Side 1 av 2

Problemer med turbotrykk 9000 B234R -94 *Problem løst* :D

Lagt inn: 19 apr 2006, 21:29
av Joachim N370
Har endelig fått prøvd bilen i dag! :D

Men når jeg koblet inn turbotrykksmåleren, viste den kun GLT (0,45 bar).

Har koblet inn sikring nr. 5 (APC) og koblet inn Magnetventilen.
Magnetventilen er testet med blåsemetoden, og den er i orden. (Kan ikke blåse/suge i R)

Hva kan feilen være? På forhånd takk! :)

Lagt inn: 19 apr 2006, 22:29
av Pål N526
sikker på at bankesensor er tilkobla? og alt av andre ledninger?

Lagt inn: 19 apr 2006, 22:33
av Joachim N370
Datapaal N526 skrev:sikker på at bankesensor er tilkobla? og alt av andre ledninger?
Etter hva jeg har lest på STCS nå, så skulle Check Engine lyst om det var noen ledninger som ikke var tilkoblet riktig der... :)

Lagt inn: 19 apr 2006, 22:41
av Saab900STCR
Checka att "check engine" lyser när du slått på tändningen.
Kan ju vara pæra som gått...
Läs ut felkoder med tech2.
Ja, man kan ha felkoder utan att check engine tänds!

Mvh Anders.

Lagt inn: 19 apr 2006, 22:51
av Joachim N370
Saab900STCR skrev:Checka att "check engine" lyser när du slått på tändningen.
Kan ju vara pæra som gått...
Läs ut felkoder med tech2.
Ja, man kan ha felkoder utan att check engine tänds!

Mvh Anders.
Check Engine lampa virker ihvertfall med tenninga.
Skal på Bergheim i morra, så kan få de til å sjekke med Tech'n. :)

Lagt inn: 20 apr 2006, 06:11
av Mortimer-N18
Er vel trionic på den vel? Eller har du bygd den med DI/APC?

Hvis det er trionic, så ville jeg satset på magnetventilen. Kan teste den på bilen min om det er så, så ser vi fort om den funker eller ikke :)

Lagt inn: 20 apr 2006, 09:03
av Joachim N370
Trionic 5 ja.

Har målt på ventilen nå, mellom kontakt 1-2, og 2-3 er det akkurat 3 ohm.

Satt på tenninga og målte i kontakten, der var det rundt 6V.

Vil det si at ventilen er i orden, men at den ikke får nok strøm?

Lagt inn: 20 apr 2006, 12:43
av Joachim N370
Tenkte på en sak i stad. Kan det ha noen sammenheng med at Anti Lock lampa lyser?

Skal få bilen sjekket med Tech 2 i morra! :)

Lagt inn: 20 apr 2006, 12:46
av Mortimer-N18
Hmm, det kan faktisk hende, for Trionicboksen henter hastighetssignalet fra ABS systemet. Men hvis Trionic boksen ikke får hastighetssignalet så skal Check Engine lampa lyse..

Kom en tur innom så kan vi prøve litt forskjellig opp i mot bilen min. Greit å teste med noe man vet funker.

Lagt inn: 20 apr 2006, 14:54
av knut N458
SaabcabN370 skrev:Trionic 5 ja.

Har målt på ventilen nå, mellom kontakt 1-2, og 2-3 er det akkurat 3 ohm.

Satt på tenninga og målte i kontakten, der var det rundt 6V.

Vil det si at ventilen er i orden, men at den ikke får nok strøm?
Magnetventilen kjøres med pulsbreddemodulert batterispenning med frekvens på ca 12Hz. Ingen spenning eller i realiteten svært korte pulser gir grunnladetrykk. Maks trykk får du med 100% pulsbredde, dvs. 12V. Dersom du nå med et vanlig voltmeter måler bare 6V har du sannsynligvis rundt 50% pulsbredde. Det skulle bety at systemet tror at du har banking eller for høyt turbotrykk og følgelig reduserer turbotrykket. Det synes som om du har noe feil på en av giverne i systemet.

Forøvrig skulle du hatt 0,45 bar ved 0V på magnetventilen. Så det spørs om ikke grunnladetrykket ditt er for lavt også.

Lagt inn: 20 apr 2006, 15:10
av Saab900STCR
Antilock borde vara det samma som ABS?
Trionic tar hastighets signalen från ABS.
Men det ger inte check engine, bara tänder ABS.
Det är inte så att kontakten på bromspedalen ger signal hela tiden?
Det skulle kunna förklara både GLT och Antilock lampan.
En bil med trionic går bara på GLT om bromspedalen är nedtryckt det minsta så bromslamporna tänds.

Mvh Anders

Lagt inn: 20 apr 2006, 15:18
av Joachim N370
knut skrev:
SaabcabN370 skrev:Trionic 5 ja.

Har målt på ventilen nå, mellom kontakt 1-2, og 2-3 er det akkurat 3 ohm.

Satt på tenninga og målte i kontakten, der var det rundt 6V.

Vil det si at ventilen er i orden, men at den ikke får nok strøm?
Magnetventilen kjøres med pulsbreddemodulert batterispenning med frekvens på ca 12Hz. Ingen spenning eller i realiteten svært korte pulser gir grunnladetrykk. Maks trykk får du med 100% pulsbredde, dvs. 12V. Dersom du nå med et vanlig voltmeter måler bare 6V har du sannsynligvis rundt 50% pulsbredde. Det skulle bety at systemet tror at du har banking eller for høyt turbotrykk og følgelig reduserer turbotrykket. Det synes som om du har noe feil på en av giverne i systemet.

Forøvrig skulle du hatt 0,45 bar ved 0V på magnetventilen. Så det spørs om ikke grunnladetrykket ditt er for lavt også.
Når jeg målte hadde jeg bare på tenninga, så jeg vet ikke om jeg gjorde det riktig med tanke på målingen av speninga.

Anti Lock lampa begynte å lyse fra jeg satt på tenninga første gang etter at batteriet ble koblet på etter motorbyttet. Bremselysene lyser ikke konstant, så jeg tror ikke den kontakta er i ustand. Skal få sjekket dette med Tech2 i morra, så får vi se om det blir fart i sakene etter det. :)

Takk for alle innspill så langt! :D

Lagt inn: 21 apr 2006, 14:48
av Joachim N370
Da var bilen fri for feilkoder. Var dårlig kontakt til ABS-enheten som fikk lampa til å lyse. Det hjalp ikke på trykket allikevel. Den lader fortsatt 0,45 bar. :? :(

:?:

Lagt inn: 21 apr 2006, 15:08
av knut N458
Og hvor mye lader den om du (elektrisk) kopler fra magnetventilen?

Lagt inn: 21 apr 2006, 15:11
av Joachim N370
0,45 bar.

En ting som slo meg i stad, er hvor kabelen til magnetventilen blir vevd inn i ledningsnettet. Kabelen ligger i samme "pølse" som kabelen til vifta og sånn. Kan det være at den skal kobles inn i "andre enden" også? :idea: