Side 1 av 2

Vifta vil f..n ikke stoppe!

Lagt inn: 25 apr 2006, 22:43
av dart
Håper noen her inne har peil på hva som er galt nå..
Har en Og 900 90 mod som vanligvis går relativt knirkefritt. Kom hjem i kveld og parkerte bilen og la merke til at vifta som holder motoren kald blåser kraftig. Tenkte lite over det og gikk inn. En time senere kommer jeg ut og legger med en gang merke til at den fortsatt står på. Dette har aldri skjedd før..

Hva er galt? og hva må fikses?
Noen som har vært borti dette før?

Koblet av batteriet nå, kan ikke ha bilen gående hele natten på den måten der... Blir raskt tom for strøm.

Lagt inn: 25 apr 2006, 23:04
av eiluN506
Hei. Sjekk om du har jordfeil på ledningene til termostaten på radiatoren. Vifta skal vel starte når disse går til jord? Eventuelt sjekke om det er kortsluttning i termostaten.
Lykke til :)
Mvh
Eimund

Lagt inn: 26 apr 2006, 02:36
av Pål N526
termostaten har sikkert ryki.. det er bare å koble laus den ene ledninga som går inn på den, så stopper vifta.. en termostat får du sikkert på biltema eller mekonomen for en billig penge..

Lagt inn: 26 apr 2006, 09:49
av dart
Termostaten ble skiftet i februar.. mulig det var noe feil med den nye.

Men da er jeg over på hvorfor vifta gikk på bilen i natt. Er det slik at det er termostaten som føler og gir signaler til vifta på bilen? og har den da "låst" seg i åpen tilstand?

Eller er det en temperaturføler jeg også må skifte i dag?

Lagt inn: 26 apr 2006, 11:02
av Macgeier
Termostat er termostat, temperaturføler er temperaturføler.
Det er nok temperaturføleren på radiatoren som er defekt og viser kokvarmt hele tiden, og vifta slutter aldri å gå....

Lagt inn: 26 apr 2006, 11:14
av Kristian N70
Temp giveren til vifta sitter forøvrig øverst til venstre på radiatoren, har 2 ledninger inn.

Lagt inn: 26 apr 2006, 15:39
av Pål N526
for å gå i detalj, så er dette en "bi-metallisk" bryter.. så hvis metallet ikke slår seg tilbake, så er "bryteren" på hele tiden..

Lagt inn: 26 apr 2006, 16:00
av dart
Men da kommer mitt spørsmål igjen.. Er det termostaten (som ligger i termostathuset) eller det det temp.føleren som sitter oppe til venstre på vifta?
Slik jeg har forstått det er det ikke tremostaten som setter igang vifta og som gjør t den nå går hele tiden?

Lagt inn: 26 apr 2006, 16:09
av Eirik N396
det er ikke termostaten nei, men tempgiveren som det snakkes om :) (datapaal snakker også om denne, selv om han kalte den termostat)

Lagt inn: 26 apr 2006, 16:25
av dart
Var på Torshov Bil nå. Fikk bestillt tempgiveren for den nette sum av 119 kroner (så fremst hun damen i kassen får bestillt rett til i morgen). Hvis det kun er den som må fikses er dette en relativt billig sak :D

Lagt inn: 26 apr 2006, 16:26
av dart
Men for å skifte denne, kan jeg bare skru ut den gamle og skru inn den nye. Eller må jeg tappe ut kjølevæske?
Og hva med luft i kjølesystemet?

Lagt inn: 26 apr 2006, 16:42
av Eirik N396
dart skrev:Men for å skifte denne, kan jeg bare skru ut den gamle og skru inn den nye. Eller må jeg tappe ut kjølevæske?
Og hva med luft i kjølesystemet?
Jeg har ikke prøvd å skru ut denne, men vil tro at det vil komme ut litt kjølevæske her. Så det er opp til deg om du vil tappe ut litt eller alt, eller bare satse på å skifte fort og så etterfylle :)

Uansett vil du nok få litt luft i kjølesystemet, men dette er en smal sak å ordne. Hvordan du gjør dette står beskrevet i instruksjonsboken til bilen, men jeg kan prøve å forklare kort.

Når du har byttet tempgiveren fyller du på med kjølevæske, starter bilen, og lar den svive litt så vannet sirkulerer (det kan være grei å ha av tanklokket nå). Og så skrur du bare på ytterste del av lufteskruen, mens du holder igjen på innerste del! ;) Og strammer denne igjen når det kommer vann ut.

dette er lufteskruen, dersom du lurer: (tok bildet av en svenske, håper dette går greit)
Bilde

Lagt inn: 26 apr 2006, 17:27
av KongerudN344
Når du tar ut temp. giveren vil det nok renne ut en del kjøleveske. Men det går som regel bra, bare å sette i den nye og fylle på litt ny... Så er det bare å kjøre.... Har tatt x. antall sånne tempgivere og har aldri lufta.

Lykke til :D

Lagt inn: 26 apr 2006, 17:45
av Eirik N396
det renner nok ikke ut så mye vann at du er nødt til å lufte, men det koster deg svært lite tid(1-2minutt) og ingen penger, så det er greit å gjøre dette for å være sikker på at kjølesystemet fungerer som det skal etterpå! :)

Lagt inn: 26 apr 2006, 18:11
av dart
Det som er så bra med dette forumet. Kjappe svar om ting jeg vanligvis ville vært skikkelig usikker på. Skrudde tempgiveren litt ut før i dag, men så kjapt at det begynte å sile ut mye kjøleveske. Men tror egentlig dette er en skikkelig smal sak.
Nå som jeg vet hva jeg skal gjøre :D

Bare å vente til i morgen å se om vifta vil begynne et normalt liv igjen.