Side 1 av 1
Når ble apc-boksen endret?
Lagt inn: 24 apr 2006, 21:33
av Ingvar N629
Har det for meg at det finnes to versjoner av apc-boksen. Hva er forskjellen, og når kom den nyere? Ble det bytta samtidig på 900 og 9000?
Lagt inn: 24 apr 2006, 21:52
av Kristian N70
Du tenker vel på APC med 14 og 25 pinners kontakter?
Den med 14 pinner var vel tom. 1985 tror jeg, og satt under baksetet. 25 pin tok over etter dette og sitter i venstre forskjerm på og900. Det er disse som har vært på og900
På 9000 har du jo APC (25pin), DI+APC, og DI/APC.
Akkurat hva som er forskjell...tja...25 pins skal visst ha bedre elektronikk (mer stabil såvidt jeg har forstått).
Lagt inn: 24 apr 2006, 22:21
av Ingvar N629
Var det jeg tenkte på, ja. Lurer på å putte apc i LTT´en, og kanskje DI etterhvert, om jeg får tak i.
Hvor sitter APC-boksen montert på 9000? Er det bare under førersetet og på venstre side under dashen? Ingen andre lure steder den kan være plassert?
Lagt inn: 25 apr 2006, 09:17
av Petter 900 T
Gi F.... i APC, monter blåkran, og juster om anvist! Tar 10 min.
Enkelt og bra.
APC er et gammelt og ustabilt system, kan forbedres til en vis grad, men ikke bra nok.
Petter
Lagt inn: 25 apr 2006, 14:09
av Griffin N430
Petter-900-T skrev:Gi F.... i APC, monter blåkran, og juster om anvist! Tar 10 min.
Enkelt og bra.
APC er et gammelt og ustabilt system, kan forbedres til en vis grad, men ikke bra nok.
Petter
Enkelt og bra, men ikke nødvendigvis trygt...! Ikke noe å tukle med hvis man ikke vet hva man driver med...!!
Med en rett justert APC så er det like så bra som blåkran + at man har kontroll på tenningsbank! Jeg har kjørt med blåkran i ei god stund nå, men gikk over til APC igjen etter jeg fikk tak i en magnetventil som funket og forskjellen er lik null hvis man får stilt det inn riktig..!
Lagt inn: 25 apr 2006, 19:43
av Ingvar N629
Har blåkran nå, men har hentet apc-system på skroten i dag (500,- for alt!!) og har begynt å montere det.
Jeg tør å lade mye mer med apc enn uten, så det blir nok bedre.
Lagt inn: 26 apr 2006, 02:40
av Pål N526
Lagt inn: 28 apr 2006, 14:58
av Tor N12
Petter-900-T skrev:Gi F.... i APC, monter blåkran, og juster om anvist! Tar 10 min.
Enkelt og bra.
APC er et gammelt og ustabilt system, kan forbedres til en vis grad, men ikke bra nok.
Petter
Hvordan du kan gå ut og anbefale dette er for meg en gåte
I allefall uten STERKE advarsler om hva som skjer om man gjør det feil..
Du har vel selv hatt endel motorhavarier og det er vel ikke uten grunn at du har tenkt å Trionic-konvertere gatebilen
Man bør i allefall uansett være utrolig forsiktig med å øke ladetrykket manuellt om man ikke vet hva man holder på med! Velger man alikevel å gjøre dette så sørg i allefall for å tilføre motoren ekstra mengder med bensin!
Lagt inn: 29 apr 2006, 00:16
av utengen
Hei
Ang APC (automatic performance control) så kjenner den av hvilken bensin kvalitet som er bra for motoren, og justerer tenning/lade trykk etter dette, en blå kran er det simpleste og dårligste tuning du kan gjøre, har ingen ting med tuning og gjøre.
Om man ser til hvordan en Saab motor fungerer så man ett fast grund ladetrykk, på en std motor på ca 0,40-0,45bar. Dette er et trykk som motorenes styresystem kan justeres ned til ved ev dårlig bensin kvalitet, banking. eller for varmt i insugstemperatur.
Så sikkerhets marginal er helt ok, lader du 1,0 bar ved 5500rpm så har du bra sikkerhets marginal på att systemet kan ta de ev dårlige blandings forhold eller annet som gjør att motor ikke fungerer til 100%. Og justere ned ved behov.
Så hva skjer med blåkran?
Du lurer systemet til og tro att trykket er ett annet en hva det er, ettersom du lekker ut litt ladetrykk over magnetventil kretsen.
Så et grund ladetrykk er ikke fast stilt.
Hva skjer da?
Jo la oss si du kjører på en viss ladetrykk/moment motoren banker/spiker, systemet ønsker og senke ladetrykk/tenning, men hvor mye?
Blåkrana står justert på hvor mye?
