Bytte drivknute.
Moderator: Moderatorer
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Bytte drivknute.
Skal bytte yttre drivknute på cabben snart, kan noen gi en liten beskrivelse?
Er det "bare" å løsne "sentermutter", løsne spindel/ drivaksel, trekke ut og bytte?
Noe spesiellt verktøy osv?
Har forresten ABS, noe å tenke på i forbindelse med dette?
Er det "bare" å løsne "sentermutter", løsne spindel/ drivaksel, trekke ut og bytte?
Noe spesiellt verktøy osv?
Har forresten ABS, noe å tenke på i forbindelse med dette?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
husk å legg noe under øvre bærearm, før du jekker bilen opp.. en ca 5-8 cm. da er det bare å løsne sentermutter, jekke opp bilen, løsne nedre kule, og dra ut akslingen.. man trenger ikke fjerne hele spindelen(hub).. blir du plaga, så er det bare å legge rattet over til en side, men HUSK at du har en bremseslange hengende dær..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Jens P. N024
- 1.2 bar
- Innlegg: 222
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Ja
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Da kan det være en fordel å bruke litt varme først på muttera.Griffin N430 skrev:Skulle skifte drivakslinger her om dagen jeg også på 99`n, men jeg ga opp å få løs sentermutteren...! Jeg brukte en sikkert 2 meter lang latmannsarm, men f... om den løsnet...! Knakk i stedet latmannsarmen inni pipa..!![]()
Tok av akslingen i drivknuta i stedet
...!
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Bare husk å skru dem godt til igjen første gangen. Da de egentlig ikke tåler å "skli ut" noen mm fordi de ikke låser godt nok.. Irriterer grenseløst å skru inn sentermutteren en gang i måneden 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Kan gå ja, men som Griffin skriver så sitter de ofte noe helt j....Jens P. N024 skrev:Med muttertrekker.....
det er ikke alle som har kompressor med 12 kilos trykk og 3/4 muttertrekker med 32 kraftpipe...
Kjenner jeg deg rett Jens P så har de mutterene vært løsnet mange ganger på alle bilene dine, og første gang er ikke lett?

Bilen til kristian er 15 år, og relativt urørt... Lykke til!
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Jens P. N024
- 1.2 bar
- Innlegg: 222
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Ja
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
ja..Hjelle, N6 skrev:Er det berre eg som set på ny låsemutter når drivknuten har vore av?

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Nei, Hjelle - vi er da minst to i alle fall.Hjelle, N6 skrev:Er det berre eg som set på ny låsemutter når drivknuten har vore av?
Jeg er temmelig overbevist om at låsemutterens låseegenskaper forandres til det dårligere når den har värt på/av en gang, så jeg koster da alltid på meg nytt.
Til datapaal - går du på anabola eller ? Imponerende muskelarbeid må jeg si, om du ikke har brukt gasssveisen först - da kan slikt forekomme, men snakk om uflaks i alle fall. Det har da aldrig hendt meg og jeg har en forsvarlig mengde låsemuttrer på samvittigheten
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Man skal sette på ny sentermutter når man har skiftet aksling/knute!
Jeg satt en gang på den gamle igjen, ved en feil.
Det resulterte i løs sentermutter uansett hvor mye jeg skrudde den fast.
Ny mutter har fulgt med på de knutene jeg har kjøpt, og uansett er en ny mutter billig forsikring.
Jeg har hørt at folk bruker loc-tite også.
Jeg satt en gang på den gamle igjen, ved en feil.
Det resulterte i løs sentermutter uansett hvor mye jeg skrudde den fast.
Ny mutter har fulgt med på de knutene jeg har kjøpt, og uansett er en ny mutter billig forsikring.
Jeg har hørt at folk bruker loc-tite også.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.