Side 1 av 1

Knakkelyd i motor etter oljeskift

Lagt inn: 01 mai 2006, 02:28
av Glenn N101
Heisann, jeg lurer på en ting.
Var på Saab i Sortland og fikk byttet ei reim som laget ulyd når motoren var kald, og når jeg først var der tenkte jeg at jeg skulle få byttet olje og filter, liker å bytte det litt ofte.
Alt var bare vellstand til jeg stoppet etter å ha kjørt en liten stund på tur hjem, da jeg hørte en slik knakkelyd, kjørte tilbake igjen og fikk Verksmesteren til å høre på det, og han sa at det var nok bare luft i en løfter, eller litt skitt som gjorde det, og det kommer til å gi seg, og at det var ingen fare. Nå har jeg kjørt ca 50mil etter olje skift og den er der fortsatt.
Det er kun på tomgang på varm motor, når man har kjørt et stykke, og ikke med en gang, kommer etterhvert.
Bilen har jo bare rullet 4700km.
De har brukt en GM olje som tilfredstiller de kvalikasjonene til Saab.
Bilen er forresten en 2005 9-5 2.0t

Lagt inn: 01 mai 2006, 09:35
av Magnus N592
Hmm.. Hørtes litt merkelig ut. Mener å ha lest i instruksjonsboka at det kan skje at man får knakking i ventilløfterne p.g.a. luft e.l., og da må la bilen stå 15-20 minutter på tomgang for at det skal gi seg? Les evt i boka, om det står noe der. Om ikke er det kanskje andre her som har en forklaring, da jeg ikke vet nok om dette desverre. Men reima og ESP-en ble bra ihvertfall? Var det ikke snakk om noe sånt sist?

Lagt inn: 01 mai 2006, 11:35
av Glenn N101
Reima og esp en er fikset.
Er jo litt redd for motorn, og slike lyder irriterer meg veldig.
Må se i boka.

Lagt inn: 01 mai 2006, 16:58
av Gunnar N326
Stemmer lite med luft i venilløftere dersom det først er hørbart etter en stund, når motoren er varm.. :shock:
Pleier å være motsatt, kan være litt lyd på kald motor, spesielt dersom den har stått lenge, og det har blitt skikkelig kaldt, da kan det ta litt tid for oljetrykket å nå ventilløfterene, spesielt om oljen er litt tjukk. Tar ikke minutter engang før ulyden er vekk. Hva var det han på verkstedet hadde sagt, muligens skitt :!: :shock: :roll:
Hvorfor skulle det være skitt i en ventilløfter på en nesten helt ny bil :?: :?: :roll: Skal ikke være mulig det, med regelmessig skift av olje og filter, luft javel, men skitt :?: :?:
Ta bilen med tilbake og få dem til å se på det en gang til, få det registert som en reklamasjon sånn at ingen kan si senere at "dette burde du sagt fra om før"... Tar ikke 50 mil å få lufta ut av ventilløfterene, skjønner egentlig ikke at det skal komme luft i systemet der bare fordi dem bytta olje og filter, har bare fått sånn lyd dersom bilen har stått i ukesvis, og knapt nok da... :?

Lagt inn: 01 mai 2006, 20:57
av Glenn N101
Det som er så rart er at jeg kan starte den når den er kald, og motoren går som en klokke, ingen knakking, selv om den står å går seg skikkelig varm.
Begynne rå lure litt på den oljen de har puttet i motorn, ser liksom ikke noe annet som skulle forårsake det, det var jo ikke noe lyd før de byttet den.
Skal ringe og kjefte mye på både de og på Saab imorgen.

Lagt inn: 12 mai 2006, 22:03
av ScaabN451
Kan de ha bommet med en tann på ett drev?