Systemet vet jo ikke hvor mye den står justert på, den er jo justert på max effekt, kanskje 1,0bar og maxladetrykk, ved 5500rpm er 0,9 bar, da kan jo ikke den justere ned til noen sikkerhets marginal, altså ingen >APC control. Og si att dette er et gammelt dårlig system er nok bare og si att man ikke vet hvordan systemet fungerer, de fleste Bosch system pr.idag fungerer på denne måten, så dårlig er det ikke, snarere smart ettersom det ser til att motor klarer seg. ( Porsche 996 kjører med lignende system 450hk) og ikke selger noen trimm til disse modeller med blåkran

Klart klarer man ikke og trimme bilen på noen annen måte så er blå kran ett billig i og dårlig alternativ. De som i mine øyne trimmer med blåkran vet ikke hva de holder på med, billig og rask løsning på tuning som ikke fungerer i lengden.
Mvh
Tommy Utengen
Lagt inn: 29 apr 2006, 11:32
av Ingvar N629
Det er jo fullt mulig å trimme med blåkran, men skal man trimme mye blir man sittende med radioen av og hjertet i halsen hver gang man gir jernet. Det man gjør er jo bare å flytte GLT.
Da vil jeg mye heller gjøre det ordentlig og kunne gi full gass akkurat når jeg føler for det, uten å tenke på temperatur, luftfuktighet, last og motbakker, og uten å måtte under panseret og skru hvis man skulle få noe annet enn BF95 på tanken. Jeg trenger en bruksbil.
Har hørt at APC ikke er noe særlig ved trykk over 1,5 bar, men det vil jeg tro har med trykklokka som systemet bruker å gjøre. Den jeg har henger iallfall ikke med over 1,5 bar. Om man bytter denne skulle det sikkert gå å skru høyere trykk? Er det noen som har prøvd dette??
Ellers er det jo fullt mulig å bygge andre styresystem, f eks trionic, men det er jo mer jobb.
Lagt inn: 29 apr 2006, 13:42
av Griffin N430
Ingvar N629 skrev:Det er jo fullt mulig å trimme med blåkran, men skal man trimme mye blir man sittende med radioen av og hjertet i halsen hver gang man gir jernet. Det man gjør er jo bare å flytte GLT.
Da vil jeg mye heller gjøre det ordentlig og kunne gi full gass akkurat når jeg føler for det, uten å tenke på temperatur, luftfuktighet, last og motbakker, og uten å måtte under panseret og skru hvis man skulle få noe annet enn BF95 på tanken. Jeg trenger en bruksbil.
Har hørt at APC ikke er noe særlig ved trykk over 1,5 bar, men det vil jeg tro har med trykklokka som systemet bruker å gjøre. Den jeg har henger iallfall ikke med over 1,5 bar. Om man bytter denne skulle det sikkert gå å skru høyere trykk? Er det noen som har prøvd dette??
Ellers er det jo fullt mulig å bygge andre styresystem, f eks trionic, men det er jo mer jobb.
Den orginale turboen som sitter på en T16 klarer ikke noe særlig med trykk over 1 bar når man nærmer seg 5000 - 6000rpm. Jeg selv har hengt på ei veldig stram fjær på wastegatestanga, så jeg klarer kanskje 1,1 - 1,2 ut hele registeret....
Lagt inn: 29 apr 2006, 20:06
av Ingvar N629
Griffin N430 skrev:Ingvar N629 skrev:Det er jo fullt mulig å trimme med blåkran, men skal man trimme mye blir man sittende med radioen av og hjertet i halsen hver gang man gir jernet. Det man gjør er jo bare å flytte GLT.
Da vil jeg mye heller gjøre det ordentlig og kunne gi full gass akkurat når jeg føler for det, uten å tenke på temperatur, luftfuktighet, last og motbakker, og uten å måtte under panseret og skru hvis man skulle få noe annet enn BF95 på tanken. Jeg trenger en bruksbil.
Har hørt at APC ikke er noe særlig ved trykk over 1,5 bar, men det vil jeg tro har med trykklokka som systemet bruker å gjøre. Den jeg har henger iallfall ikke med over 1,5 bar. Om man bytter denne skulle det sikkert gå å skru høyere trykk? Er det noen som har prøvd dette??
Ellers er det jo fullt mulig å bygge andre styresystem, f eks trionic, men det er jo mer jobb.
Den orginale turboen som sitter på en T16 klarer ikke noe særlig med trykk over 1 bar når man nærmer seg 5000 - 6000rpm. Jeg selv har hengt på ei veldig stram fjær på wastegatestanga, så jeg klarer kanskje 1,1 - 1,2 ut hele registeret....
Ikke så rart, da motoren vil lage et kraftig undertrykk ved dette turtallet.. Men med større turbo er det jo ikke noe stress å få mer...
Hadde vært interessant å høre hvorfor noen heller kjører med pystrim enn apc, bortsett fra at det selvsagt er mye enklere og billigere å bare sette på en ventil eller et t-kors med slange..
Lagt inn: 29 apr 2006, 20:37
av Petter 900 T
Det er nok litt forhastet å anbefale blåkran sånn helt uten videre.
Ja man må vite hva man gjør, og ting kan gå i stykker om det ikke er marginer.
Utengen har helt rett, et godt APC systen er helt ok.
Det vil på sikt, når jeg får tid, bli montert Trionic på "Gatebilen".
Kjører i dag med Bosch 2.2 og blåkran på T8, det fungerer bra, men er som beskrevet helt mekanisk...
Petter