! De hadde satt av rikelig med tid til å se på den, veivhusventilasjonen skulle byttes gratis, og de var veldig opptatt av hvor mye bilen skulle brukes framover! Det var nesten så de ville fraråde å kjøre langt med den! Lurer på om dette er et nytt fenomen for dem, men at de plutselig har fått litt ny info, og kanskje noen høyre/venstre?
Lagt inn: 09 mai 2006, 14:15
av ut218
MELD DERE INN I NAF eller uansett, ta uavhengig naf test som konkluderer om oljen. Ikke la saab skifte den før. Få svart på vitt at det har vært oljeproblemer etter sørvis. Du må for all del få fagfolk på din side. Så slipper du å bli overkjørt av sjefsmekanikeren...
Skynd dere..