Bytte drivknute.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Bytte drivknute.

Legg inn av Kristian N70 » 20 apr 2006, 19:48

Skal bytte yttre drivknute på cabben snart, kan noen gi en liten beskrivelse?
Er det "bare" å løsne "sentermutter", løsne spindel/ drivaksel, trekke ut og bytte?

Noe spesiellt verktøy osv?

Har forresten ABS, noe å tenke på i forbindelse med dette?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 20 apr 2006, 21:38

segerringen som holder lageret sitter inne i fettet et sted...

Eller så er det rett på som du beskriver.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 21 apr 2006, 07:22

husk å legg noe under øvre bærearm, før du jekker bilen opp.. en ca 5-8 cm. da er det bare å løsne sentermutter, jekke opp bilen, løsne nedre kule, og dra ut akslingen.. man trenger ikke fjerne hele spindelen(hub).. blir du plaga, så er det bare å legge rattet over til en side, men HUSK at du har en bremseslange hengende dær..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 21 apr 2006, 13:34

Hvordan løsner man sentermutteren foran med bilen i været?

Trodde den satt "ganske" godt...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Jens P. N024
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Ja

Legg inn av Jens P. N024 » 21 apr 2006, 14:15

Med muttertrekker..... :-)
Ge mig en gammal Saab 99:a......

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 21 apr 2006, 14:15

Skulle skifte drivakslinger her om dagen jeg også på 99`n, men jeg ga opp å få løs sentermutteren...! Jeg brukte en sikkert 2 meter lang latmannsarm, men f... om den løsnet...! Knakk i stedet latmannsarmen inni pipa..! :evil: :evil: Tok av akslingen i drivknuta i stedet :wink: ...!

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 21 apr 2006, 14:58

Griffin N430 skrev:Skulle skifte drivakslinger her om dagen jeg også på 99`n, men jeg ga opp å få løs sentermutteren...! Jeg brukte en sikkert 2 meter lang latmannsarm, men f... om den løsnet...! Knakk i stedet latmannsarmen inni pipa..! :evil: :evil: Tok av akslingen i drivknuta i stedet :wink: ...!
Da kan det være en fordel å bruke litt varme først på muttera.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 21 apr 2006, 19:47

Bare husk å skru dem godt til igjen første gangen. Da de egentlig ikke tåler å "skli ut" noen mm fordi de ikke låser godt nok.. Irriterer grenseløst å skru inn sentermutteren en gang i måneden :D
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 22 apr 2006, 08:24

Jens P. N024 skrev:Med muttertrekker..... :-)
Kan gå ja, men som Griffin skriver så sitter de ofte noe helt j....

det er ikke alle som har kompressor med 12 kilos trykk og 3/4 muttertrekker med 32 kraftpipe...

Kjenner jeg deg rett Jens P så har de mutterene vært løsnet mange ganger på alle bilene dine, og første gang er ikke lett? :wink:

Bilen til kristian er 15 år, og relativt urørt... Lykke til!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Jens P. N024
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Ja

Legg inn av Jens P. N024 » 22 apr 2006, 12:58

He he,du har rett Petter,måtte bare svare :-)
De kan sitte som H******.
Ge mig en gammal Saab 99:a......

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 apr 2006, 13:20

Er det berre eg som set på ny låsemutter når drivknuten har vore av?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 22 apr 2006, 14:29

Hjelle, N6 skrev:Er det berre eg som set på ny låsemutter når drivknuten har vore av?
ja..:P er den gamle i "orden" så bruker jeg den:P når jeg overhala motoren/kassa for litt siden, så knakk bare gjengetuppen rett av på drivleddet.. har ALDRI vært borti noe sånnt. noen andre?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 22 apr 2006, 16:33

Hjelle, N6 skrev:Er det berre eg som set på ny låsemutter når drivknuten har vore av?
Nei, Hjelle - vi er da minst to i alle fall.
Jeg er temmelig overbevist om at låsemutterens låseegenskaper forandres til det dårligere når den har värt på/av en gang, så jeg koster da alltid på meg nytt.

Til datapaal - går du på anabola eller ? Imponerende muskelarbeid må jeg si, om du ikke har brukt gasssveisen först - da kan slikt forekomme, men snakk om uflaks i alle fall. Det har da aldrig hendt meg og jeg har en forsvarlig mengde låsemuttrer på samvittigheten

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 26 apr 2006, 17:39

Man skal sette på ny sentermutter når man har skiftet aksling/knute!
Jeg satt en gang på den gamle igjen, ved en feil.
Det resulterte i løs sentermutter uansett hvor mye jeg skrudde den fast.
Ny mutter har fulgt med på de knutene jeg har kjøpt, og uansett er en ny mutter billig forsikring.
Jeg har hørt at folk bruker loc-tite også.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

shakudu
Innlegg: 20
Registrert: 31 jul 2006, 12:53

Legg inn av shakudu » 11 sep 2007, 16:41

Brukte loc-tite på min gamle sentermutter, har holdt så langt... ca 5 måneder siden og sitter fremdeles som støpt.
-96 NG900 2.0s

Svar